افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
7

مواجهه با مرگ بدون ترس: روانگردان برای مراقبت از پایان زندگی

  • کد خبر : 8992
مواجهه با مرگ بدون ترس: روانگردان برای مراقبت از پایان زندگی

برای کریستین “گربه” پارلی، که مبتلا به ملانوم متاستاتیک مرحله چهارم است، برنامه Roots to Thrive یک موهبت الهی بود. نه اینکه او انتظار دارد که زندگی او را نجات دهد: طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، احتمال زنده ماندن ملانوم پیشرفته به مدت 5 سال حدود 15٪ -20٪ است، و پارلی در سال 2017 تشخیص […]


برای کریستین “گربه” پارلی، که مبتلا به ملانوم متاستاتیک مرحله چهارم است، برنامه Roots to Thrive یک موهبت الهی بود. نه اینکه او انتظار دارد که زندگی او را نجات دهد: طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، احتمال زنده ماندن ملانوم پیشرفته به مدت 5 سال حدود 15٪ -20٪ است، و پارلی در سال 2017 تشخیص داده شد. اما رویکردی نوآورانه برای درمان گروهی در Roots to Thrive، مستقر در Nanaimo، بریتیش کلمبیا، به او کمک کرده تا با این بیماری تهدید کننده زندگی مقابله کند.

مسائل بهداشتی پارلی پیچیده است. گویی سرطان بدخیم پوست کافی نیست، این ساکن 50 ساله جزیره ونکوور نیز دارای بیماری به نام نورالژی سه قلو همراه با بیهوشی دولوروسا است. او می‌گوید با این اختلال نادر، «فورش‌های عاطفی به معنای واقعی کلمه می‌تواند باعث درد شدید من شود. بنابراین من در سرکوب احساساتم بسیار خوب بودم.»

او ادامه می‌دهد: «اما اگر ترس‌های خود را پردازش نکنید، رشد نمی‌کنید، غمگین نمی‌شوید، یا در نهایت پایان را می‌پذیرید. Roots to Life به من این امکان را می دهد که خشم، ترس خود را – احساسی که این بسیار ناعادلانه است – بدون درد یا حملات هراس تجربه کنم. … این یکی از سخت ترین و در عین حال زیباترین تجربیاتی است که تا به حال مجبور شده ام با کلمات بیان کنم.»

یکی از اجزای اصلی این تجربه سیلوسایبین است که به قارچ جادویی معروف است. موسسه غیرانتفاعی Roots to Thrive که در سال 2019 تأسیس شد، اولین پزشک کانادایی است که به طور قانونی از داروهای روانگردان، به ویژه سیلوسایبین و کتامین، در گروه درمانی برای بیمارانی که در آستانه پایان عمر قرار دارند، استفاده می کند. به گفته پاملا کریسکو، MD، سرپرست پزشکی در Roots to Thrive، ترکیب با دو ماده دیگر – یک روان درمانگر و یک جامعه بیماران حمایت کننده – این داروها در کاهش ناراحتی ناشی از تشخیص نهایی بسیار مؤثر بوده اند.

کریسکو، که همچنین یک مربی بالینی در این مرکز است، می‌گوید: «هنگامی که آن جامعه ایمن ساخته شد، یک جلسه قارچ سیلوسایبین با همان گروه از افراد یک ظرف شفا ایجاد می‌کند که در آن بیماران می‌توانند عمیقاً چالش‌های خود را در حالی که تحت تأثیر دارو هستند کشف کنند. دانشگاه بریتیش کلمبیا و استاد کمکی در دانشگاه جزیره ونکوور.

کریسکو، که همچنین یک مربی بالینی در این مرکز است، می‌گوید: «هنگامی که آن جامعه ایمن ساخته شد، یک جلسه قارچ سیلوسایبین با همان گروه از افراد یک ظرف شفا ایجاد می‌کند که در آن بیماران می‌توانند عمیقاً چالش‌های خود را در حالی که تحت تأثیر دارو هستند کشف کنند. دانشگاه بریتیش کلمبیا و استاد کمکی در دانشگاه جزیره ونکوور.

آزمایشات بالینی در Full Tilt

تحقیقات وعده روانگردان – از سیلوسایبین گیاهی و DMT گرفته تا MDMA مصنوعی (اکستازی) و LSD – را برای بیماران تسکینی و پایان زندگی تأیید می کند. در سال 2016، یک نقطه عطف مطالعه در دانشکده پزشکی NYU گروسمن دریافت که یک دوز واحد از سیلوسایبین افسردگی، اضطراب و ناامیدی را در بیماران سرطانی تسکین داد. اخیراً در یک مطالعه پیگیری80% از همان بیماران گزارش دادند که اثرات مثبت آن 4 سال و نیم بعد ادامه داشت. و تست های بیشتری در حال انجام است.

