افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

منشأ رشد نقدینگی هزینه‌های نظام رفاهی است

  • کد خبر : 185943
منشأ رشد نقدینگی هزینه‌های نظام رفاهی است

به گزارش بازار، سید علی روحانی در همایش ملی «مساله تورم در ایران؛ ریشه ها، آثار و سیاست ها» اظهار کرد: ایران جزو پنج کشور با تورم بالا است، اما باید توجه داشت که تورم قابل حل است و وجود دارد. راه حل ها برای او وی افزود: تورم باعث از بین رفتن قیمت های […]

به گزارش بازار، سید علی روحانی در همایش ملی «مساله تورم در ایران؛ ریشه ها، آثار و سیاست ها» اظهار کرد: ایران جزو پنج کشور با تورم بالا است، اما باید توجه داشت که تورم قابل حل است و وجود دارد. راه حل ها برای او

وی افزود: تورم باعث از بین رفتن قیمت های نسبی، کاهش قابل پیش بینی و تشدید نابرابری بین کارفرمایان و کارگران می شود.

روحانی گفت: مقایسه سود خالص شرکت‌های بورسی در سال‌های 94 تا 96 با سال‌های 97 و 1400 (دوره‌هایی با کمترین و بیشترین تورم) نشان می‌دهد که میانگین سود یک خودرو 400 درصد کاهش داشته است و این این نتیجه تورم است، اقتصاد را غیرقابل پیش بینی می کند و به نفع فعالان است. به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه 25 درصد مردم به تسهیلات دسترسی دارند، گفت: بررسی ها نشان می دهد که دسترسی به تسهیلات بانکی در بین دهک های دهم بیشتر است و در این دهک از تسهیلات به عنوان ابزاری برای مقابله با تورم استفاده می شود و دسترسی به تسهیلات موجب نابرابری بین مردم می شود. دهک های مختلف خواهد بود

به گفته وی، در نیمه اول دهه 90 نرخ سود بانکی بالایی داشتیم که باعث تضعیف سرمایه گذاری و کاهش رشد اقتصادی شد و در این دهه درآمد سرانه 30 درصد کاهش یافت.

روحانی تاکید کرد: بررسی اقتصاد ایران نشان می دهد که رشد نقدینگی با تورم رابطه جدی دارد و علل آن که پدیده نقدینگی است باید بررسی شود.

وی تصریح کرد: سیستم بانکی با هر پرداختی که انجام می دهد پول ایجاد می کند، از طرفی با هر دریافتی پول از بین می رود بنابراین هر نوع ایجاد دارایی توسط بانک در واقع خلق پول است.

وی با بیان اینکه رشد نقدینگی ذینفعانی دارد و باید در میان افرادی که بانک ها به آنها خدمات ارائه می دهند جستجو شود، افزود: در سال 1400 ارزش کل دارایی های شبکه بانکی 5800 همات بوده و 1415 همات مربوط به بدهی بانک ها است. دولت نزد بانک، 923 همات تسهیلات کوچک، 837 همت دارایی غیرمرتبط با تسهیلات بانکی، 700 همات تسهیلات برای بنگاه های کوچک و متوسط ​​و 597 همت تسهیلات شرکت های بزرگ است.

وی گفت: نقشه دارایی شبکه بانکی نشان می دهد که پول آفرینی در شبکه بانکی صرف نظام رفاهی می شود (1550 همت از این طریق هزینه شده است) و بانک ها برای خود هزینه می کنند و می توان گفت عدم تعادل بین بودجه و دولت عمدتاً صرف نظام رفاهی می شود و این عدم تعادل به شبکه بانکی منتقل می شود.

وی تاکید کرد: رشد نقدینگی در اواخر دهه 90 مبتنی بر نظام های رفاهی بوده و نشان می دهد که انتقال سالانه عدم تعادل بودجه به بانک ادامه دارد.

روحانی گفت: آسیب شناسی نظام بهزیستی نشان می دهد فردی که نیاز به حمایت دارد حمایت نمی شود و بالعکس و در نتیجه سرمایه اجتماعی کاهش می یابد و هزینه بهزیستی افزایش می یابد و برای کنترل تورم و رشد نقدینگی هزینه های سیستم رفاهی باید در نظر گرفته شود

وی تصریح کرد: در شرایط تورمی، بخش قابل توجهی از دارایی های بانک ها برای پوشش تورم بیش از حد تقاضا شده است و بخش قابل توجهی از خلق پول در سال های اخیر صرف رفاه و تامین مالی اشخاص مرتبط بانک ها به ویژه در بخش خصوصی شده است. بانک ها.

وی با بیان اینکه نظام بانکی تامین کننده عدم تعادل بودجه و ایجاد پول، افزایش نقدینگی و افزایش تورم شده است، تصریح کرد: رفع بی تعادلی مشکلی میان مدت است و پوشش عدم تعادل و اصلاح آن هزینه اجتماعی دارد. ، اصلاح مالیاتی ایرادات اجتماعی دارد اما من راهی برای حل آن ندارم.

معاون وزیر گفت: اصلاح روابط بین الملل لازم است و باید ضرب الاجل اصلاحات باشد، اما اگر تصمیم گیران و سیاستمداران به ریشه اختلاف نگاه نکنند، اختلاف و تورم حل نمی شود.

آگاهی عمومی و تورم را نمی توان با سیاست های قیمت گذاری تجویزی، کنترل نرخ ارز و حمایت عمومی حل کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=185943

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.