افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
1

مصوبه مجلس برای نجات صندوق های بازنشستگی؛ افزایش سن بازنشستگی!

  • کد خبر : 131341
مصوبه مجلس برای نجات صندوق های بازنشستگی؛  افزایش سن بازنشستگی!

آفتاب نیوز: در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) شورای اسلامی و پس از بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الحاقی بند X ماده 29 این لایحه به تصویب رسید. با توجه به بند تکمیلی بند X ماده 29 این لایحه؛ به منظور کاهش نابرابری صندوق‌های بازنشستگی و تقویت ظرفیت صندوق‌ها برای انجام […]

آفتاب نیوز:

در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) شورای اسلامی و پس از بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الحاقی بند X ماده 29 این لایحه به تصویب رسید.

با توجه به بند تکمیلی بند X ماده 29 این لایحه؛ به منظور کاهش نابرابری صندوق‌های بازنشستگی و تقویت ظرفیت صندوق‌ها برای انجام وظایف محوله:

1. پرداخت کنندگان بیمه ای که بین 28 تا 30 سال سابقه کار دارند سنوات اشتغال آنها به بازنشستگی اضافه نمی شود.

2. پرداخت کنندگان بیمه ای که بین 25 تا 28 سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه به سنوات خدمت اضافه می شود.

3. پرداخت کنندگان بیمه ای که بین 20 تا 25 سال سابقه خدمت داشته باشند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه به سنوات خدمت اضافه می شود.

4. پرداخت کنندگان بیمه ای که طبق ضوابط بین 10 تا 20 سال سابقه خدمت داشته باشند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهار ماه به سنوات خدمت اضافه می شود.

5. پرداخت کنندگان بیمه ای که طبق قانون تا 10 سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه به سنوات خدمت اضافه می شود.

تبصره 1- اجرای تمام یا قسمتی از مقررات فوق مشروط به این است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از 62 سال و برای زنان از 55 سال بیشتر نباشد.

تبصره 2- اصلاحات فوق در ضوابط صندوق بازنشستگی به استثنای صندوق‌هایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه‌شده بالاتر از ارقام مندرج در تبصره (1) باشد، به‌طور دائم اعمال می‌شود.

تبصره 3- شهدا و مشمولان قوانین سخت و زیان آور تابع قوانین خود هستند.

تبصره 4 – مشمولان این حکم با موافقت و موافقت مراجع ذیربط می‌توانند بدون نیاز به زمان‌های مندرج در بندهای (2) تا سقف سنی موضوع تبصره (1) به خدمات خود ادامه دهند. به سپری شدن. ) برای (5)، بر حسب مورد. خدمات مازاد بر اساس قوانین و مقررات مربوط امکان پذیر است.

تبصره 5- در صورت عدم نیاز مؤسسات به خدمات برخی از کارکنان، می توانند با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و تأیید معاون اول رئیس جمهور بر اساس موضوع مربوطه، بدون توجه به زمان های مذکور حکم بازنشستگی خود را صادر کنند. مفاد . . قوانین

تبصره 6- افرادی که مایل به بازنشستگی قبل از تاریخ مذکور می باشند، بازنشستگی آنان طبق قوانین مربوطه و بدون رعایت بندهای (1) تا (5) رایگان بوده و حقوق بازنشستگی آنان با رعایت مقررات مقرر تعیین خواهد شد. در این سند .

همچنین رئیس شورای اسلامی بند X ماده 29 این لایحه را مغایر اصل 85 قانون اساسی دانست و آن را قابل پذیرش ندانست. در بند ک ماده 29 این لایحه مقرر شد برای ایجاد نظام تامین اجتماعی پایدار و تضمین حقوق بیمه شدگان جدید از ابتدای برنامه، نظام تامین اجتماعی بیمه شدگان جدید بر اساس طبق اصول وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی با همکاری سازمان‌ها و نهادها، سند مربوط تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

تعیین شرط سنی 65 سال برای مردان و 60 سال برای زنان و سابقه بازنشستگی 35 سال برای مردان و 30 سال برای زنان. کارکنان موجود با رضایت کتبی خود نیز ممکن است مشمول مفاد این قسمت شوند.

اظهارات مخالفان و موافقان افزایش سن بازنشستگی

مخالفان افزایش سن بازنشستگی این مصوبه را مغایر با قانون اساسی دانستند که تبعات اجتماعی دارد و موافقان این بند از لایحه افزایش امید به زندگی زن و مرد را مطرح کردند. این قطعنامه را منصفانه دانست.

نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی امروز به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه که موجب افزایش سن بازنشستگی اقشار مختلف می شود، پرداختند.

علی بابایی کارنامی در مقابل این بند گفت: در این بند سن بازنشستگی افزایش می یابد که برخلاف اصل سه قانون اساسی است. در این بخش سن بازنشستگی برای گروه های مختلف کارگران افزایش یافته است. مطمئنا تصویب این بند تبعات اجتماعی و نگرانی کارگران را در پی خواهد داشت. از طرفی در نحوه پرداخت حقوق و دستمزد اختلال ایجاد می کند. این بند فرمول پیچیده ای را برای تعدادی از کارکنان و افزایش سن بازنشستگی در نظر می گیرد.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با این بند از لایحه گفت: این جمله یکی از بهترین احکامی است که کمیسیون تلفیق در لایحه برنامه داده است و دولت نیز با آن موافق است. در حال حاضر میانگین سن بازنشستگی در دنیا بالای 63 سال است و این سن در کشورهای پیشرفته نیز بالاست اما در کشور ما بسیار کمتر است.

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر امید به زندگی در کشور ما افزایش یافته است زیرا حوزه سلامت و بهداشت تقویت شده است. الان هم که سن بازنشستگی 50 سال است، بازنشسته در خانه نمی ماند، بلکه در جای دیگری کار می کند و این به کار جذب جوانان به محیط کار نمی شود.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق در دفاع از این بند از لایحه برنامه گفت: اکنون امید به زندگی به 76 سال و برای زنان به 78 سال رسیده است و در سازمانی مانند آموزش و پرورش، میانگین بازنشستگی است. سن 48 تا 50 سال است، یعنی بازنشسته از سن 50 تا 78 سال شغلی ندارد. از آنجایی که برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان با دولت به توافق رسیده ایم، باید منابع در اختیار صندوق قرار گیرد. با پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش سن بازنشستگی با تغییراتی موافقت کردیم. دولت چهار ماه خدمت در سال برنامه ریزی کرده بود، اما آن را بین گروه های مختلف تقسیم کردیم.

در نهایت نمایندگان با این بند لایحه که مربوط به افزایش سن بازنشستگی بود موافقت کردند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=131341

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.