افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

مشهد در آستانه بی آبی; انبار طعمه تمام شد بهمن خسارت در خراسان رضوی

  • کد خبر : 210400
مشهد در آستانه بی آبی;  انبار طعمه تمام شد بهمن خسارت در خراسان رضوی

بازار؛ گروه استان ها: در حالی که مسئولان آب منطقه ای کم آبی در مرز را بحرانی می دانند و سدهای تامین کننده آب شرب مشهد را خشک کرده اند، اما پیش از آن رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در روزهای اخیر اردیبهشت 1402 در سفر به مشهد، وی اذعان داشت: مشکل خاصی در تامین […]

بازار؛ گروه استان ها: در حالی که مسئولان آب منطقه ای کم آبی در مرز را بحرانی می دانند و سدهای تامین کننده آب شرب مشهد را خشک کرده اند، اما پیش از آن رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در روزهای اخیر اردیبهشت 1402 در سفر به مشهد، وی اذعان داشت: مشکل خاصی در تامین آب وجود دارد، خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد را نخواهیم داشت و تلاش می کنیم آب مورد نیاز مردم را به موقع تامین کنیم.

محمدحسن نامی هفته پایانی اردیبهشت ماه در جلسه کارگروه مدیریت بحران استانداری با موضوع تنش آبی و سدهای خراسان رضوی اظهار داشت: امسال برای تامین آب شرب مردم مشکلی نداریم. مردم، اما مصرف باید مدیریت شود و ما در حالی که سدهای مشهد کاملاً خشک شده اند، درباره این موضوع صحبت می کنیم.» و مشکل جدی آب داریم.

به گزارش خبرنگار بازار؛ بحران آب مشکل جدیدی نیست که در سال های اخیر به وجود آمده و بیش از دو دهه است که زنگ خطر به صدا درآمده است، اما هر بار مسئولان با اضافه کردن چند حلقه چاه آب دیگر سعی در حل این مشکل داشتند!

20 سال پیش که بحران آب مشهد به اوج خود رسید، پروژه ها و طرح های متعددی برای آبرسانی به مشهد مطرح شد. از جمله انتقال آب کلارت، تکمیل تصفیه خانه و بازیافت فاضلاب، اجرای طرح های نوین آبیاری در بخش کشاورزی و مواردی از این دست، این طرح ها هنوز تکمیل نشده و بسیاری از آنها مانند احداث تصفیه خانه یا طرح انتقال کلارت. آب در زمین مانده و با بی توجهی به ایجاد باغ ویلایی و تبدیل زمین کشاورزی به باغ شخصی، کمبود آب هر روز تغذیه می شود.

متاسفانه در سال های اخیر تعداد چاه های آب برای تامین آب افزایش یافته است به طوری که دشت های مشهد با فرونشست و ترک مواجه است و معلوم نیست تا کی چاه های آب بیشتری در دشت های مشهد حفر شود مشهد برای رفع تشنگی آیا شهروندان ادامه خواهند داد؟

استان خراسان رضوی بیش از 20 سال است که از خشکسالی رنج می برد و در دو سال اخیر بدترین خشکسالی و کم بارندگی را در 60 سال اخیر تجربه کرده است و کلان شهر مشهد که به طور معمول سالانه میزبان 30 میلیون زائر و گردشگر است. وضعیت بدتر از جاهای دیگر استان و سدهای آبرسانی آن از همیشه خالی است.

در حال حاضر نیمی از 37 دشت خراسان رضوی در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارند و وجود چاه های غیرمجاز و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی از مهمترین دلایل بحرانی بودن دشت های استان و کشاورزی است. بخش این استان در حال حاضر تنها منبع تامین است. در این منطقه معیشت بیش از نیمی از جمعیت یک میلیون و 700 هزار نفری روستایی است.

باران های بی اثر

در بهمن امسال اگرچه تغییرات اقلیمی، بارش برف و باران امید به تامین آب را در دل مردم و مسئولان زنده کرد و انتظار می رفت با بارش 15 سانتی متری برف و جاری شدن آب ها، فرسایش زمین کند شود. کمی کاهش یافته است اما متاسفانه به نظر می رسد این چند میلی متری باران در بهمن تاثیری در مصرف آب سدها نداشته است!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در پاسخ به این سوال که این بارندگی ها تا چه اندازه توانسته به ذخیره آب در پشت سدهای مشهد کمک کند، می گوید: متأسفانه هیچ سیلابی رخ نداده و جریان آب به آب نرسیده است. طعمه ها !

