افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

معیارهای «انتخاب صحیح» – ایسنا

  • کد خبر : 278183
معیارهای «انتخاب صحیح» – ایسنا

زمینه سازی برای برگزاری زودهنگام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی در دستور کار مجریان و نهادهای مرتبط قرار دارد که طبق قانون اساسی این روند در نهایت باید به انتخاب رئیس جمهور جدید در یک دوره زمانی منجر شود. 50 روز؛ هم فشرده بودن تقويم انتخاباتي و هم احتمال وجود نامزدهاي متعدد از […]

زمینه سازی برای برگزاری زودهنگام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی در دستور کار مجریان و نهادهای مرتبط قرار دارد که طبق قانون اساسی این روند در نهایت باید به انتخاب رئیس جمهور جدید در یک دوره زمانی منجر شود. 50 روز؛ هم فشرده بودن تقويم انتخاباتي و هم احتمال وجود نامزدهاي متعدد از جمله دلايلي است كه بيش از پيش لزوم داشتن معيارهاي روشن و دقيق براي انتخاب از ميان نامزدها را برجسته كرده است.

به گزارش ایسنا، پس از جلسه سران قوا در بعدازظهر 10 اردیبهشت، پس از شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و یارانش در حین انجام وظیفه و پس از حادثه بالگرد انتقال آنها در استان آذربایجان شرقی، هشتم تیرماه به عنوان روز جشن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تعیین شد. در این جلسه که به ریاست محمد مخبر رئیس قوه مجریه و با حضور روسای قوای قضائیه و مقننه، معاون حقوقی رئیس جمهور، قائم مقام شورای نگهبان و معاون سیاسی وزیر تشکیل شد. همچنین فرم روند انتخابات شامل لحظه تشکیل هیات های اجرایی، ثبت نام نامزدها، فراخوان ها و روند برگزاری و یک روز بعد (اول خرداد) برنامه کلی انتخابات بررسی شد. انتخابات ریاست جمهوری از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شد.

بر اساس این نمودار، از دهم خردادماه و با شروع مهلت ثبت نام کاندیداها، انتخابات رسما وارد مرحله اصلی خود می شود تا پس از بررسی صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان و انتشار اسامی نهایی، تبلیغات انتخاباتی آغاز شود. فعالیت ها. نیز آغاز خواهد شد. در این میان شاید یکی از پرتکرارترین موضوعات بحث، مناظره، میزگرد و مناظره های انتخاباتی، تبیین معیارهای انتخاب «بهترین» نامزد باشد. موضوعی که با وجود طرح مشترک در آستانه هر انتخابات، اهمیت خود را از دست نمی دهد و اساساً با استناد به این «معیارها» و تعیین تناسب کاندیداها، سنگ بنای هرگونه مخالفت و توافق را در جریان رقابت های سیاسی قرار می دهد. “شاخص”.

رهبری انقلاب اسلامی طی چند سال گذشته 16 شاخص را برای شناسایی نامزد اصلح و به ویژه در زمان انتخابات ریاست جمهوری ساعت 14، هم در سخنرانی 11 فروردین و هم در دیدار نمایندگان تشکل های دانشجویی برشمردند. 21 مه ساعت 14:00). ) از هشت شاخص برای شناسایی نامزد «اصلاح» استفاده شد که بیان کردند «مدیریت و سازگاری»، «ایمان»، تاریخچه اقدام انقلابی و جهادی، “عدالت و مبارزه با فساد”، “اعتقاد به توانایی های داخلی”، “اعتقاد به جوانی”، “مردم باش” و “امید” بین آنهاست. مروری بر بیانات رهبری انقلاب در این زمینه در دوره های گذشته نیز نشان از تاکید بر شاخص دارد. “مدیریت و سازگاری”، “تلاش جهادی” و “ایمان” یکی از پرتکرارترین شاخص های پیشنهادی او برای شناسایی «کاندیداهای اصلح» بوده است.

موارد تکرار ویژگی های کاندیدای اصلح در بیانات رهبری انقلاب تا انتخابات 1395

آبنما: KHAMENEI.IR

وی در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل های دانشجویی در اردیبهشت 1400 تاکید کرد: رئیس جمهور ایده آل باید شایسته، مدیریت لازم، مومن، مردمی و پر امید باشد، دولتمردان ناامید نباشند اگر ناامید می گذاریم. و آدم افسرده ای که یک کار را به دست می آورد، معلوم است که این کار به نتیجه نمی رسد تولید و غیره واقعاً شایسته اداره این مردم نیست، افرادی که به مردم اعتقاد دارند، به جوانی اعتقاد دارند و واقعاً قدر آنها را می دانند، باید از عنصر جوانی کار کنند. [دارای] یک عملکرد انقلابی و واقعاً عدالت خواه باشید. این گونه نیست که نام عدالت در زبان آمده باشد; به معنای واقعی کلمه عدالت طلب باشید و با فساد مبارزه کنید. البته «عدالت» فقط عدالت اقتصادی نیست; اگرچه مهمترین رقم، عدالت اقتصادی است، اما در چند بخش عدالت جاری است. و انشاءالله چنین دولتی در صورت به وجود آمدن صدها مدیر جوان و مؤمن در ادارات مختلف از بالا تا پایین منصوب شود و انشاءالله کار کشور نظم پیدا کند. شما باید این را بررسی کنید.”

