افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 12 October , 2024
0

من به دفاع از عزت از دست رفته ادامه می دهم

  • کد خبر : 394469
من به دفاع از عزت از دست رفته ادامه می دهم

آفتاب نیوز: بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا، استقبال شهروندان از تلویزیون برای تماشای فیلم و سریال به رتبه چهارم سقوط کرده و از اکثر پلتفرم ها عقب است. دانلود و مشاهده از طریق اینترنت و تماشای سریال ها در بسترهای ملی پیشتاز این نظرسنجی است و صدا و سیما علیرغم صرف هزینه های هنگفت در […]

آفتاب نیوز:

بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا، استقبال شهروندان از تلویزیون برای تماشای فیلم و سریال به رتبه چهارم سقوط کرده و از اکثر پلتفرم ها عقب است.

دانلود و مشاهده از طریق اینترنت و تماشای سریال ها در بسترهای ملی پیشتاز این نظرسنجی است و صدا و سیما علیرغم صرف هزینه های هنگفت در مرکز سیمافیلم برای تولید و تبلیغ سریال ها از 11 درصد کل آن فراتر نرفت. مخاطبان در این نظرسنجی پس از این نظرسنجی، علی ربیعی معاون اجتماعی رئیس جمهور اظهار داشت: مدت هاست که اختیار اطلاعات از داخل به خارج از مرزها منتقل شده است.

پیش از او و علاوه بر او، بسیاری از منتقدان در شبکه های اجتماعی و رسانه های مستقل از این سازمان پرهزینه، طولانی و بی اثر انتقاد کردند.

اولین و پرتکرارترین واکنش ها به این موضوع حکایت از پشیمانی از صرف میلیاردها تومان از جیب کشور برای برنامه های بیهوده ای دارد که کمترین مخاطب را به خود جذب می کند.

کاهش چشمگیر بینندگان تلویزیون در حالی رخ می دهد که پیمان جبلی می خواهد نشان دهد که می تواند رادیو و تلویزیون را تنها به محل تجمع گروه های همفکر خود تبدیل کند و با تهدید گهگاهی و انتشار آن دست دیگران را از روی تلویزیون ملی بردارد هنرمندان محبوب و اضافه کردن هنرمندان هم تراز. او اگرچه در سال های اخیر موفقیت های چشمگیری در این کار کسب کرده است، اما مخاطب خود را نیز از این جعبه جادویی دور کرده است.

رگبار انتقاد از صدا و سیما

یکی از منتقدان گفت: چاه صدا و سیما نه با پول و نه با پرسنل زیاد پر نمی شود. البته انتقادات تند آنها دور از واقعیت نیست. در ده سال گذشته بودجه تلویزیون و رادیو از 967 میلیارد تومان به 24 میلیارد تومان افزایش یافته است که این رقم برای رسانه ای که به گزارش ایسپا به طور کامل از دست داده است اقتدار نظرسنجی اما مسئولان صدا و سیما به این جایگاه بسنده نکرده و همچنان مدعی نفوذ خود بر افکار عمومی هستند.

بودجه ای که گفته می شود در غیاب عدم امکان فروش نفت به جیب شهروندان می رود باید با افزایش مالیات و کاهش هر چه بیشتر کیفیت رفاه عمومی افزایش یابد. اما آنچه خشم بسیاری را برانگیخته است این است که بخشی از این بودجه صرف موسسات و سازمان‌های فرهنگی بی‌حساب می‌شود که خود را موظف به ارائه ورودی‌های مالیاتی نمی‌دانند و تنها به‌صورت یک‌طرفه از جیب خود به نفع خود برداشت می‌کنند.

محمد مهاجری، فعال رسانه ای اصولگرا در شبکه اجتماعی که صداوسیما همچنان مرجع اصلی این خبر است.

وی در ادامه با نقل داستانی طنز، واکنش صدا و سیما را با از دست ندادن اقتدار رسانه ای به تمسخر گرفت و نوشت: رهگذری در حال عبور از کنار رودخانه بود که مردی را دید که به صورت به حالت کما دراز کشیده و از رودخانه آب می خورد. به او گفت: آب نخور، جواب شنید: رهگذر گفت: هیچی؟

یکی دیگر از کاربران شبکه های اجتماعی و تلویزیون ایران تقریباً 50 هزار کارمند دارد که حتی از مخاطبان آنها هم بیشتر است!