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد: در حال حاضر حجم سد دوستی به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان خاکستر مشهد به 4.5 درصد رسیده است و 3 سد دیگر مشهد دارای میانگین ذخیره 10 درصدی آب هستند.

حسین اسماعیلیان به بازار می گوید: در حال حاضر حجم سد دوستی به عنوان یکی از مهم ترین تامین کنندگان آلودگی مشهد به 4.5 درصد رسیده است و 3 سد دیگر در شهر مشهد دارای میانگین ذخیره 10 درصد آب هستند.

می گوید: خشکسالی های پیاپی باعث افت شدید حجم ذخایر سدها شده و با توجه به اینکه بیشتر آب این کلانشهر از منابع سطحی تامین می شود، اکنون برای تامین آب کلانشهر مشهد با شرایط سختی مواجه هستیم.

وی در خصوص میزان تلفات در سال آبی جاری اذعان می کند: این آمار حدود 65 درصد کمتر از دوره آماری بلندمدت است و آب سدهای تامین کننده مشهد همانطور که گفته شد به کمتر از پنج درصد رسیده است.

اسماعیلیان بیان می کند: سد دوستی مهمترین منبع تامین آب سطحی کلانشهر مشهد است. در سال های اخیر بالغ بر 50 درصد آب مصرفی مشهد از این منبع تامین می شد، اما اکنون نیز این ذخیره به اتمام رسیده است.

ذخیره آب در مشهد تمام شد ریزش بهمن خسارات در خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد درباره بارندگی ها می گوید: هرچند در مشهد شاهد 55 میلی متر بارندگی بودیم که نسبت به 43 میلی متر بارندگی در سال گذشته افزایش داشته است، اما نسبت به میانگین بارندگی 97 میلی متری در طولانی مدت. در کوتاه مدت شاهد کاهش میزان بارندگی بوده ایم.

وی برای آبرسانی به مشهد و رفع عطش شهروندان این کلانشهر، پیش بینی بودجه را ضروری می داند و می افزاید: برای عبور از این شرایط سخت، پروژه های متعددی تعریف شده و در حال اجراست اما تاخیر در تامین بودجه است. باعث می شود که پروژه ها به تعویق بیفتند.

اسماعیلیان در این زمینه اذعان می کند: از حدود 19 میلیارد تومان، سازمان برنامه و بودجه استان فقط 3 میلیارد تومان برای تامین اعتبار پروژه های آبرسانی مشهد اختصاص داده است، بنابراین لازم است این مشکل در اسرع وقت برطرف شود. تسریع در پروژه های آبرسانی

تاکید می کند: برای عبور از شرایط سخت تنش آبی مشارکت شهروندان و مدیریت مصرف ضروری است و کاهش مصرف هر لیوان آب به تامین آب در تابستان کمک زیادی می کند.

خسارت گسترده

به گزارش خبرنگار بازار؛ مشهد دارای 350 روستا با جمعیت زیاد در اطراف خود است و تامین آب شرب با تانکر این روستاها بسیار ضروری است، بنابراین این موضوع نیز باید قبل از ورود به فصل گرما در دستور کار مدیران قرار گیرد.

در سال های اخیر کم آبی و خشکسالی اثرات منفی بر روند کشاورزی و دامپروری این استان داشته است که به گفته رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی میزان خسارت در سال زراعی بیش از 18 میلیارد خواهد بود. گرفتن

متاسفانه در سال زراعی گذشته به دلیل عدم قطعی آب و برق چاه های روستایی، اراضی کشاورزی این استان با چالش جدی آبیاری مواجه شد.

اقلیم خشک و نیمه خشک خراسان رضوی در تاریخ اقلیمی خود در 19 سال گذشته تنها حدود دو سال بارندگی نسبتاً خوب را به ثبت رسانده است، اما امسال نیز این استان وارد بحران جدی خشکسالی شده است که پیامدهای آن به شدت تهدیدکننده به نظر می رسد. . .

کاهش تولید در تمامی بخش ها اعم از کشاورزی، باغداری، دام و طیور در خراسان رضوی از اولین آثار و پیامدهای خشکسالی است که در کنار مشکلات دیگری مانند تورم، افزایش هزینه تولید و نیروی کار، افزایش قیمت نهاده های دامی و کشاورزی و تحریم ها و موانع واردات به بدن خسته کشاورزی این استان آسیب زده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: سال زراعی سختی را پیش رو داریم و با روند فعلی و تداوم خشکسالی پیش بینی می کنیم 18 میلیارد و 157 میلیون تومب خسارت جدید داشته باشیم.

