افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
0

مشکلات معدن به دلیل کمبود نیروی کار افزایش می یابد

  • کد خبر : 174434
مشکلات معدن به دلیل کمبود نیروی کار افزایش می یابد

صفری بهناز; بازار: داشتن نیروی کار تخصصی و واجد شرایط یکی از مهمترین چالش های بخش معدن ایران است. از آنجا که برخی از افرادی که وارد بخش معدن می شوند فقط صلاحیت مربوطه را دارند و تجربه کافی ندارند. از طرفی برخی از دانشجویان به این دلیل وارد این رشته ها می شوند که […]

صفری بهناز; بازار: داشتن نیروی کار تخصصی و واجد شرایط یکی از مهمترین چالش های بخش معدن ایران است. از آنجا که برخی از افرادی که وارد بخش معدن می شوند فقط صلاحیت مربوطه را دارند و تجربه کافی ندارند. از طرفی برخی از دانشجویان به این دلیل وارد این رشته ها می شوند که در سایر کشورها در رشته معدن مقبولیت زیادی دارند اما هدفشان فقط مهاجرت است. برای پیشرفت کشورمان در بخش معدن باید رشته هایی را در دوره های دانشگاهی بگنجانیم و افرادی را در آن مقطع تحصیلی تربیت کنیم تا به نفع معادن ایران باشد. چون عده ای تمایلی به دانشگاه ندارند و می خواهند بعد از دبیرستان وارد بازار کار شوند، باید چنین شرایطی برای جوانان ایرانی فراهم شود. امروز ، معادن به تجربه بیشتری نسبت به یک درجه نیاز دارند.

کمبود نیروی کار باعث فجایع معدن شد

حمید صفری مشاور فنی سابق مدیرعامل مس آذربایجان در گفت و گو با بازار وی در خصوص وضعیت نیروی انسانی در بخش معدن ایران گفت: در ایران کارشناسان معدنی بسیار تحصیلکرده و با دانشی وجود دارند که در معادن کار کرده اند و با همه مشکلات آشنا هستند اما متاسفانه این ظرفیت های عظیم پشت سر گذاشته شده است. بی اطلاع. مردم شاغل هستند و سرمایه های کشور را غارت کرده اند.

در دانشگاه های معدن شاهد اساتیدی هستیم که هیچ کار فنی در معادن انجام نداده اند و با مشکلات معدن آشنایی ندارند و همه چیز را فقط به صورت تئوری و آکادمیک می دانند.

وی افزود: حتی در دانشگاه های معدنی شاهد اساتیدی هستیم که هیچ کار فنی در معادن انجام نداده اند و با مشکلات معدن آشنا نیستند و همه چیز را فقط به صورت تئوری و آکادمیک می دانند، در حالی که نیازمند افرادی هستیم که درد را از نزدیک بدانند. معادن و آگاهی لازم در مورد مشکلات این حوزه را داشته باشد.

صفری تاکید کرد: برای بخش معدن فقط تحصیلات آکادمیک جواب نمی دهد. بلکه باید تجربه ماینینگ وجود داشته باشد تا تجهیزات ماینینگ را به خوبی بشناسند و از چالش های موجود در این زمینه آگاه باشند.

مشاور فنی سابق مدیرعامل مس آذربایجان تصریح کرد: متأسفانه افرادی که سواد معدنی نمی دانند و با تجهیزات معدن آشنایی ندارند مسئولیت خرید تجهیزات معدن را بر عهده گرفتند. بنابراین در سال های اخیر تجهیزات بسیار نامناسبی برای بخش ذوب مس خریداری شده و هزینه های هنگفتی در این زمینه صرف شده است.

چنین بلاهایی در بسیاری از معادن رخ داده است، زیرا در بخش منابع انسانی معادن کمبود زیادی وجود دارد و این مشکل و چالش بزرگ باید حل شود تا شاهد وقوع حوادث کمتر در بخش معدن باشیم.

وی تاکید کرد: البته چنین بلاهایی در بسیاری از معادن رخ داده است، زیرا در حوزه منابع انسانی معادن کمبود زیادی وجود دارد و باید این مشکل و چالش بزرگ برطرف شود تا شاهد بروز بلایای کمتری در حوزه معدن باشیم.

جذب دانشجویان دانشگاه به بخش معدن

شعبانی رئیس کمیته اکتشاف و هماتیت خانه معدن ایران گفت: چالش اصلی ما بحث نیروی انسانی در حوزه معدن برای کارهای اجرایی است که امیدواریم مدیران کشور برای آن چاره اندیشی کنند.

از طریق هنرستان منطقه ای که معدن در آن قرار دارد، یک هنرجوی هنرستانی در بخش معدن جذب می کنیم و به تنهایی او را آموزش می دهیم و به عنوان نیروی انسانی متخصص استخدام می کنیم.

وی افزود: البته یکی از راهکارها این است که از طریق هنرستان منطقه محل معدن، دانشجوی رشته معدن را جذب کنیم و خودمان او را تربیت کنیم و به عنوان نیروی متخصص به کار بگیریم. زیرا افراد جویای کار در معدن اهتمام و جدیت لازم را ندارند.