کاربر دیگری به شباهت این رفتار صدا و سیما با سایر نقاط کشور اشاره کرد و همه آنها را مایه ضرر دانست و نوشت: بیایید به بسترهای پخش فیلم و سریال فشار بیاوریم تا مردم رادیو تماشا کنند. “. و تلویزیون با بی بی سی و… تداخل می کند تا مردم بتوانند به اخبار رادیو و تلویزیون گوش دهند. واردات خودرو را ممنوع کنید تا مردم بتوانند خودروهای داخلی بخرند. آیفون را ثبت نکنید تا مردم سامسونگ را بخرند. Google Play را فیلتر کنید تا بازار در راه باشد. بیایید اینستاگرام را فیلتر کنیم تا همه روبیک را نصب کنند. آقایان! آقایان! آیا 45 سال هدر دادن جان مردم و پول تو جیبی آنها کافی نیست که بفهمید راه را اشتباه می روید؟

بسیاری از منتقدان در شبکه های اجتماعی و رسانه های مستقل از این سازمان پرهزینه، گسترده، طولانی و ناکارآمد انتقاد کردند. اولین و پرتکرارترین واکنش ها به این موضوع حکایت از پشیمانی از صرف میلیاردها تومان از جیب کشور برای برنامه های بیهوده ای دارد که کمترین مخاطب را به خود جذب می کند.

رادیو نظرسنجی ISPA را نمی پذیرد

همانطور که گفته شد، بر اساس نظرسنجی ایسپا (مرکز نظرات دانشجویان ایران)، تعداد کل بینندگانی که فیلم را در اینترنت و پلتفرم‌های فعال مانند Filmo و Filmnet و سایت‌های دانلود متصل به این سیستم‌ها تماشا می‌کنند، تقریباً شش برابر بیشتر از تماشاگران تلویزیون و میزان استقبال تلویزیون از تماشای فیلم و سریال با افت چند پله‌ای با 11 درصد به رتبه چهارم رسید.

اما صدا و سیما به این موضوع و حواشی آن واکنش نشان دادند و نه تنها این نظرسنجی را رد کردند، بلکه انتقاد را مغرضانه دانستند.

روابط عمومی مرکز پژوهش های صدا و سیما در پاسخ به گزارش ایسپا در پاسخ به برخی از رسانه ها در تاریخ 28 اسفند ماه نوشت: این نظرسنجی از بین 2250 دانشجوی رشته های مختلف که اکثراً دانشجویان دانشگاه بودند، انجام شده است. نظرسنجی که اخیرا منتشر شده است، نشان داده شده است که دانش‌آموزان بیشتر اوقات فراغت خود را صرف گشت و گذار در فضای مجازی و گوش دادن به موسیقی، معاشرت با دوستان، ورزش و … می‌کنند.

در ادامه پاسخ صداو سیما آمده است که «این نظرسنجی نشان می دهد که اساسا تماشای فیلم و سریال جایگاه قابل توجهی در پرکردن اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه های دولتی ندارد و حتی در برخی موارد گوش دادن به پادکست ها نیز بیشتر به خود اختصاص می دهد. از اوقات فراغت دانش آموزان نسبت به تماشای فیلم و سریال. بر این اساس، این پاسخ به این نتیجه می رسد که «اساساً الگوی مصرف رسانه ای یک قشر خاص، مثلاً دانشجویان، قابل مقایسه با عموم مردم نیست و قابل تعمیم به کل جامعه ایران نیست».

همچنین این پاسخ، انتشار چنین اظهارنظرهایی به بهانه انتقاد از مدیریت رسانه ملی را مسبوق به سابقه دانسته و این موضوع را «بیان کننده نیات خاص سردبیران این تحریفات» دانسته و آن را فریب افکار عمومی دانسته است. .

چه کسی جای خالی محبوب ها را پر کرد؟

بررسی شبکه‌های تلویزیونی نشان می‌دهد که این سریال از نظر محتوایی و برنامه‌ریزی دچار کمبودهای اساسی است. بنابراین برنامه های رادیویی صبحگاهی همان روال دهه 70 را دنبال می کنند. برنامه شبانه و مذهبی همان برنامه گفتگوی قدیمی با مجری و کارشناس است. برنامه های انتقادی به بدترین شکل ممکن و با کلیشه های همیشگی پخش می شود و مهمانان هر روز از حلقه های نزدیک به دولت انتخاب می شوند. سریال ها محتوای خود را از دست داده اند و سریال های زیادی هستند که بارها تکرار شده اند. این رکود و رکود به این دلیل است که زمانی این مجموعه مشهورترین هنرمندان را در خود جای داده و بسیاری از آنها در مکتب این افراد آموزش دیده و برنامه نویسان خوبی شده اند.

