افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

مقابله با اعتیاد به خشم؛ چرا برخی از مردم همیشه عصبانی هستند؟

  • کد خبر : 241098
مقابله با اعتیاد به خشم؛  چرا برخی از مردم همیشه عصبانی هستند؟

خشم یکی از واکنش های طبیعی بدن است و زمانی رخ می دهد که شرایط آنطور که باید نباشد، اما هر احساسی حد و مرزی دارد. اگر تمام مدتی که پشت فرمان هستید عصبانی هستید یا با کوچکترین چیزی بسیار عصبانی می شوید یا حتی گاهی اوقات بدون دلیل خاصی احساس عصبانیت می کنید، ممکن […]

خشم یکی از واکنش های طبیعی بدن است و زمانی رخ می دهد که شرایط آنطور که باید نباشد، اما هر احساسی حد و مرزی دارد. اگر تمام مدتی که پشت فرمان هستید عصبانی هستید یا با کوچکترین چیزی بسیار عصبانی می شوید یا حتی گاهی اوقات بدون دلیل خاصی احساس عصبانیت می کنید، ممکن است دچار اعتیاد به عصبانیت شوید. در این مقاله به بررسی اعتیاد به خشم و علت بروز آن و علائم آن می پردازیم. ما همچنین راه حل هایی برای رفع این مشکل ارائه می دهیم. با ما بمان.

اعتیاد به خشم چیست؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که Rageaholic در دسته اختلالات خلقی قرار نمی گیرد و در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ثبت نشده است. البته این بدان معنا نیست که اعتیاد به خشم واقعی نیست. وقتی فردی نتواند عصبانیت و نوسانات خلقی خود را کنترل کند یا به محض کوچکترین اتفاقی به شدت عصبانی می شود، دچار اعتیاد به عصبانیت می شود. این مشکل در بسیاری از منابع معتبر علمی تحقیق و اثبات شده است، اما به طور رسمی یک اختلال روانی محسوب نمی شود.

طبق آمار مردان بیشتر از زنان عصبانی می شوند. مردان هنگام عصبانیت پرخاشگر هستند، اما زنان می توانند از راه های دیگری برای ابراز خشم خود استفاده کنند. به همین دلیل، مردان بیشتر به خشم معتاد می شوند. علاوه بر این، افرادی که علائم اعتیاد به خشم را دارند ممکن است به اختلال انفجاری متناوب (IED) مبتلا شوند.

علائم اعتیاد به عصبانیت

این مشکل نوع خاصی از اختلال خلقی نیست و بنابراین ممکن است علائم متفاوتی در افراد مختلف داشته باشد. افراد معتاد به خشم حتی یک روز هم بدون عصبانیت نمی گذرند و واکنش های پرخاشگرانه به یکی از رفتارهای روزمره آنها تبدیل می شود.

شایع ترین نشانه های خشم اعتیاد آور عبارتند از:

  • علائم فیزیکی: سردرد، درد معده، دندان قروچه، گرفتگی فک، سرگیجه، لرزش، احساس گرما و قرمزی، تعریق، تپش قلب.
  • علائم عاطفی: رنجش، اضطراب، رنجش، اندوه، افسردگی، ناامیدی، نفرت و انزجار.
  • رفتار: فریاد زدن، صحبت کردن با صدای بلند، پرخاشگری، واکنش شدید حتی به شوخی دیگران، کنایه زدن، قدم زدن و بی قراری، آسیب رساندن به چیزها.
  • علائم شناختی: خودگویی منفی، افکار و تصورات خصمانه، تفکر در مورد انتقام.

هنگامی که معتادان به عصبانیت عصبانی می شوند، واکنش خشونت آمیز و فراتر از انتظار نشان می دهند.

علل عادت به عصبانیت چیست؟

احساس مداوم خشم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • ژنتیک؛
  • تروما در گذشته؛
  • مهارت های مقابله ای ضعیف (توانایی مدیریت ذهن و احساسات در موقعیت های ناخوشایند)؛
  • فشارها و چالش های روانی که فرد در زندگی با آنها دست و پنجه نرم می کند.
  • سوء تفاهم و درک نادرست از وضعیت؛
  • سابقه خانوادگی اعتیاد به خشم (کودکانی که در محیطی پر از پرخاشگری بزرگ می‌شوند، عصبانیت بیشتری دارند و هنگام عصبانیت واکنش‌های شدیدتری نشان می‌دهند).
  • استفاده مواد مخدر؛
  • اختلالات روانی و خلقی و بیماری های روانی؛
  • صدمات فیزیکی مانند ضربه به سر؛
  • رفتار ناخوشایند دیگران مانند طعنه، تمسخر، تهدید، توهین یا فریاد زدن.