ضوابط نیز در بررسی های مردمی متعدد در دوره های مختلف مشخص شده است و بازخوانی نشان می دهد که اکثر این معیارها با شاخص های بیان شده توسط رهبری انقلاب همخوانی دارد. نظرسنجی انتخاباتی ایسپا (کانون افکار عمومی دانشجویان ایران) در 19 خرداد 1392 و همزمان با برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری به این نکته اشاره شده است که “کاندیداهای ریاست جمهوری در تبلیغات خود بر بهبود وضعیت اقتصادی برای جلب نظر حداکثری مردم تاکید بیشتری داشته باشند.” در این نظرسنجی بهبود وضعیت اقتصادی با 4.38 امتیاز (از 100) بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده است.

همچنین نظرسنجی ISPA در همان روزها نشان می دهد که 51.9 درصد از پاسخگویان از تهران هستند عملکرد و سوابق نامزدها. عاملی موثر در جلب آرای مردمی محسوب می شود. موضوعی که در بیانات رهبری انقلاب اسلامی با کلیدواژه “اقدام انقلابی و جهادی” تاکید شده است.

نتایج یک نظرسنجی رسانه ای این شاخص همچنین از «معیارهای رئیس جمهور در انتخابات 1400» صحبت می کند. “تیم کارآمد و محبوب” با 46.43 درصد مهمترین معیار انتخاب رئیس جمهور و شاخص ها بوده است “ضد فساد و شخصیت قوی” با کسب 25% “قانون گرایی و جهت گیری برنامه ای” با 14.29 درصد و “خلاقیت، شجاعت و عملکرد خوب” با 14.29 درصد در میان بهترین ها قرار دارند.

ISPA در حال انجام است سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وی همچنین در بررسی افرادی که تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات نگرفته اند (افراد بلاتکلیف) پرسید: هر کدام از موارد تا چه اندازه شما را برای شرکت در انتخابات ترغیب می کند؟ محرک ترین عامل در این نظرسنجی چیست؟ یک برنامه جدی برای مبارزه با فساد وجود دارد 56.8 درصد گفتند که تأثیر زیادی بر تصمیم آنها خواهد داشت. در مراحل بعدی برنامه جدی برای رفع بیکاری وجود دارد با 56 درصد و برنامه جدی برای بهبود وضعیت اقتصادی وجود دارد. آنها 49.1 درصد هستند. کانون افکارسنجی دانشجویان ایران این نظرسنجی را با جامعه آماری افراد بالای 18 سال در سراسر کشور با حجم نمونه 1553 نفر از طریق مصاحبه تلفنی در روزهای 28 و 30 اردیبهشت ساعت 14 انجام داده است.

علاوه بر معیارهای ذکر شده، امکان پذیر است بودن در میان مردم و مواجهه مستقیم با مشکلات آنها وی خاطرنشان کرد: این امر امکان کسب اطلاعات دست اول از وضعیت زندگی اقشار مختلف جامعه را فراهم می کند و ارتباط نزدیک، متواضعانه و صمیمی را بین بالاترین مقام اجرایی و مردم برقرار می کند. حمایت از تولید ملی برای شناخت به موقع نیازهای داخلی کشور و شناسایی به موقع این نیازها و قبل از رسیدن به مرحله حساسی که ممکن است منجر به افزایش بی رویه واردات شود، می تواند یکی از معیارهای دیگر انتخاب کاندیدای اصلح باشد. با نخبگان ارتباط برقرار کنید و از ظرفیت آنها در دولت استفاده کنید. به عنوان افراد صاحب ایده و برنامه که بتوانیم راهنمایی های مناسبی برای اعضای هیات وزیران داشته باشیم، یکی دیگر از معیارهای این حوزه است. انجام دادن سفرهای استانی و ماندگاری آنها در دولت آینده نیز یکی از معیارهایی است که علاوه بر افزایش و تقویت تجربه میدانی مسئولان، شخصیت مردمی دولت را بیش از پیش نمایان می سازد؛ البته واضح است که مردمی بودن تنها در سفرهای استانی خلاصه نمی شود و این امر با حفظ ارتباط با مردم و شنیدن گزارش های مردمی پایدارتر می شود.

اکنون با توجه به برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و آماده سازی ارکان مختلف کشور برای آن – که البته شامل نامزدهای احتمالی و تیم های تبلیغاتی آنها می شود – نقش رسانه ها به ویژه صدا و سیما، در کنار مطبوعات و سایر منابع خبری، تبیین معیارهای «انتخاب صحیح» برای واجدین شرایط، بیش از هر زمان دیگری برجسته شده است. رسانه ای که با فرض اقتدار اصلی در این زمینه می تواند با تکیه بر جهت گیری های راهبردی ملی و با هدف مشارکت بیشتر به تشریح و تبیین جزئیات ویژگی های مطلوب نامزدهای ریاست جمهوری بپردازد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=278183

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.