ما فاقد فرهنگ معدنی در کشور هستیم.

جدیدی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی نیز در این خصوص اظهار داشت: منظور من فقط جایگاه سازمان زمین شناسی در بحث چالش نیروی انسانی نیست. چرخه کار معدن در اکتشاف، استخراج و فرآوری منجر به تولید می شود.

مطابق با؛ وقتی کاهش تولید اعم از تولید اطلاعات اولیه زمین شناسی و بحث های معدنی رخ می دهد، می بینیم که منابع و ذخایر کارایی لازم را ندارند. اگر به این روند ادامه دهند در آینده نزدیک با بحران مواجه می شویم و بعد دنبال علت آن می گردیم که کمبود نیروی متخصص است.

وی افزود: نظام برنامه ریزی کشور حمایت مناسبی در ساختارسازی کشور نداشته است. من همیشه گفته ام که در بخش معدن چالش حاکمیتی داریم.

در دوره تحصیل و تحصیل به بحث زمین شناسی و معدن که ارزش کشور ماست اهمیت داده نمی شود و در دانش آموز علاقه ایجاد نمی کنیم در حالی که بحث فرهنگ سازی مقوله بسیار مهمی است. . .

وی افزود: متأسفانه در آموزش و پرورش و در دوران آموزش به بحث زمین شناسی و معدن که ارزش کشور ماست اهمیت داده نمی شود و در دانش آموزان علاقه ایجاد نمی کنیم، در حالی که بحث توسعه فرهنگی است. یک موضوع مقوله بسیار مهم است.” طبق آمار وزارت علوم طی 10 سال گذشته کاهش 54 درصدی دانشجویان علوم زمین و معدن داشته است که توجهی به آن نشده و ظرفیتی ایجاد نشده است.

حدید خاطرنشان کرد: انگیزه امید به آینده و بازار کار بسیار مهم است و باید در دانش آموزان ایجاد شود. 2 نقش را برای نیروی انسانی متخصص پیش بینی می کنیم. یا نقش دانش محوری داشته باشند که به بحث در مورد زیرساخت های اطلاعاتی کشور و اطلاعات اولیه، روش های جدید اکتشاف یا ورود به بازار معدنی اقتصادی کمک کند. ما در 2 موقعیت ضعیف هستیم.

وی تاکید کرد: موضوعات را در سازمان برنامه بودجه، سازمان اداری استخدامی و بهزیستی منعکس کرده ایم و گزارش های متعددی نه تنها برای دولت بلکه برای شرکت های مشاور مهندسی نیز تهیه شده است.

در بخش معدن هم مثل دولت گفته اند که باید کاهش نیرو داشته باشد. البته پست های نظارتی تا حدودی کاهش یافته است. از سوی دیگر، در سال های اخیر برون سپاری کار به بخش خصوصی تشویق شده است.

جدیدی تصریح کرد: در حوزه معدن نیز مانند دولت گفته اند که باید کاهش نیرو داشته باشد. البته پست های نظارتی تا حدودی کاهش یافته است، از سوی دیگر در سال های اخیر برون سپاری کار به بخش خصوصی تشویق شده و از سال 95 شاهدیم که مناقصه ها نیز شکست خورده و نظام برنامه ریزی نمی تواند. . ایجاد تعادل بین بخش دولتی و خصوصی.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی افزود: مخالف ورود کارشناسان برای بحث توانمندسازی، آموزش و انتقال فناوری نیستیم.

دانشجویان کنکوری قصد مهاجرت دارند

رمزی یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر در خصوص نقش دانشگاه ها در تربیت نیروی انسانی معدنی گفت: درسی با عنوان “آشنایی با معدن” داریم تا دانشجویان جدیدالورود از ترم اول با آن آشنا شوند. دهه 80 از نسل دیگری است و حاضر به کار در بیابان نیست.

60 درصد کسانی که به دانشگاه امیرکبیر می آیند با هدف گرفتن مدرک و خروج از این کشور این کار را انجام می دهند.

وی افزود: 60 درصد کسانی که به دانشگاه امیرکبیر می آیند با هدف اخذ مدرک و خروج از این کشور وارد می شوند. حتی از سایر مشاغل هم اپلیکیشن هایی داریم که به ما می گویند می خواهند شغل خود را تغییر دهند و به معدن بیایند و وقتی از آنها می پرسیم جواب می دهند که به دلیل شرایط بهتر ورود به خارج است.

رازی گفت: وقتی حقوق معلمش را که هزار دلار هم نمی بیند و شرایط کشور را می بیند، قصد دارد قبل از ورود به دانشگاه برود. ما داریم سرمایه ملی را از دست می دهیم و آنها به پدیده مهاجرت مغزها اهمیت نمی دهند. از طرفی وقتی میزان حقوق بعد از فارغ التحصیلی را می بینند می گویند: با زمان کمتری با موبایل کار می کنم، بیشتر درآمد دارم تا زمانی را به این حقوق اختصاص دهم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=174434

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.