افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

من دوست ندارم فیلم های زیرزمینی بسازم/نمی دانستم «نفس عمیق» محبوب خواهد شد.

  • کد خبر : 404523
من دوست ندارم فیلم های زیرزمینی بسازم/نمی دانستم «نفس عمیق» محبوب خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین روز از مستر کلاس «شکوه سینما» یکشنبه 8 مهر 1403 در دو جلسه با حضور سلیم اوجی فیلمساز ترک و پرویز شهبازی کارگردان ایرانی برگزار شد. این جلسات به سرپرستی کیوان کثیریان برگزار شد. مستانه مهاجر مدیر رویداد «سینما گلوری» در ابتدا با خیرمقدم به حاضران ابراز امیدواری کرد که […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین روز از مستر کلاس «شکوه سینما» یکشنبه 8 مهر 1403 در دو جلسه با حضور سلیم اوجی فیلمساز ترک و پرویز شهبازی کارگردان ایرانی برگزار شد. این جلسات به سرپرستی کیوان کثیریان برگزار شد.

مستانه مهاجر مدیر رویداد «سینما گلوری» در ابتدا با خیرمقدم به حاضران ابراز امیدواری کرد که این دوره بتواند ارتباط فرهنگی خوبی ایجاد کند. اولین جلسه از مسترکلاس «شکوه سینما» با عنوان سینمای مستقل ترکیه و مختصات آن با حضور سلیم اوجی فیلمساز ترک برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست اظهار داشت: دلیل اصلی آمدن من به این دوره، ایجاد پل ارتباطی بین سینمای ایران و ترکیه است. سینمای ایران بسیار عمیق است و ما همیشه آن را در ترکیه دیده‌ایم. ایران یکی از کشورهایی است که تغییر کرده و در تاریخ سینما تاثیرگذار بوده است.

اوجی با ابراز خرسندی از نمایش فیلمش در مسترکلاس «گلوریا دل سینه»، آن را رویدادی ویژه دانست و اظهار داشت: یکی از اولین جاهایی که فیلم «در گذر» در آن اکران می شود، همین جاست.

وی با اشاره به اینکه کار خود را با موسیقی آغاز کرده است، گفت: فیلم کوتاه را خیلی دوست دارم. فیلم کوتاه این نیست که بخواهیم فقط یک چیز را از اکران فیلم یاد بگیریم. تفاوت فیلم کوتاه آن را برایم مهم کرد.

این فیلمساز با اشاره به شرایط ساخت اولین فیلم کوتاه خود تصریح کرد: سینما چیزی است که در مسیر ساخت آن آموخته می شود. من فیلمنامه را نگه نداشتم و فیلم را تهیه کردم. اولین فیلم من به جشنواره مونترال رفت. خیلی خوشحال شدم؛ پس از آن فیلم وارد ونیز شد. این فیلم که با کمترین هزینه ساخته شد از ونیز بیرون آمد. این مشکل جسارت مرا چند برابر کرد.

وی ادامه داد: بعدها ترجیح دادم سینمای خودم و مخاطب خودم را داشته باشم. من دوست دارم زندگی واقعی مردم را در فیلم نشان دهم. من شخصیت های سیاه و سفید را دوست ندارم. از آنجایی که من زندگی واقعی را دوست دارم، شخصیت های خاکستری اولویت من هستند.

سلیم اوجی در جایی دیگر از این دیدار گفت: باید تجربیات خود را با هم ترکیب کنید. برای من سینما کلاژ زندگی است. من به دنبال شخصیت هایی می گردم که از آنها قرض بگیرم. یک فیلمساز باید به این سوال پاسخ دهد که چرا باید فیلم بسازم؟ تسلیم شدن در آینه

این فیلمساز درباره سینمای عباس کیارستمی گفت: زمانی که بر اساس طراحی سینما پیش رفتند، عباس کیارستمی ریسک کرد و شخصیت های واقعی را جلوی دوربین برد. پس از او راه جدیدی در سینما گشوده شد. نوری بیلگه جیلان نیز این جریان را در سینمای ترکیه ایجاد کرده است.

در ادامه جلسه سلیم اوجی به سوالات حاضرین پاسخ داد.

دومین جلسه از مستر کلاس «شکوه سینما» با عنوان «ایجاد جو در سینما» با حضور پرویز شهبازی برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست به اهمیت فضاسازی در سینما اشاره کرد و یادآور شد: گاهی فیلم هایی با فیلمنامه خوب و کارگردانی بی نقص ساخته می شود و از نظر تکنیک هم خوب است اما فیلم نیست. که ما آن را دوست داریم و تأثیر می گذارد. این اثر فاقد فضاسازی است.