این وضعیت در حالی است که خسارت سرمای بی سابقه دی ماه گذشته ضربه مهلکی به بخش کشاورزی این استان وارد کرد و زیان نهایی 82.5 میلیارد ریالی را برای فعالان این بخش به ثبت رساند.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با بازار، خسارت را مستمر می داند و می گوید: سال زراعی سختی را پیش رو داریم و با روند فعلی و تداوم خشکسالی پیش بینی می کنیم 18.157 میلیارد تومان خسارت وارد شود. در آسیب جدید .

ذخیره آب در مشهد تمام شد ریزش بهمن خسارات در خراسان رضوی

غلامرضا قنبری در خصوص بحران کم آبی و آینده کشاورزی خراسان رضوی به بازار می گوید: در سال های اخیر این استان کمترین بارندگی را در کشور داشته است، بنابراین اگر بخواهیم به روال کشاورزی ادامه دهیم در حال حاضر میزان آب در سطح زیر کشت استان کافی خواهد بود، به گونه ای نمی دهد که تا قبل از اینکه شاهد کشت 500 هزار هکتار گندم در خراسان رضوی بودیم، این رقم امروز به 120 هزار هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه موج سرما در سال گذشته 8.25 میلیارد تومبه به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد، ادامه داد: خسارت خشکسالی و تنش های ناشی از آن بیش از این خواهد بود.

وی بابیان اینکه خشکسالی ها و کم بارندگی باعث شده در تامین 800 هزار تن جو و ذرت کشت شده در این استان با چالش مواجه شویم، خاطرنشان کرد: این تنش ها باعث کاهش راندمان کشاورزی نیز بین 35 تا 80 درصد شده است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی به بازار می گوید: علاوه بر این تلفات در حوزه علوفه دام، 4.5 میلیارد تومان خسارت دیده ایم و تداوم خشکسالی وضعیت را بدتر می کند.

مدیرکل عشایر خراسان رضوی: خشکسالی در استان که بیشترین تاثیر نامطلوب و مخرب را بر مراتع داشته است باعث شده است که تعداد دام های عشایر نسبت به دو سال گذشته بیش از 25 درصد کاهش یابد.

محمد قنبری می گوید: در کنار کاهش سطح زیر کشت در کشور، نیاز کشور نیز افزایش یافته است و از این رو با توجه به محدودیت های آبی و خاکی، افزایش سطح زیر کشت برای ما مشکل خواهد بود. با توجه به کاهش بارندگی، تنها راه حل این مشکل افزایش راندمان تولید است.

کاهش کشت جابجایی

مدیر کل عشایر استان خراسان رضوی در گفتگو با بازار، خشکسالی ها را بسیار مخرب دانست و به ما گفت: 24 درصد مراتع استان در اختیار عشایر استان است و بر اساس میدانی. با بررسی کارشناسان عشایری و این گونه منابع طبیعی می توان دریافت که 100 درصد مراتع در دست عشایر به شدت تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است.

ذخیره آب در مشهد تمام شد ریزش بهمن خسارات در خراسان رضوی

محمدحسین جعفری می گوید: خشکسالی گریبانگیر استان که بیشترین تأثیر نامطلوب و مخرب را بر مراتع داشته است موجب شده است که تعداد دام های عشایری نسبت به دو سال گذشته بیش از 25 درصد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه تامین علوفه دامپروری به مهم ترین و اصلی ترین مشکل عشایر تبدیل شده است، به ما می گوید: با توجه به ضعف عشایر در تامین نقدینگی، امکان خرید علوفه در بازار آزاد برای آنها وجود ندارد. و به همین دلیل مراتع و مراتع خشک است، تأثیر مستقیمی بر تولید محصولات عشایری دارد و به همین دلیل عشایر زیادی را مجبور به فروش دام می کند.

بیان می‌کند: اگرچه با اجرای طرح‌های حمایتی از جمله طرح‌های بلندمدت تحویل علوفه و قرارداد تولید تلاش شده است تا به این جامعه کمک شود، اما واقعیت این است که خشکسالی و کمبود آب اثرات مخربی بر جوامع دارد.آمار نور و عشایر تولید دام. قابل توجه و کاملا محسوس است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=210400

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.