افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

ممنوعیت به کارگیری اتباع خارجی بدون مجوز جریمه و حبس در انتظار کارفرمایان متخلف است.

  • کد خبر : 195608
ممنوعیت به کارگیری اتباع خارجی بدون مجوز جریمه و حبس در انتظار کارفرمایان متخلف است.

به گزارش بازار، در دهه های اخیر به ویژه پس از دهه 60، کشور با حضور ناگهانی صدها هزار کارگر خارجی مواجه بوده است که عموماً به راحتی در کشور کار می کنند و فرصت های شغلی بسیاری را از آن خود کرده اند. در کشور تهدید است یا نه؟فرصت؟ نه این است که درهای […]

به گزارش بازار، در دهه های اخیر به ویژه پس از دهه 60، کشور با حضور ناگهانی صدها هزار کارگر خارجی مواجه بوده است که عموماً به راحتی در کشور کار می کنند و فرصت های شغلی بسیاری را از آن خود کرده اند. در کشور تهدید است یا نه؟فرصت؟

نه این است که درهای کشور به روی خارجی ها و جویندگان کار از کشورهای دیگر بسته شود و نه کشور دیگری با این پدیده مواجه شود، بلکه مهم این است که اشغال مشاغل در بازار کار داخلی توسط خارجی ها موجب زیان آن می شود. فرصت های شغلی برای کارجویان ایرانی که در بسیاری از موارد رخ می دهد.

تاکنون قوانین و مقررات کشور در خصوص پدیده اشتغال خارجی در ایران محدود به جریمه برای کارفرمایانی که از نیروی کار غیرقانونی خارجی استفاده می کنند یا اخطار در این زمینه ها و سایر اعمالی که ممکن است کارفرمایان را از استفاده از نیروی کار خارجی منصرف کند و انگیزه را افزایش دهد محدود شده است. برای اشتغال افراد جویای کار داخلی فراهم نشده است.

چندی پیش محمود کریمی بیرانوند، معاون استخدامی وزارت کار گفت: سامانه ردیابی اشتغال ما به شهروندان ایرانی اشاره دارد، زیرا منبع آمار کد ملی هر فرد است. اکنون روند ثبت نام نیروی کار برای اتباع خارجی الکترونیکی شده و از ایجاد صف های طولانی در دولت جدید جلوگیری شده است. در حال حاضر در 15 استان کشور طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی حضور اتباع خارجی ممنوع است.

بیرانوند ادامه داد: در بقیه استان ها ظرفیت برآوردی برای پذیرش اشتغال اتباع را می سنجیم. به عنوان یک قاعده کلی، ما فقط با شهروندان قانونی با مجوز کار می کنیم و تحقیقات خود را به وزارت کشور و سازمان ملی مهاجرت ارائه می دهیم. به عنوان یک قاعده کلی، هماهنگی برای خارجی ها باید توسط یک سازمان ملی مانند سازمان ملی مهاجرت سازماندهی شود.

معاون استخدامی وزارت کار افزود: حدود یک و نیم میلیون اتباع خارجی دارای پروانه کار هستند و به صورت قانونی حضور دارند و تعداد افراد بدون مجوز دو برابر تخمین زده می شود.

محمد آذر پناه، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران درباره ممنوعیت اشتغال در استان تهران گفت: طبق قانون کار اتباع خارجی که مجوز کار معتبر ندارند حق کار ندارند. در استان و کارفرمایانی که آنها را استخدام می کنند در صورت یافتن کار به جریمه و حبس محکوم می شوند.

آذر پناه افزود: این اقدام علاوه بر تخطی از قانون منجر به از دست دادن فرصت های شغلی برای نیروی کار ایرانی، افزایش بیکاری، کاهش امنیت اجتماعی و اقتصادی و ایجاد مشکلات فرهنگی و بهداشتی می شود.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران تاکید کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با همکاری مراجع قانونی در حال اجرای طرح ملی تعیین وضعیت کار اتباع افغانستانی است. . که بر اساس آن اقامتگاه مجاز این افراد منوط به روشن شدن وضعیت استخدامی آنها می باشد.

وی خواستار همکاری کارفرمایان و مردم در اعلام موارد استخدام اتباع خارجی بدون پروانه کار شد و گفت: کارفرمایان می توانند با مراجعه به سامانه فراگیر استخدام اتباع خارجی برای کارگران خارجی مورد نیاز خود مشورت و درخواست مجوز کار کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=195608

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.