شهبازی گفت: فیلمنامه نویس فضای فیلم را می شناسد. اگر کارگردان فردی غیر از فیلمنامه نویس است، باید بودجه را با فضایی که می خواهیم تطبیق دهیم. نمی توان انتظار داشت که ساخت فضای مورد نظر با هزینه کم انجام شود. بودجه فیلم اولین مسئله است. زیرا تعداد جلسات فیلمبرداری برای ایجاد فضای مناسب افزایش می یابد. به علاوه، شما نمی توانید بازیگران مورد نظر خود را با بودجه کم به دست آورید. در صورت نیاز به سفر و تجهیزات ممکن است نتوانید از پس هزینه برآیید و به فضای فیلم لطمه وارد کند.

وی در بخشی دیگر از این مستر کلاس یادآور شد: موضوع دیگر زمان تیراندازی است. یعنی چه فصلی و چه زمانی شلیک می کنید. علاوه بر این باید صحنه های خاصی را در نظر گرفت که باید در زمان های خاصی ضبط شوند. مشکل برخی از فیلم هایی که فضای نامناسبی دارند، لوکیشن است. مکان باید بر اساس حال و هوای شخصیت انتخاب شود. مکان باید حاوی شخصیت باشد.

من دوست ندارم فیلم های مخفی بسازم/این را نمی دانستم

این کارگردان در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: باید جدولی تهیه شود که نشان دهد چه مقدار از فیلم در نماهای داخلی و چه میزان در نماهای خارجی گرفته شده است. در انتخاب دوربین باید بسیار دقت کرد. موضوع بعدی لنز است. شما باید بدانید که به چه محدوده ای از لنز نیاز دارید.

پرویز شهبازی به سوالات حاضران پاسخ داد.

در پایان فیلم «در گذر زمان» با حضور کارگردان آن سلیم اوجی اکران شد.

شهبازی در پاسخ به سوال یکی از حاضران در جلسه که از وی پرسید با توجه به تغییر شرایط و پوشش جامعه چگونه سعی می کند فضای رئالیستی را در آثارش حفظ کند، گفت: فکر می کنم فیلم نمی سازم. بدون اجازه و از نظر سنی هم حوصله ام سر رفته. من فیلم زیرزمینی ندارم و دوست ندارم تنکیو فیلم خارجی بسازد، بنابراین سعی می کنم اینجا بمانم و نظرات تماشاگران را تماشا کنم.

وی افزود: به نظر من باید فیلم هایی بسازیم که مناسب همه باشد و البته با توجه به فکر و اندیشه خودمان، نه در خدمت سرمایه و فضای فکری مخاطب. افراد زیادی در کشور خودمان مشغول به کار هستند.

شهبازی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه «نفس عمیق» زمانی به عنوان فیلم پرمخاطب نسل جوان شناخته می شد و به عنوان یک فیلم کالت شناخته می شد، در حالی که شاید نسل جوان فعلی اصلا این فیلم را ندیده باشند. وی گفت: آن سال ها نمی دانستم «نفس عمیق» کار می کنم اما با دقت کارم را انجام می دادم. فکر می کنم اگر یکی بنشیند و بگوید می خواهم یک فیلم کالت بسازم، نمی شود. مثل مهرجو که به او گفتند چرا «هامون» را دوباره انجام ندهیم، اگر این کار نمی‌شود چون «هامون» قبلاً ساخته شده بود. واقعیت این است که گاهی اوقات با یک فیلم برنده می شوید.

وی ادامه داد: اگر مریم پالیزبان برای تست بازیگری فیلم «نفس عمیق» از در رد نمی شد، «نفس عمیق» الان اینطور نبود و برای سایر بازیگرانش هم همینطور. اتفاق می افتد و شما نمی توانید آنها را پیش بینی کنید.” همین اتفاق در فیلم ها می افتد، گاهی اوقات شما همه چیز را درست انجام می دهید اما خوب نتیجه نمی دهید و نمی دانید چرا. با این حال، من نمی خواهم بگویم که فیلم «نفس عمیق» برای من محبوب نیست، اما «دربند» را خیلی دوست دارم.

همچنین ، ابراهیم هاگیگی ، پارسا پیروزفر ، فرش صدر عرفهی ، پژمن بازگی ، حامد کاملی ، مارجان اشرفیزاد ، مارجان شیرموهمدی ، دیاروههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههی لیلا بلوکات ، پارند زاهدی ، مجید نوروزی، کامیار محسنین، شبنم قربانی، نفس بازغی، علیرضا اخلیکراد، حنیف سروری، سودابه خسروی، حسن مصطفوی، حسین اکبری، مونا احمدی، سها نیاستی از جمله هنرمندانی بودند که به همراه هنرجویان و هنرجویان در اولین روز این مراسم حضور داشتند. دوستان

۲۴۳۵۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=404523

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.