در حال حاضر 113 کارآزمایی بالینی ثبت شده است Clinicaltrials.gov“، می گوید پل استامتس، یک قارچ شناس که کتاب 2020 قارچ های خارق العاده همدم محبوب است مستند نتفلیکس. این بی‌سابقه است و بازتابی از توجیه علمی برای بررسی مزایای سیلوسایبین در طیف وسیعی از مسائل بهداشت روان است.

این اکتشاف به دهه 1950 برمی گردد، زمانی که روانپزشکان مانند هامفری آزموند، که کلمه “روانگردان” را ابداع کرد، برای اولین بار روان درمانی به کمک LSD را آزمایش کردند. با این حال، مطالعات در آن دوره با استانداردهای امروزی چندان دقیق نبود و در ایالات متحده با امضای قانون مواد کنترل شده در سال 1970 عملاً متوقف شد. اما چند دهه بعد، در سال 2014، علمی آمریکایی خواستار پایان دادن به ممنوعیت آزمایشات بالینی مربوط به داروهای روانگردان شد. در آن زمان، کشور در وسط چیزی بود که روان‌پزشک بن سسا آن را «رنسانس روان‌گردان» نامید.

قوانین حق امتحان، که به بیماران بدحال دسترسی به داروهای آزمایشی بدون نیاز به منتظر ماندن برای تایید FDA را می دهد، به شروع جهش در تحقیقات روانگردان کمک کرده است. در حال حاضر، 41 ایالت نسخه های خود را از این قوانین دارند، که در کنار قانون فدرال حق امتحان است که در سال 2018 به تصویب رسید. دو ایالت به طور خاص بر سیلوسایبین تمرکز کرده اند. در سال 2020، اورگان اولین کشوری بود که استفاده درمانی از قارچ های روانگردان را قانونی کرد. رای دهندگان کلرادو اخیراً از این روش پیروی کردند و قارچ های جادویی را در روز انتخابات 2022 غیرقانونی کردند. انتظار می رود این راه را برای تغییرات مشابه در قوانین کلرادو که سایر روانگردان های گیاهی مانند DMT، ایبوگائین و اشکال خاصی از مسکالین را در ژوئن 2026 ممنوع می کند، هموار کند. .

روانگردان ها چگونه کار می کنند

همانطور که توسط موسسه ملی بهداشتروانگردان ها مواد روانگردان قوی هستند که شناخت را تغییر می دهند و خلق و خو و ادراک کاربر را تغییر می دهند. روی مدارهای خنثی در مغز عمل می کند که شامل مواد شیمیایی است سروتونین. بخش اعظم این اتفاق در قشر جلوی مغز رخ می دهد، بخشی از مغز که احساس شما و نحوه دیدن جهان را تنظیم می کند. اعتقاد بر این است که داروهای روانگردان، از جمله سیلوسایبین، بر روی آنچه که گیرنده های سروتونین 2A نامیده می شوند، عمل می کنند. چارلز نمروف، MD، PhD، رئیس گروه روانپزشکی و علوم رفتاری و مدیر مرکز تحقیقات و درمان روانگردان در دانشکده پزشکی دل دانشگاه تگزاس در آستین.

متیو دبلیو جانسون، دکترااستاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور، فعال شدن زیرگروه گیرنده سروتونین را به عنوان “اولین مرحله در زنجیره” توصیف می کند، مرحله ای که منجر به “تغییر در ارتباطات مغزی” در طول تجربه روانگردان او می‌گوید: «احتمالاً مغز در درازمدت متفاوت به نظر می‌رسد، به نحوی که با بهبودهای روان‌شناختی و رفتاری مطابقت دارد.

با این حال، داروهای روانگردان کار می کنند، نشان داده شده است که آنها تحت شرایط خاصی مکمل موثری برای حمایت روانی برای بیماران پایان زندگی هستند. در اخیر مطالعه از بیش از 3000 بزرگسال، مرکز تحقیقات روانی و آگاهی جانز هاپکینز دریافتند که مصرف این داروها در شرایط مناسب باعث می‌شود افراد کمتر از مرگ بترسند، همان‌طور که تجربه نزدیک به مرگ غیرمرتبط با مواد مخدر ممکن است ترس از مرگ و میر را کاهش دهد. نتیجه، البته، می تواند یک بهبود چشمگیر در کیفیت زندگی برای بیماران لاعلاج باشد.

این بدان معنا نیست که روانگردان ها یک دارو هستند. به عنوان مثال، جانسون خاطرنشان می کند که این درمان به ویژه برای بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی یا بیماری شدید قلبی خطرناک است. می‌گوید سنجش خطرات مستلزم تحقیقات بیشتر است گرگوری A. Fonzo، دکترا، استادیار و مدیر مرکز تحقیقات و درمان روانگردان در گروه روانپزشکی و علوم رفتاری دانشکده پزشکی دل. او خاطرنشان می کند: «مطالعات فعلی عمدتاً بر روی ایجاد اثربخشی متمرکز شده اند. اما مطالعات آتی با تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان برای شناسایی افرادی که احتمالاً – و احتمالاً – به این درمان پاسخ مثبت می‌دهند، ضروری است.»

