افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
4

معامله ایران با عربستان سعودی؛ تقویت روابط با چشم انداز تجاری قاره سیاه 2 میلیارد دلار

  • کد خبر : 31257
معامله ایران با عربستان سعودی؛  تقویت روابط با چشم انداز تجاری قاره سیاه 2 میلیارد دلار

بازار؛ گروه بین المللی: ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه پس از اینکه اولین مقام ایرانی بود که از این قاره در بیش از یک دهه گذشته بازدید می کند، سفر سه روزه خود به آفریقا را به پایان رساند. در حالی که سفر وی به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه بر تقویت روابط اقتصادی […]

بازار؛ گروه بین المللی: ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه پس از اینکه اولین مقام ایرانی بود که از این قاره در بیش از یک دهه گذشته بازدید می کند، سفر سه روزه خود به آفریقا را به پایان رساند. در حالی که سفر وی به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه بر تقویت روابط اقتصادی با این قاره و شروع تازه در روابط با این کشورها متمرکز بود، تلاش تهران برای اتحادهای منطقه ای قوی تر در مواجهه با ادامه تحریم های غرب، دیگر کشورها را به تعامل با ایران واداشت. تشویق خواهد کرد

ایران در سال جاری چندین رابطه مهم برقرار کرده و توسعه داده است که مهمترین آنها با عربستان سعودی بوده است. جمهوری اسلامی پس از یک وقفه هفت ساله، در ماه مارس روابط خود را با عربستان سعودی احیا کرد. بر این اساس تحلیلگران گفته اند که تجدید روابط با ریاض در کنار آتش بس در یمن می تواند کشورهای آفریقایی را از درگیری قریب الوقوع رها کند و این موضوع به توسعه روابط این قاره با ایران کمک می کند.

از سرگیری روابط تهران و ریاض ممکن است تحول مثبتی برای روابط ایران و آفریقا در جهت کاهش تنش های موجود در این قاره داشته باشد.

اریک لوب، دانشیار سیاست و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه فلوریدا معتقد است که از سرگیری روابط تهران و ریاض می‌تواند تحول مثبتی برای روابط ایران و آفریقا در راستای کاهش تنش‌ها بین و درون کمربند باشد. در این قاره چه می گذرد؟ علاوه بر این، این کشورها ممکن است اکنون احساس کنند که اندکی فضای تنفس و سرمایه ژئوپلیتیک بیشتری برای تعامل مجدد با ایران دارند. بنابراین کمتر «بازی حاصل جمع صفر» خواهد بود.

در سفر ابراهیم رئیسی به قاره آفریقا، ایران و کنیا اگرچه به عنوان شرکای راهبردی نام برده می شوند، تفاهم نامه های متعددی در زمینه فناوری اطلاعات، شیلات، محصولات دامی و ترویج سرمایه گذاری در نایروبی امضا کردند. در حالی که رئیس جمهور ایران متعهد و اعلام کرده است که ایران قصد دارد یک کارخانه خودروسازی ایرانی در شهر بندری مومباسا در کنیا راه اندازی کند.

علاوه بر این، با توجه به موقعیت کنیا در شرق آفریقا و موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا، روابط دو کشور یا یکدیگر نه تنها دوجانبه است، بلکه ممکن است به ارتقای روابط منطقه ای منجر شود. بین المللی.

به این معنا، اریک لوب دفاع کرده است که ابراهیم رئیسی سعی خواهد کرد تا حد امکان روابط با کشورهای آفریقایی را متنوع کند. علاوه بر این، در اولین سال ریاست جمهوری خود، با میوه ای که در دستانش بود، شروع کرد. این نشان می‌دهد که ایران حرکتی جدی به سوی شرکای تجاری کوچک‌تری را آغاز کرده است که هنوز جنبه‌های متفاوتی از اهمیت ژئوپلیتیکی دارند.

پس از آفریقای جنوبی، کنیا به طور مداوم دومین شریک تجاری آفریقایی ایران بوده است، حتی از سال های قبل از انقلاب.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: کنیا به ایران چای صادر می کند که فکرش را نمی کنید و پتروشیمی، فرش و سایر کالاها را از ایران وارد می کند. پس از آفریقای جنوبی، کنیا به طور مداوم دومین شریک تجاری آفریقایی ایران بوده است، حتی از سال های قبل از انقلاب. در نتیجه، اطمینان از قوی بودن مشارکت در زمینه های اقتصادی بسیار منطقی است.

رئیسی در سفر خود به اوگاندا از غرب انتقاد کرد و از ساخت خطوط لوله نفت حمایت کرد که در اروپا با آن مخالف بود. این مقام ایرانی گفت: تهران آمادگی دارد تجربیات صنعت نفت خود را به اشتراک بگذارد، در حالی که غرب عموماً علاقه ای به استقلال کشورهایی که منابع و ذخایر بزرگ ملی دارند، ندارند.

رئیس جمهور ایران در این سفر روز پنجشنبه به زیمبابوه نیز سفر کرد و با مقامات این کشور که روابط دیرینه ایدئولوژیک بین طرفین دارد گفتگو کرد. در این راستا دکتر لوب معتقد است که ایران به عنوان کشوری که تحریم شده است، می تواند از اورانیوم زیمبابوه و اوگاندا بهره مند شود، زیرا غنی سازی اورانیوم داخلی این کشور تحت نظارت مستمر ناظر هسته ای سازمان ملل است. اورانیوم غنی شده کافی برای تولید بمب هسته ای دارد.

در حالی که تهران رویکردی ضدغربی و ضداستعماری دارد که ممکن است در روزهای اخیر برای میزبانانش در آفریقا جذابیت داشته باشد، روسای جمهور قبلی ایران وعده‌های مشابهی برای سرمایه‌گذاری در این قاره داده‌اند که ثمره چندانی نداشته است.

در حالی که تهران رویکردی ضدغربی و ضد استعماری دارد که ممکن است در روزهای اخیر برای میزبانانش در آفریقا جذابیت داشته باشد، روسای جمهور قبلی ایران تعهدات مشابهی برای سرمایه گذاری در این قاره داده اند که ثمره کمی داشته است.

دکتر اریک لوب تاکید کرد که تهران نمی تواند به سادگی به شرق و جنوب نگاه کند و بی ثباتی روسیه را در حین تمرکز بر موضوع توافق هسته ای و برجام نادیده بگیرد و استدلال کرد که ما باید مراقب آنچه که ایرانی ها می توانند ارائه دهند، باشیم. ما خیلی خوشبین هستیم. آفریقایی ها و آنچه آفریقایی ها می توانند به ایرانیان ارائه دهند.

حسن روحانی پیش از تمرکز بر تحکیم روابط گسسته با غرب و ایجاد برجام، تعهدات مشابهی برای تقویت روابط با آفریقا داده بود، اما طبق انتظارات نتیجه لازم حاصل نشد، در حالی که آفریقا «قاره فرصت‌ها» و «محصول بزرگ» است. سکو.” «ایرانی» به گونه ای که در سال جاری امکان تجارت دو میلیارد دلاری با این قاره وجود دارد.

توسعه زیرساخت های حمل و نقل و فعال سازی خطوط کشتیرانی، ایجاد محیطی برای تسهیل تردد تجار و گردشگران بین دو کشور از جمله راه اندازی خطوط هوایی، کاهش هزینه های تجاری با اصلاح تعرفه ها و ایجاد … تعرفه های ترجیحی و تسهیلات پولی، ارتباطات مالی و بانکی ایران و کشورهای آفریقایی یکی از زمینه های لازم برای گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=31257

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.