افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 26 September , 2024
0

معاون دبیرکل خانه کارگر: مقصر اصلی حادثه معدن طبس عدم نظارت و کنترل و مقصر دوم کارفرمای معدن بود/ چرا باید سیستم نظارت بر معدن د طبس خاموش شود؟/ پارسال 4500 مردم در محل کار تصادف کردند و حدود 900 نفر جان باختند.

  • کد خبر : 376753
معاون دبیرکل خانه کارگر: مقصر اصلی حادثه معدن طبس عدم نظارت و کنترل و مقصر دوم کارفرمای معدن بود/ چرا باید سیستم نظارت بر معدن د طبس خاموش شود؟/ پارسال 4500 مردم در محل کار تصادف کردند و حدود 900 نفر جان باختند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir): ایسنا: قائم مقام دبیرکل اتاق کار کشور گفت: مقصر اصلی حادثه معدن طبس عدم نظارت و کنترل بود و مقصر دوم کارفرمای معدن بود. حسن صادقی 14 مهرماه در مراسم بزرگداشت کارگران جان باختگان حادثه معدن طبس که در خانه کارگر استان مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: امیدوار بودیم کارگران […]

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir):

ایسنا: قائم مقام دبیرکل اتاق کار کشور گفت: مقصر اصلی حادثه معدن طبس عدم نظارت و کنترل بود و مقصر دوم کارفرمای معدن بود.

حسن صادقی 14 مهرماه در مراسم بزرگداشت کارگران جان باختگان حادثه معدن طبس که در خانه کارگر استان مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: امیدوار بودیم کارگران از سراسر کشور به خود احترام بگذارند و اگر دیگران این کار را می کنند، آنها کنترل ما را در دست نخواهند گرفت، خود کارگران کنترل خواهند کرد. آنها باید ارزش و منزلت خود را حفظ کنند.

وی ضمن گلایه از جامعه کارگری شهر اراک به دلیل عدم حضور گسترده در این مراسم، تصریح کرد: این نوع جلسات باید با جمعیت قابل توجهی در سراسر ایران برگزار شود اما این اتفاق نمی افتد زیرا تشکل های کارگری ما نگاه نمی کنند. برای مردم بنابراین. چیزها

صادقی افزود: حادثه معدن طبس اولین حادثه نیست و آخرین هم نخواهد بود و قطعا در آینده موارد مشابه بیشتری خواهیم داشت، بنابراین باید در این زمینه تأمل اساسی شود.

صادقی با تاکید بر اینکه صنایع پرخطر و حادثه زا باید شناسایی شوند، گفت: باید سازوکارهای بازدارندگی تعریف و بر اساس نوع حوادث سیستم های نظارتی را افزایش دهیم.

قائم مقام دبیرکل اتاق کار کشور افزود: نزدیک به دو میلیون کارگاه داریم در حالی که تنها 1300 بازرس کار داریم. با این تعداد بازرس، ارزیابی و بازرسی یک کارگاه تقریباً پنج سال و سه ماه طول می کشد.

وی افزود: دولت باید به فکر حوزه روابط کار و بازرسان کار باشد و نسبت بیشتری به این حوزه در بودجه اختصاص دهد تا بازرسان کار متخصص بیشتری استخدام شوند و بازرسی های بیشتری انجام شود.

صادقی ادامه داد: دولت در دو سال گذشته گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران در حوزه معدن را حذف کرده است. در واقع ارزیابی ظرفیت و استعداد پیمانکار در این زمینه را حذف کرده است.

وی تصریح کرد: وزیر کار و معاونت روابط کار به دلیل عدم آگاهی در این زمینه، حادثه معدن طبس را یک اتفاق عادی و طبیعی توصیف کردند که با این اظهار نظر جامعه کارگری را ناراحت کرد.

صادقی افزود: چرا باید سیستم مانیتورینگ معادن طبس خاموش شود؟ در تمام دنیا مین ها به گونه ای تجهیز شده اند که یک ربع قبل از انفجار زنگ انفجار به صدا در می آید اما در معادن ما اینطور نیست.