جدا کردن بیمار از تشخیص

برای کسانی که به خوبی به روان درمانی پاسخ می دهند، این فقط یک تجربه فردی نیست. جانسون می گوید: «بسیاری از بیماران پیشرفت هایی را در پویایی خانواده گزارش می دهند. در برخی موارد، این اتفاق می افتد زیرا “آنها شروع به گفتگوهای بازتر در مورد مرگ احتمالی یا در انتظار مرگ می کنند.”

انواع دیگری از پیشرفت ها نیز وجود داشته است. فونزو می‌گوید: «ما گزارش‌های زیادی از بینش‌های عمیق، تجربیات فراشخصی، و تغییرات سریع در خلق و خوی بیماران و احساس خود از خود در طول تجربیات روان‌گردان شنیده‌ایم. این امکان وجود دارد که تغییرات بعدی این بیماران در سیستم اعتقادی آنها، ادراکات آنها از خود و دیگران، و حالت کلی خلق و خوی آنها عوامل کلیدی باشد که مزایایی را برای شرایطی مانند افسردگی ایجاد می کند. اما تحقیقات بیشتری برای تأیید آن مورد نیاز است.»

آزمایشات بالینی حتی به قلمرو معنویت نیز فرو رفته است. در سال 2021، یک بررسی جانز هاپکینز از تحقیقات روانگردان با تمرکز بر مراقبت های تسکینی و پایان زندگی اشاره کرد که برخی از مطالعات سیلوسایبین از یک پرسشنامه تجربه عرفانی استفاده کردند که برای اندازه گیری مواردی مانند “احساس وحدت، احترام، و حقیقت مقتدرانه … تعالی زمان” طراحی شده بود. /فضا، و ناگفتنی.»

اما برای بسیاری از بیماران پایان عمر، یکی از مهمترین مزایای درمان مشخص تر است: آنها خود را جدا از تشخیص خود می بینند. جانسون می‌گوید: «این جلسات معمولاً منجر به تغییر روایت‌هایی می‌شود که فرد در مورد سرطان و خودش دارد. من فکر می کنم این بیماران در واقع چیزهایی درباره خودشان و زندگی یاد می گیرند و این چیزی است که سیلوسایبین را از سایر داروهای روانپزشکی جدا می کند.

برای کمک به بیماران ترمینال برای غلبه بر ترس از مرگ، روان درمانی اغلب آنها را به طور متناقضی آزاد می کند تا کامل تر زندگی کنند. “[Patients] کریسکو می‌گوید که آن‌ها آسیب‌های قدیمی را که متحمل شده‌اند بهبود بخشیده‌اند، بنابراین می‌توانند بیشتر در کنار خانواده و دوستان خود حضور داشته باشند. “آنها می توانند بر سرگرمی بیشتر و ارتباط بیشتر تمرکز کنند.”

با این حال، نتایج متفاوت است، و Cat Parlee معتقد است که هر تجربه روانگردان منحصر به فرد است. او می‌گوید: «مال من مرا به هسته‌ی اصلی DNA‌ام تغییر داد. او می‌گوید قبل از ثبت‌نام در Roots to Thrive، «فکر مرگ باعث شد که حملات وحشت‌زدگی شدیدی داشته باشم». اما آن روزها رفته اند. توصیه او به بیماران آینده نگر که برنامه مشابهی را در نظر دارند: «باز باشید. آسیب پذیر باشید. و مهم نیست که چه چیزی شنیده اید، انتظارات خود را در خانه بگذارید.”

نمایش منابع

اعتبار عکس:

یاریگین / گتی ایماژ.

منابع:

کریستین پارلی، دهه 50، جزیره ونکوور، بریتیش کلمبیا.

پاملا کریسکو، MD، مربی بالینی، دانشگاه بریتیش کلمبیا؛ استاد کمکی، دانشگاه جزیره ونکوور.

پل استامتس، قارچ شناس و نویسنده، قارچ های خارق العاده.

چارلز نمروف، MD، PhD، رئیس گروه روانپزشکی و علوم رفتاری، و یکی از مدیران مرکز تحقیقات و درمان روانگردان، دانشکده پزشکی دل دانشگاه تگزاس، آستین.

متیو دبلیو جانسون، دکترا، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، بالتیمور.

گرگوری ای.

CTV News: “پزشک جزیره ونکوور از دسترسی بهتر به درمان های روانگردان پزشکی حمایت می کند.”

مؤسسه ملی بهداشت: “پتانسیل داروهای روانگردان برای پایان زندگی و مراقبت تسکینی”.

ثروت: “کلرادو می تواند به اورگان به عنوان دومین ایالتی بپیوندد که “قارچ جادویی” را در روز انتخابات جرم زدایی کند.”

علمی آمریکایی: “پایان دادن به ممنوعیت تحقیقات داروهای روانگردان.”

© 2022 WebMD, LLC. تمامی حقوق محفوظ است. سیاست حفظ حریم خصوصی و اطلاعات اعتماد را مشاهده کنید



منبع

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=8992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.