افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

موانع رشد بورس ایران

  • کد خبر : 371422
موانع رشد بورس ایران

بازار؛ گروه بورس: بازار یکشنبه را با کمی ترس و تردید آغاز کرد، اما پس از آن نشان داد که امید به روند بازار بیشتر است و ریسک های موقتی کمتری وجود دارد. بسیاری در بازار امروز این انتظار عجیب را داشتند که موج عرضه قوی تر شود. اما بازار به خوبی مدیریت شد. این […]

بازار؛ گروه بورس: بازار یکشنبه را با کمی ترس و تردید آغاز کرد، اما پس از آن نشان داد که امید به روند بازار بیشتر است و ریسک های موقتی کمتری وجود دارد. بسیاری در بازار امروز این انتظار عجیب را داشتند که موج عرضه قوی تر شود. اما بازار به خوبی مدیریت شد. این مقاومت در برابر عرضه نشان دهنده ارزش بازار و ارزش پایین بورس ایران است. البته وکلا کمی بیشتر سر کار آمدند و لوازم را کم کردند. در شرایط فعلی رشد ارزش معاملات می تواند بازار را در مسیر درستی قرار دهد. برخی کارشناسان معتقدند یکی از مهم ترین نشانه های رشد کوتاه مدت بورس، عدم واکنش به اخبار منفی سیاسی است.

همانطور که وزیر اقتصاد وعده داده بود، بازار باید از 140 میلیارد دلار فعلی فاصله بگیرد و به ارقام بالاتری برسد. برخی حتی از 400 میلیارد صحبت کردند. افزایش بازار و ارزش بازار سهام ایران از چند جهت تحقق می یابد. در گام اول باید بسیاری از شرکت های دولتی و غیردولتی اعم از کوچک و بزرگ وارد بازار شوند و این باعث افزایش بازار و ارزش بورس ایران می شود. پس برای افزایش بازار با ورود شرکت های جدید، ابتدا باید اعتماد و اقبال مردم را جلب کرد و فضای فعلی بازار را تغییر داد.

سناریوی دیگر این است که قیمت ها با ترکیبی از دو رویداد رشد می کنند. اول وجود جریان پول و دوم تقویت سودآوری شرکت ها. در نهایت افزایش و افزایش پی در پی سود موجب افزایش ارزش بازار خواهد شد. بنابراین هم باید جریان پول به بازار سرمایه برسد و هم شرایط بنیادی و سودآوری شرکت ها بهبود یابد.

افزایش نرخ نیما و منطقی‌سازی نرخ سود و ثبات سیاست‌های دولت در قالب بودجه در برخورد با بنگاه‌ها در افزایش ارزش بنیادی مؤثر است. در صورت رعایت این سیاست رشد و پیشرفت اقتصادی از طریق بازار سرمایه محقق خواهد شد.

ترکیبی از ورود نقدینگی به بازار و ایجاد شرایط بنیادی قوی، نیاز به افزایش ارزش بورس ایران است. این روند در حال حاضر در نگاه اول در سه اتفاق خلاصه می شود که بدون شک اولین مورد کاهش نرخ سود است که نشان دهنده چراغ سبز قوی برای گردش پول است. دو مورد بعدی افزایش نرخ نیما و منطقی شدن نرخ سود و ثبات سیاست های دولت در قالب بودجه با برخورد با شرکت های موثر در افزایش ارزش بنیادی است. در صورت رعایت این سیاست رشد و پیشرفت اقتصادی از طریق بازار سرمایه محقق خواهد شد.
اگر پس از این دوره رشد کوتاه مدت تصمیمات جدی در اقتصاد کلان گرفته شود و شرکت های بورسی مورد اقبال قرار گیرند، موج بزرگتری در بازار سهام شکل می گیرد. در این مرحله، شاخص هم وزن بازار سهام به عنوان تثبیت کننده روند صعودی عمل می کند. بسیاری از فعالان بازار پذیرفته اند که بازار در اواسط آگوست به پایین ترین سطح خود رسیده است. به همین دلیل بعید است که به طبقات قبلی برگردید. بنابراین بازار سهام به زودی روند جدیدی را آغاز خواهد کرد. اما این احتمال وجود دارد که بورس در مرحله فعلی کمی استراحت کند و سپس مسیر رشد را ادامه دهد.
علیرضا سادات کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی نمادها بدون توجه به اخبار در روند صعودی هستند، گفت: این نشان می دهد که برخی نمادها بسیار ارزشمند هستند و عملا دست نوسانگران در این نمادها بسته است. زیرا خریدارانی برای لوازم کوتاه مدت وجود دارد. از سوی دیگر، گاهی اوقات همین نوسان سازها اخبار منفی تولید می کنند تا بتوانند همان سهام را پس از فروش با قیمت های پایین تر بازخرید کنند.
وی افزود: روزهای پر خبر پاییز اتفاقات زیادی را برای سهامداران به همراه خواهد داشت. به خصوص که انتخابات آمریکا نزدیک است و هر یک از دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا ممکن است تاثیرات متفاوتی بر اقتصاد و بورس ایران بگذارند.