قائم مقام دبیرکل خانه کارگر کشور با اشاره به حادثه اخیر معدن شازند گفت: باید از جان انسان ها محافظت کنیم. حوادث معدنی هر ساله در کشور اتفاق می افتد اما مسئولان هیچ اقدامی نمی کنند.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از حوادث استفاده از فناوری روز و به کارگیری مکانیزم ها ضروری است، گفت: مقصر اصلی حادثه معدن طبس عدم نظارت و کنترل بوده و مقصر دوم نیز تاجر معدن بوده است.

صادقی تصریح کرد: ما نمی گوییم معادن به پیمانکار خصوصی واگذار نشود بلکه به پیمانکاری واجد شرایط واگذار شود.

وی ادامه داد: ما در حوزه روابط کار مشکل واقعی داریم و افراد غیرمتخصص در این زمینه استخدام شده اند، در حالی که در حوزه روابط کار فردی که حقوق کار و مربوط به حوادث ناشی از کار را تدریس کرده است باید بنشیند. روابط کار و کارفرما و دستمزد کارگران از دانش و تسلط کافی برخوردارند.

صادقی با تاکید بر اینکه کارگران معدن باید مشمول قانون کار سخت و زیان آور شوند، گفت: صنایع باید طبقه بندی و صنایع حادثه خیز به طور مستمر مورد ارزیابی و رصد قرار گیرند.

وی نزدیک به 50 درصد حوادث کار را مربوط به کارگران ساختمانی عنوان کرد و افزود: چرا در کشوری با این میزان درآمد بودجه بیشتری برای کارگران پایه در نظر نمی گیرند؟

جمشید امیدی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز اظهار کرد: استان مرکزی یکی از استان های صنعتی و کارگری است و بیش از 60 درصد شاغلان استان مربوط به حوزه کار هستند.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در استان مرکزی افزود: افزایش مستمری ها و پرداختی ها در بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی به تدریج نیروهای دستگاه های اجرایی را به صفر می رساند.

امیدی با بیان اینکه شرایط کار در دستگاه های اجرایی هر روز سخت تر می شود، تصریح کرد: 25 هزار کارگاه در استان مرکزی داریم در حالی که تنها 22 بازرس کار داریم. دولت باید با سیاست های جدید خود این خلاءها را پر کند.

علی قیازی دبیر خانه کارگر اراک با گلایه از دولت به دلیل عدم اعلام عزای عمومی در حادثه معدن طبس گفت: دولت ها کارگران را مجبور به انجام کار سیاسی می کنند در حالی که بارها گفته ایم که ما اهل سیاست نیستیم. و ما یک اتحادیه هستیم.”

وی افزود: استفاده از افراد غیر متخصص در سطوح دولتی باعث بروز چنین مشکلات و حوادثی می شود. دولتمردان بدانند که جامعه کارگری از این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

غیاشی افزود: وزیر کار هر چه زودتر معاونت ها را تغییر دهد. ما در استان ها مشکلی نداریم و در حال گفت و گو با مسئولان کشوری هستیم. از جمله مشکلات این بخش عدم ارتباط با تشکل های کارگری و حذف انجمن ها و شوراها و عدم مشارکت دولت با جامعه کارگری است.

وی با تاکید بر پیشگیری، آموزش، ایمنی و بهداشت در کار تصریح کرد: در سال گذشته 4 هزار و 500 نفر در حین کار دچار حادثه شدند و حدود 900 نفر جان باختند.

دبیر خانه کار اراک افزود: 52 معدن در طبس وجود دارد که حقوق کارگران برای 12 ساعت کار از 12 تا 22 میلیون تومان است.

غیاشی با بیان اینکه در معادن با تکنولوژی روز دنیا کار می کنند، تصریح کرد: مقصران اصلی حادثه افرادی هستند که در سازمان دولتی متخصص نیستند. معادن ما به بخش خصوصی واگذار شده است و هیچ کس پاسخگو نیست و جان کارگر ارزشی ندارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=376753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.