پیمان جبلی در سال های اخیر با تهدید گهگاهی و حذف هنرمندان محبوب و اضافه کردن هنرمندان همسو، تلاش کرده است ثابت کند که رادیو و تلویزیون را تنها محل تجمع گروه های همفکر خود و حذف دیگران از تلویزیون ملی است. او اگرچه در سال های اخیر موفقیت های چشمگیری در این کار کسب کرده است، اما مخاطب خود را نیز از این جعبه جادویی دور کرده است.

این در حالی است که سال هاست رادیو و تلویزیون دست به دست شده بین مدیران مختلف این سازمان می دهد و هر یک گروهی را از برنامه ها حذف می کنند که در دهه اخیر و به ویژه در دوره جدید مدیریت این سازمان این آسیب و تعدیل شده است. افراطی شده است.

برای مقایسه عملکرد این سریال با گذشته لازم نیست متخصص باشید، کاهش چشمگیر بیننده گواهی بر افت قابل توجه کیفیت آن است. در این میان کارشناسان بر این باورند که بررسی عملکرد این سازمان نشان می دهد که این مجموعه نه تنها دیگر آثار مردمی تولید نمی کند، بلکه اساسا از همکاری با افرادی که قدرت جذب مردم را دارند، پرهیز می کند. حتی پیمان جبلی رئیس این سازمان نیز نه تنها اصراری بر جذب این گروه ندارد، بلکه بارها بر تجلیل از آن تاکید می کند. چندی پیش در پاسخ به سوال دانشجویان درباره بازگشت برخی از برنامه سازان و شخصیت ها به تلویزیون، تصریح کرد: بالاخره وقتی این فرد در برنامه ای حاضر شد، مخاطبان زیادی برای خودش داشت. نامش می آید، برنامه مخاطب را با خود همراه کرده است. نام آن شخص در یک شبکه ظاهر می شود، آن شبکه خودش را مطرح می کند. خوب حالا لگد به نظام، مردم و اعتقادات خودش زده است. نمکدان را با لگد زد، نمک را ریخت و نمکدان را شکست. توقع داری برم از خدا التماس کنم که بیاد پیشت تا معروف بشم؟ جبلی سپس به آموزش چهره های جدید در صداوسیما اشاره کرد و گفت: علاوه بر این موضوع آموزش و کشف چهره های جدید، نامی نمی برم، اما اخیرا و با گذشت چند ماه از فتنه، چهره های جدیدی کشف شده است. از این طریق، شاید در میان شما افرادی وجود داشته باشند که بتوانند در عرض دو روز به رادیو و تلویزیون بیایند و به هنرنمایی تبدیل شوند. احتمالاً اشاره به سلبریتی های ارزشمندی است، چهره هایی مثل محمدرضا شهبازی مجری و تهیه کننده همین برنامه پرمخاطب سید خندان که در ساعات پربیننده از پرمخاطب ترین شبکه پخش می شود، اما تاکنون به جز مواردی که خشم مردم را برانگیخته است. بینندگان و کاربران شبکه های اجتماعی، به هیچ موفقیت دیگری که نیامده است، دست نیافته است.

البته باریک شدن این دایره هر از چند گاهی در برخی از برنامه های تلویزیونی به صورت گل درشت آشکار شده است. ناگفته نماند برکناری چهره های شناخته شده ای مانند عادل فردوسی پور، فرزاد حسنی، رضا رشیدپور، سروش صحت و …، حضور افرادی چون منصوره معصومی، مدیرعامل موسسه بیت النور و سخنگوی موسسه بیت النور. سخنرانی “این کشور متعلق به حزب الله است”! پس زینب ابوطالبی مجری شبکه افق سیما و نویسنده جمله معروف «هرکس به ایدئولوژی حاکمه اعتقادی ندارد از ایران برود»! مواردی که به گفته کارشناسان مواضع این مجموعه در برابر جریان های مختلف کشور را علنی نشان داده است.

در این میان، به عقیده بسیاری از شنوندگان، ناقوس مرگ رادیو و تلویزیون هزینه هنگفتی به جیب شهروندان وارد کرده است. ظاهراً این سطرها نیست، بلکه تبلور کمبود خلاقیت، بی‌کفایتی و چاپلوسی است که در نمایش اخیر سیدخندان به خوبی شنیده می‌شود. این سازمان بزرگ، طولانی و پرهزینه به سیاست های فرهنگی آنها گوش فرا داد.

منبع: توسعه ایرانی

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=394469

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.