خطرات اعتیاد به خشم

افراد معتاد به خشم خیلی زود عصبانی می شوند و سپس عصبانیت آنها به سرعت کاهش می یابد. مدت خشم آنها معمولاً از 30 دقیقه بیشتر نمی شود، اما در این مدت کوتاه آسیب جدی به خود و اطرافیانشان وارد می کنند. اعتیاد به خشم بر سلامت جسمی و روانی افراد و زندگی شخصی، اجتماعی و کاری آنها تأثیر می گذارد.

خطرات اعتیاد به عصبانیت

برخی از مشکلات ناشی از عصبانیت مداوم عبارتند از:

  • افزایش فشار خون؛
  • تأثیر منفی بر روابط بین فردی (عاطفی، خانوادگی، دوستانه و روابط کاری).
  • استرس و اضطراب شدید به دلیل ناتوانی در کنترل خشم و واکنش های شدید.
  • امکان ایجاد آسیب جسمی در نتیجه ابراز فیزیکی خشم.
  • احتمال صدمات جبران ناپذیر مانند ارتکاب قتل یا آسیب رساندن به دیگران؛
  • ایجاد مشکلات در محل کار و تحصیل و احتمال اخراج از محل کار، مدرسه یا دانشگاه.
  • افزایش احتمال اختلالات خلقی، مانند اختلال انفجاری متناوب و افسردگی؛
  • افزایش احتمال بیماری قلبی، التهاب، درد مزمن و سکته مغزی.

خشم لجام گسیخته مانند یک جعبه چوبی است و هر بار که تحریک می شوی، مثل این است که کبریت را در این جعبه پرتاب کنی. کبریت پرتاب شده ممکن است باعث انفجار این باروت انبار شده و خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

گاهی اوقات نتیجه اعتیاد به عصبانیت آسیب رساندن به افرادی است که در زندگی برای شما عزیزتر هستند.

اعتیاد به خشم در کودکان و نوجوانان

در دوران بلوغ، نوجوانان به احتمال زیاد همیشه عصبانی هستند. در این سن معمولاً نمی دانند وقتی عصبانی و پرخاشگر می شوند چگونه واکنش نشان دهند. اگر نوجوان شما نیز این مشکل را دارد، بهتر است او را نزد روانشناس ببرید و روند درمانی مناسبی را آغاز کنید. همراه با درمانگر، می توانید مهارت های مقابله و مدیریت هیجان را به کودک خود آموزش دهید.

برخی از روش های عملی دیگر برای کنترل پرخاشگری در کودکان و نوجوانان عبارتند از:

  • بررسی کنید که چه رفتارهایی باعث عصبانیت فرزندتان می شود و از انجام این رفتارها خودداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که روابط در خانواده شما سالم، شفاف و مؤثر است، اعضای خانواده با یکدیگر تعامل دارند و سوء تفاهم وجود ندارد.
  • فرزندتان را به ورزش تشویق کنید. دویدن و ضربه زدن به کیسه بوکس یا کیک بوکسینگ راه هایی برای رهاسازی انرژی فروخورده و عصبانیت کودک شما هستند.
  • از فرزندتان بخواهید نشانه های عصبانیت خود را بشناسد و وقتی متوجه شد، کاری را انجام دهید که دوست دارد آرام شود. وقتی فرزندتان آرام است، با او صحبت کنید که چگونه پرخاشگری او به خودش و دیگران آسیب می رساند. وقتی فرزندتان توانست خشم خود را کنترل کند، تشویق کنید.
  • به فرزندتان کمک کنید راه هایی برای ابراز احساسات مختلف از جمله خشم پیدا کند. راه هایی مانند یادداشت روزانه یا نقاشی می تواند به کودکان کمک کند خشم خود را بدون پرخاش نشان دهند.

آیا افراد معتاد به خشم درمان می شوند؟

روش درمان اعتیاد به خشم بسته به شدت بیماری متفاوت است. گاهی اوقات فرد می‌تواند با روان‌درمانی یا گروه‌درمانی خشم خود را مدیریت کند (گروه‌هایی که افراد با شرایط مشابه گرد هم می‌آیند تا اقداماتی را برای بهبود انجام دهند)، اما گاهی نیاز به روش‌های پیچیده‌تری مانند مصرف دارو یا حتی بستری شدن در بیمارستان‌های روان‌پزشکی دارد.

روان درمانی به افراد کمک می کند تا نحوه ابراز خشم و نحوه ابراز صحیح آن را بیاموزند. تکنیک های شناختی رفتاری (CBT) یکی از مؤثرترین روش های روان درمانی برای افراد معتاد به خشم است. در این تکنیک روان درمانگر ریشه خشم افراد را پیدا می کند. همچنین ارتباط بین رفتارهای پرخاشگرانه و افکار منفی که باعث آنها می شود را به افراد نشان می دهد. افراد مبتلا به اعتیاد به خشم در روان درمانی نیز مهارت های ارتباطی، مهارت های مدیریت استرس و مهارت های حل مسئله را یاد می گیرند تا در هنگام بروز مشکل به جای عصبانی شدن، بتوانند آن را به طور موثر حل کنند.