بورس کمتر به سیاست و ریسک های سیاسی توجه کرد

امروز بعد از خبرهای ویژه از لبنان با کمی تردید شروع شد اما کم کم بهتر شد. این نشان می دهد که بازار سهام کمتر به سیاست و ریسک های سیاسی آن توجه می کند. اما دیگر مانند گذشته تحت تأثیر قرار نمی گیرد. اما اگر این شرایط رعایت نمی شد، بازار سهام می توانست رفتار متفاوتی داشته باشد. واکنش بازار منطقی و درست است. در واقع قرار بود رفتار کلی بازار توسط جریانات سیاسی برده شود. با این حال، همه احتمالات برای چند روز آینده وجود دارد و این احساس ترس دقیقاً همان چیزی بود که برخی معاملات امروز بازار را مشخص کرد و باعث شد خریداران سمت محافظه کارانه را بگیرند. شناسایی سود برخی از اشخاص حقوقی و همچنین جریان تسویه اعتباری برخی از کارگزاری ها نیز در عرضه های بورس موثر بود، اما اگر به کل بازار فعلی نگاه کنیم، کارنامه خوبی به دست آوردیم و مثبت

سهام کوچکی که فاندامنتال خوبی دارند. چون چربی قیمت بالایی داشت. بازار همچنان در اولویت خرید شرکت هایی است که تغییرات بنیادی خوبی دارند و حتی رشد کرده اند. این نشان می دهد که جریان پول می تواند هر روز رفتار متفاوتی در بازار داشته باشد. البته موضوع مهم دیگر این است که جریان محدود پول باعث کاهش ارزش بورس ایران شده است. اگر نقدینگی خوبی وارد بازار شود، به نظر می رسد پتانسیل رشد داخلی در قلب بازار وجود داشته باشد. به همین دلیل است که دانستن این جریان نقدی و حرکات آن در بازار می تواند به بهبود سودآوری سهامداران و سرمایه گذاران کمک کند.

بازار هنوز جریان نقدی قوی مورد انتظار را دریافت نکرده است. به طور کلی دو چالش اصلی در بازار، نرخ بهره و نرخ بهره است. از سوی دیگر وزارت اقتصاد با انتشار مقالات متعددی مسیری را در پیش گرفته است که نرخ های آن توجیه کننده آنچه قبلا گفته شد نیست. در واقع در صورت عدم تحقق وعده ها، بازار حس خبردرمانی را دریافت خواهد کرد که بلافاصله در پاسخ به اخبار شاهد تاثیرات آن در بازار خواهیم بود.

به دلیل این کمبود جریان پول، پولی که در قلب بازار قرار دارد، سرمایه گذاران برای سودآوری به گزینه های مطمئن روی آورده اند. در واقع در سه چهار ماه گذشته نمادهایی بودند که گزارش های خوبی را ثبت کردند. احتمال تکرار همین موضوع در دوره بعد و در ماه مهر پرخواب نیز وجود دارد. بار دیگر، ممکن است بازار به سمت نمادهای خاصی حرکت کند که اصول بنیادی بهتری دارند. بنابراین گزارش ها در مرحله فعلی در انتخاب سهام و ساماندهی پرتفوی و افزایش ارزش بورس ایران موثر خواهد بود.

جریان نقدی قوی مورد انتظار هنوز به بازار نرسیده است. به طور کلی دو چالش اصلی در بازار، نرخ بهره و نرخ بهره است. از سوی دیگر وزارت اقتصاد با انتشار مقالات متعددی مسیری را در پیش گرفته است که نرخ های آن توجیه کننده آنچه قبلا گفته شد نیست. در واقع در صورت عدم تحقق وعده ها، بازار حس خبردرمانی را دریافت خواهد کرد که بلافاصله در پاسخ به اخبار شاهد تاثیرات آن در بازار خواهیم بود. بنابراین، لازم است آنچه به عنوان گفتمان سیاسی بیان می شود، در عمل شکل واقعی تری به خود بگیرد. البته تغییر نرخ دلار نیما تاکنون با احتیاط بیشتری همراه بوده است، اما نرخ سود با مقاومت بیشتری همراه است. اینها با هدف دستیابی به رشد بیشتر است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=371422

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.