افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
1

ملاقات با اولین انسانی که ربات را خلق کرد

  • کد خبر : 182560
ملاقات با اولین انسانی که ربات را خلق کرد

“کارل چاپک” (Karel Čapek) کسی است که به همراه برادرش جوزف کلمه “ربات” را ابداع کرد. کاپک در سال 1921 زمانی که اثر او “RJR (RUR) با عنوان فرعی “Rosam Global Robots” برای اولین بار در پراگ اجرا شد، ربات ها را به جهان معرفی کرد. این نمایشنامه یک سال بعد در نیویورک اجرا شد […]

“کارل چاپک” (Karel Čapek) کسی است که به همراه برادرش جوزف کلمه “ربات” را ابداع کرد. کاپک در سال 1921 زمانی که اثر او “RJR (RUR) با عنوان فرعی “Rosam Global Robots” برای اولین بار در پراگ اجرا شد، ربات ها را به جهان معرفی کرد.

این نمایشنامه یک سال بعد در نیویورک اجرا شد و سال بعد به 30 زبان ترجمه شد. البته این ترجمه شامل کلمه ربات نشده است. ربات در ابتدا انسان های مصنوعی را توصیف می کرد، اما یک دهه بعد از آن برای اشاره به اشیاء مکانیکی و الکترونیکی استفاده شد.

معلوم شد که کاپک نیز از این که “روبات های” او به این روش دزدیده شده اند کمی آزرده شده است و در سال 1935 از دیدگاه خود در مورد اینکه ربات ها باید چگونه باشند دفاع کرد و یادداشتی در روزنامه “Lidovo Noviny” نوشت اما در پایان با یک یعنی که زیر بار کلمه ربات بود، موفق شد.

بیشتر بخوانید:

ترجمه جدیدی از این یادداشت توسط کوپکه در ترجمه جدید انگلیسی آن اثر گنجانده شده است. “RJ r. and Artificial Life Perspective”، ویرایش شده توسط Jitka Sichkova، استاد آزمایشگاه رباتیک شیمیایی، دانشگاه شیمی و فناوری پراک.

سیچکووا در مقدمه این کتاب توضیح می دهد که «روبات های شیمیایی به شکل ریزذراتی که ما طراحی و تحقیق کردیم و خواصی شبیه به سلول های زنده دارند، نسبت به ربات های کنونی میل بیشتری با ایده های اصلی کاپک دارند».

وی خاطرنشان کرد: من این قطره ها را ربات مایع نامیده ام. همانطور که روبات‌های Rosam انسان‌های مصنوعی بودند که فقط شبیه انسان بودند و می‌توانستند ویژگی‌های خاصی را تقلید کنند، ربات‌های مایع مانند سلول‌های مصنوعی فقط تا حدی از رفتار همتایان زنده خود تقلید می‌کنند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اینکه ربات چیست یا نه یک بحث آزاد است، اما من شخصاً طرفدار این نظر هستم که به طور کلی ربات چیزی است که زنده به نظر می رسد اما نیست. چیزی که هوش داشته باشد.

و می افزاید: شاید الزام مکانیکی و الکترونیکی بودن ربات بسیار سخت گیرانه باشد، اما همانطور که خود کاپاک صد سال پیش اعتراف کرد آنچه که یک ربات را تعریف می کند خارج از دسترس همگان حتی خالق این کلمه است.

۵۸۵۸

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=182560

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.