افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
4

مشکل کم آبی بلوچستان تا 4 سال آینده حل می شود – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 254750
مشکل کم آبی بلوچستان تا 4 سال آینده حل می شود – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه آب ذخیره شده در سدها می تواند در تامین آب شرب و آب کشاورزی سیستان و بلوچستان موثر باشد، گفت: اکنون زمان مهار آب است. که پشت آب انبارهای استان است. انباشته شده است زیرا بیشتر مخازن پر است و سرریز […]

به گزارش خبرگزاری مهر، عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه آب ذخیره شده در سدها می تواند در تامین آب شرب و آب کشاورزی سیستان و بلوچستان موثر باشد، گفت: اکنون زمان مهار آب است. که پشت آب انبارهای استان است. انباشته شده است زیرا بیشتر مخازن پر است و سرریز شده است.

وی ادامه داد: از آب رودخانه ها و بعضاً منابع زیرزمینی و همچنین نمک زدایی آب دریا برای تامین آب شرب منطقه استفاده می شد و با شرایط فعلی و بارندگی های خوب، اکنون آب شیرین سطحی به اندازه کافی برای یک دوره چهار ساله در جنوب وجود دارد سیستان و بلوچستان.

سخنگوی صنعت آب کشور در گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه با ذخیره‌سازی منابع آبی به مدت چهار سال، تنش کم‌آبی در مناطق تحت پوشش شبکه هدایت سدها چه برای شرب و چه کشاورزی برطرف می‌شود، گفت: وی خاطرنشان کرد: بر اساس هدف تعیین شده، در این دولت تامین آب شرب 1900 روستای سیستان به اتمام می رسد.

بزرگ زاده در خصوص تمهیدات وزارت نیرو در مدیریت و کنترل سیلاب در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: دو دسته اقدام برای مدیریت سیل انجام شده که اولین آن زیرساخت است. به همین منظور در سال های اخیر سرمایه گذاری های لازم برای احداث سدها صورت گرفته است تا با کمک این سازه ها بتوان حوادث حد و هیدرولوژیکی را کنترل کرد. اقدام دیگر در دسته اقدامات غیرسازه ای و مربوط به مهندسی حاکم بر بهره برداری سازه ها و پروژه ها می باشد. اقدامات دیگری در زمینه مدیریت سیل اتخاذ می شود که به سه مرحله اقدامات قبل از سیل، اقدامات هنگام سیل و اقدامات پس از سیل طبقه بندی می شوند.

سخنگوی صنعت آب کشور ادامه داد: مرحله پیش از سیل به پیش بینی ها و آمادگی های لازم در وزارت نیرو و سایر نهادها برمی گردد. بدون شک، یک پیش آگهی دقیق منجر به پیشگیری خوب می شود. پیش بینی میزان بارندگی و سیلاب، تعداد، چگونگی و شدت وقوع آنها در رودخانه های مختلف موضوعی است که توسط ستاد مدیریت سیل و پشتیبانی وزارت نیرو در دست تحقیق و تحلیل است.

وی با اشاره به نقش سدها در مهار سیلاب در سیستان و بلوچستان گفت: محدوده بارندگی در استان سیستان و بلوچستان به ویژه در جنوب استان وسیع و گسترده بوده و علاوه بر سواحل. شهرها و شهرهای کنارک و چابهار، حوضه های آبریز و بالای سدها را پوشانده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با میزان ذخیره ای که برای به دام انداختن سیلاب در سدهایی مانند موارد فوق استفاده می شود، تابع و ایجاد کندوها باعث شد که سیلاب های بالادست حوضه سد که عمده بارندگی در این مناطق بود تا کاهش سیلاب پایین دست به تعویق بیفتد. بنابراین سدها از هم افزایی دو قله بالادست و پایین دست جلوگیری کردند.

سخنگوی صنعت آب ایران، نقش سایر سدها بسته بندی در سیل خواند و گفت: یا به دلیل حجم ذخایر برای گرفتن در سیل یا به دلیل روند. به دنبال مخزن یا عملکرد مخزن، زمانی که سیل با شدت زیاد در رودخانه ای باریک پیش می رود. زمانی که بلافاصله در محدوده وسیعی وارد مخزن سد می شود، فرصت استهلاک دارد.

وی گفت: دبی ورودی به سد کهیر در بارندگی های اخیر 9 هزار و 300 مترمکعب بر ثانیه بود که در زمان رهاسازی به 1500 تا 1800 مترمکعب در ثانیه کاهش یافت. در سد تابع همچنین میزان ورودی از 2100 مترمکعب در ثانیه به 650 مترمکعب در ثانیه کاهش یافته است. یعنی شدت بسته بندی سیل فروکش کرد و از تداخل سیلاب بالادست و پایین دست جلوگیری کرد.

بزرگ زاده نتیجه این مدیریت را در پیشگیری از تلفات انسانی موثر دانست و اظهار داشت: اگر این زیرساخت ها نبود با فاجعه مواجه می شدیم. در سیل رفتن در خرداد 1385 در سیستان و بلوچستان رخ داد که 112 نفر جان باختند. در جبهه بارانی اخیر که در ایران و کشورهای همسایه رخ داد، با وجود همین میزان بارندگی، شاهد بودیم که حتی در شهرهای امروزی مانند دبی نیز عده ای جان خود را از دست دادند و خدمات شهری برای چند روز مختل شد. این موضوع نشان می دهد که زیرساخت ها و مدیریت سدها در ایران نقش خود را به درستی ایفا کردند.

سخنگوی صنعت آب کشور دلیل ماندگاری آب در منطقه است حضور وی پس از افتتاح سد در بالادست به ارتفاع کم زمین در این منطقه اشاره کرد و گفت: به همین دلیل آب های سیلاب به آن منطقه منحرف می شود. حل مسایل حضور بررسی مبانی برنامه ریزی بلندمدت شهری ضروری است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=254750

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.