اگر شدت اعتیاد فرد به عصبانیت زیاد باشد، روانشناس او را به روانپزشک معرفی می کند تا علاوه بر جلسات مشاوره، از درمان دارویی استفاده کند. داروهای ضد افسردگی، ضد استرس، ضد تشنج و ضد روان پریشی بیشترین داروهایی هستند که برای معتادان به عصبانیت تجویز می شوند. مصرف این داروها طبق دستور پزشک از شدت واکنش ها و پرخاشگری این افراد می کاهد.

اگر به خشم معتاد شدیم چه کنیم؟

اگر خیلی عصبانی می شوید، احتمالاً می دانید که چقدر به خود و اطرافیانتان صدمه می زنید. بنابراین لازم است کم کم تمرین کنید تا بر خشم خود غلبه کنید و یاد بگیرید که احساسات خود را به شیوه ای مناسب بیان کنید و موقعیت ناخوشایندی را که در آن قرار گرفته اید مدیریت کنید.

کنترل خشم

برخی از تکنیک هایی که به شما کمک می کند از انفجار خشم خود در لحظه جلوگیری کنید عبارتند از:

  • تکنیک های تمدد اعصاب را تمرین کنید: مدیتیشن، تنفس عمیق و تصویرسازی ذهنی از جمله روش هایی هستند که به آرامش شما کمک می کنند.
  • تغییر محیط: وقتی عصبانی هستید به جای ادامه بحث محیط را ترک کنید. پیاده روی به شما کمک می کند ذهن خود را آرام کنید.
  • منطقی فکر کنید: به جای واکنش عصبی، ناگهانی و پرخاشگرانه، منطقی فکر کنید و رفتار صحیح را از خود نشان دهید.
  • مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشید: وقتی احساس عصبانیت می کنید، به جای واکنش سریع، به صحبت های طرف مقابل گوش دهید. سپس چند ثانیه صبر کنید و پس از فکر کردن به آنچه شنیدید، پاسخ صحیح را بدهید.
  • فعال باش: وقتی عصبانی هستید، تنش زیادی در بدن شما وجود دارد که می توانید با ورزش و حرکت آن را از بین ببرید. به عنوان مثال، ضربه زدن به کیسه بوکس یکی از بهترین راه ها برای تخلیه انرژی عصبانیت است.
  • محرک ها را حذف کنید: اگر سیگار می کشید، بیش از حد کافئین می نوشید یا الکل می نوشید، احتمالاً می دانید که این مواد علائم خشم شما را بدتر می کنند. با ترک سیگار و سایر عادات مضر، کنترل خشم و مدیریت صحیح واکنش های خود را آسان تر خواهید کرد.
  • از راهبردهای کنترل خشم در موقعیت های مختلف استفاده کنید: به عنوان مثال در مقاله روش هایی که از عصبانی شدن شما در هنگام رانندگی جلوگیری می کند، در مورد راه های کنترل احساسات در هنگام رانندگی صحبت می کنیم.

راهبردهای بالا می توانند به شما کمک کنند هنگام عصبانیت احساسات خود را کنترل کنید، اما آنها درمان نهایی اعتیاد به عصبانیت نیستند. برای ریشه یابی درونی و روانی این مشکل بهتر است با یک درمانگر مشورت کنید و با جلسات درمانی منظم از شر عصبانیت ناگهانی و غیرقابل کنترل خلاص شوید.

آخرین کلمه؛ خشم را نمی توان سرکوب کرد!

خشم یکی از احساسات ماست و سرکوب آن به سلامت جسمی و روانی ما آسیب می رساند. انسان ها باید بیاموزند که احساسات خشم خود را بفهمند و به درستی ابراز کنند. افرادی که مهارت‌های مقابله با موقعیت‌های ناخوشایند را می‌دانند، دیگر معتاد خشم نیستند و می‌توانند ذهن و احساسات خود را مدیریت کرده و بر موقعیت مسلط شوند.

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که اعتیاد به خشم چیست، چه ویژگی هایی دارد و چگونه درمان می شود. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان هر یک از علائمی را که در این مقاله به آنها اشاره کردیم دارید، توصیه می کنیم با یک روان درمانگر حرفه ای مشورت کنید. درمان اعتیاد به خشم ذهن و بدن شما را سالم نگه می دارد و به بهبود روابط و زندگی شخصی و اجتماعی شما کمک می کند.

برای رهایی از افسردگی چه باید کرد؟

در افسردگی، غم و اندوه به عمیق ترین لایه های زندگی نفوذ می کند و تغییراتی در احساسات و رفتار ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید، مطمئن شوید که با کمک یک روانشناس ریشه مشکل را پیدا کرده و راه حلی برای آن پیدا کنید. برای تماس با متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


Buy How - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید.




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=241098

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.