افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
2

منابع جدید پرداخت وام ازدواج از کجا می آید/ زنگ خطر در بانک مرکزی به صدا درآمد؟

  • کد خبر : 321935
منابع جدید پرداخت وام ازدواج از کجا می آید/ زنگ خطر در بانک مرکزی به صدا درآمد؟

به گزارش خبرآنلاین، سال هاست که دولت ها بار اکثر سیاست های حمایتی و رفاهی خود از ساخت و ساز مسکن تا اشتغال زایی را بر دوش شبکه بانکی گذاشته اند. اجبار بانک ها به پرداخت وام برای ازدواج و بچه دار شدن نیز یکی از ابزارهای اصلی دولت ها برای حمایت از جوانان و […]

به گزارش خبرآنلاین، سال هاست که دولت ها بار اکثر سیاست های حمایتی و رفاهی خود از ساخت و ساز مسکن تا اشتغال زایی را بر دوش شبکه بانکی گذاشته اند. اجبار بانک ها به پرداخت وام برای ازدواج و بچه دار شدن نیز یکی از ابزارهای اصلی دولت ها برای حمایت از جوانان و خانواده ها بوده است.

تجارت نیوز در خبری نوشت: با این حال این وام های مسکن محدودیت بیشتری برای منابع بانک ها ایجاد کرده و مردم را برای دریافت تسهیلات در صف های طولانی قرار داده است. به گفته سینا کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، صف ازدواج که باید حدود 70 هزار نفر باشد به 270 هزار نفر رسیده و به بالاترین حد خود رسیده است.

بانک مرکزی در نظر دارد صف وام ازدواج را کاهش دهد

محمد نادعلی مدیر کل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد که شبکه بانکی ظرفیت پرداخت 300 میلیارد تومان وام ازدواج را دارد اما مبلغ مورد نیاز برای پرداخت این اعتبار به متقاضیان 800 میلیارد تومان است .

به همین منظور بانک مرکزی در نظر دارد علاوه بر منابع بانکی، منابع جدیدی را برای این خدمت با افزودن بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت به فهرست بانک‌های پرداخت کننده وام ازدواج و با مشورت مجلس شورای اسلامی و توسط در پایان این سال، یک سوم از صف کاهش متقاضیان وام ازدواج.

نادعلی همچنین تاکید کرد: جزئیات برنامه های بانک مرکزی برای تامین مالی جدید در شبکه بانکی برای کاهش صف وام ازدواج در سال 1403 پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

منابع جدید برای پرداخت وام ازدواج چه خواهد بود؟

اگرچه افزایش منابع پرداخت تسهیلات ازدواج می تواند مسیر دریافت این وام را کوتاه کند، اما ماهیت این منابع بسیار مهم است. اگر قرار باشد بانک ها از منابعی غیر از قرض الحسنه برای بازپرداخت این وام استفاده کنند، مشکلات بیشتر می شود. زیرا بانک ها از یک سو از منابع درآمدزایی خود برای پرداخت وام با سود ناچیز استفاده می کنند و با کاهش درآمد مواجه می شوند و از سوی دیگر پرداخت وام به بخش تولیدی که هم اکنون برای جذب بانک ها با مشکل مواجه است. . منابع کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر، اگر رایزنی های بانک مرکزی با مجلس برای افزودن منابع خارج از شبکه بانکی برای بازپرداخت وام ازدواج موفقیت آمیز باشد، سوال اصلی این است که در شرایطی که اقتصاد ایران همچنان با مشکل کسری بودجه مواجه است، دقیقاً چه خواهد شد؟ این منابع باشد؟

ریشه مشکلات بازپرداخت وام ازدواج کجاست؟

بررسی ریشه‌ای مشکلات بازپرداخت وام ازدواج نشان می‌دهد که دولت‌ها نه تنها سیاست‌های حمایتی خود را از بانک‌ها کنار گذاشته‌اند، بلکه در تامین منابع لازم برای این سیاست‌ها نیز عمل نکرده‌اند.

به گفته مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی، کمبود منابع و فاصله بین منابع و تسهیلات اعتباری دلیل اصلی افزایش چشمگیر صف های وام ازدواج بوده است. چرا که مجلس مبلغ وام ازدواج را در سال 1403 بین 60 تا 70 درصد افزایش داد اما منابع اعتباری بانک ها تنها 30 درصد افزایش یافت.

در سال گذشته هشدارهای زیادی درباره عواقب این تصمیم داده شد. مرکز پژوهش‌های مجلس در یکی از گزارش‌های خود تاکید کرده است که میزان این وام‌ها در سال 1403 باید بین 10 تا 40 درصد بیشتر از امسال باشد. اما رقم مصوب برای وام ازدواج با این محدوده بسیار متفاوت بود.

با وجود این، دولت و مجلس به این هشدارها توجه نکردند، بنابراین مشکلات در پرداخت وام ازدواج روز به روز بیشتر شد. حال باید منتظر ماند و دید جزییات برنامه ای که بانک مرکزی برای حل این مشکل ارائه می دهد شامل چه مواردی می شود و آیا در انجام ماموریت خود موفق خواهد بود یا این مشکلات پابرجاست.

217

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=321935

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.