افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

مسیر توسعه استان سمنان از گردشگری می گذرد.

  • کد خبر : 367845
مسیر توسعه استان سمنان از گردشگری می گذرد.

بازار، گروه استان ها: چهار محور توسعه برای استان سمنان در نظر گرفته شده است که شامل صنعت، گردشگری، کشاورزی و معدن است، اما اینکه این چهار حوزه هر کدام ۲۵ درصد از توجه، سرمایه گذاری و مشکلات استان سمنان به ویژه در در 18 سال گذشته که خشکسالی بی رحمانه کشاورزی استان را درنوردیده […]

بازار، گروه استان ها: چهار محور توسعه برای استان سمنان در نظر گرفته شده است که شامل صنعت، گردشگری، کشاورزی و معدن است، اما اینکه این چهار حوزه هر کدام ۲۵ درصد از توجه، سرمایه گذاری و مشکلات استان سمنان به ویژه در در 18 سال گذشته که خشکسالی بی رحمانه کشاورزی استان را درنوردیده است، شاهد تغییر تعادل بین این چهار رکن بوده ایم.

امروزه بیراه نیست اگر بگوییم 80 درصد توجه به صنعت، 10 درصد به معدن و مابقی بین کشاورزی و گردشگری تقسیم شده است، در حالی که اگر تنها به یکی از مزیت های گردشگری استان سمنان یعنی عرفانی بپردازیم. گردشگری با حضور ابوالحسن خرقانی، از بسطامی، علاءالدوله سمنانی، ابن یمین فرومدی، حسن جوری و شیخ شهاب الدین صحبت کنیم، سه مزیت دیگر را نیز در بر می گیرد، با این تفاوت که ترکیه و قونیه نشان داده اند که چنین چیزی امکان پذیر است. .

مزایا و قابلیت ها

یک کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مزایا و قابلیت های گردشگری استان سمنان گفت: سالانه 20 میلیون زائر حرم مطهر رضوی از استان سمنان تردد می کنند و حتی اگر تنها پنج درصد از آنها هزینه ای را صرف کنند. شب در استان سمنان توقف کنید و یک میلیون تومان هزینه کنید یک میلیارد تومان فقط به بوم گردی و مهمان نوازی در استان کمک شده است.

یک کارشناس: به جای اینکه از این زائران پول دربیاوریم، آنها را به جاده های کمربندی خارج از شهرستان های استان هدایت می کنیم و کیلومترها از شهرمان از حرم به حرم می بریم.

محسن شریفی با تاکید بر اینکه هر زائر رضوی که از استان سمنان سفر می کند منبع درآمد و اشتغال است، ابراز داشت: کافی است این جمعیت از یک ناهار 300 هزار تومانی و یا خدمات دیگری مانند کارگاه های تعمیراتی، خدمات سیاحتی و… موزه ها، بله اگر خرید پوشاک و سوغاتی را هم اضافه کنیم، می بینیم که شامل یک صورتحساب مالی عجیب است.

وی با بیان اینکه به جای کسب درآمد از این زائران، آنها را به جاده های کمربندی خارج از شهرستان های استان هدایت می کنیم و آنها را کیلومترها از شهرمان از حرم به امامزاده دور می کنیم تا در شهرستان ها به هزار تومان می رسند. نباید به شهرک های ما تزریق شود، افزود: سیاست های غلط نشان می دهد که سال هاست مزیت های گردشگری استان درک نشده است.

تجربه مشابه در ترکیه

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه ترکیه از حضور یک مولانا در کشورش میلیاردها دلار درآمد دارد و ما هم همین امتیازات را داریم، گفت: ترجیح می دهیم در دورترین مسیرها مسافران را ببریم تا خدای ناکرده به شهرهای ما نزدیک شوند. شرایطی را ایجاد کرده است که مزایای درآمدزایی ما نادیده گرفته می شود و مسئولان هیچ کاری برای آن انجام نمی دهند.

شریفی گفت: موزه شاهرود چند سال است که دچار مشکل شده و تعمیر، مرمت و بازگشایی نشده است؟ وی افزود: تپه حصار دامغان چند سال است که اجازه ساماندهی داده شده و کاری انجام نشده است؟ چند سالی است که به دنبال ثبت جهانی بسطام هستیم و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی شود زیرا اوقاف و میراث فرهنگی در تضاد هستند؟ بنابراین، اینها نشان می دهد که مزیت های گردشگری و میلیاردها سکنه ای که پول و ثروت را به منطقه تزریق می کنند، درک نشده است.

کارشناس مسائل گردشگری و میراث فرهنگی: بدترین وضعیت یک استان این است که مجموعه میراث فرهنگی سازمان های مردم نهاد، نخبگان، کارشناسان و رسانه ها را رقیب خود بداند.

وی با بیان اینکه استان سمنان دارای مکان های گردشگری پنج هزار ساله در تپه چخماق و تپه حصار است، گفت: اما در کاشان با فروش بلیت بر روی سیلک مدیریت می شود و درآمدزایی دارد، اما در استان سمنان با تپه زمین تفاوتی ندارد. وی افزود: نظر مسئولان ما در مقوله گردشگری لحظه ای تغییر نکرده و همیشه بیشتر دافعه بوده تا جاذبه.

اندازه گیری و برنامه ریزی منافع

محمدرضا صالح آبادی که سابقه یک دهه فعالیت در حوزه گردشگری را دارد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: میراث فرهنگی استان سمنان در سال های اخیر سعی کرده به خوبی برای جذب و هدایت گردشگران برنامه ریزی کند اما این ژنرال دفتر با مشکلات زیادی مواجه است که یکی از آنها عدم ثبات در مدیریت است. این مجموعه در هفت سال گذشته 6 مدیر کل و ناظر داشته و برنامه ها به جایی نرسید.

صالح آبادی گفت: یک هزار و 833 اثر ثبت شده اما هزار و 800 برگ کاغذ برای استفاده اقتصادی، اشتغال زایی و درآمدزایی برای این بناها نوشته نشده است و از سوی دیگر اداره کل میراث فرهنگی برای آن نوشته نشده است. مدت‌هاست ارتباط خود را با اکثر شهرک‌های پرطرفدار استان به‌ویژه شهرهایی غیر از مرکز استان قطع کرده است و این امر بر برنامه‌ریزی گردشگری استان تأثیر گذاشته است.

وی افزود: بدترین وضعیت یک استان این است که مجموعه میراث فرهنگی سازمان های مردم نهاد، نخبگان، کارشناسان و رسانه ها را رقیب خود و علیه خود می داند و سال هاست که شاهد این معضل در مجموعه میراث فرهنگی سمنان هستیم. استان که اعتراض شدید سمنان در حوزه میراث فرهنگی به ویژه در شاهرود، دامغان و مهدیشهر به طور فعال نمود پیدا کرده است.

مسیر توسعه استان سمنان از گردشگری می گذرد رها شدن گسترده توانمندی ها.

برنامه ریزی برای افتتاح

این فعال گردشگری در ادامه گفت: از سوی دیگر میراث فرهنگی ما با کمبود متخصصان خاص دست و پنجه نرم می کند و نمونه بارز آن زمانی بود که برای مجموعه تاریخی و اداره میراث فرهنگی بسطام فردی پیدا نشد و به عنوان یک در نتیجه این اداره کل مجبور شد با حفظ سمت به عنوان مسئول پایگاه بسطام، مسئول میراث فرهنگی میامی را منصوب کند. این ماجرا زمانی عجیب تر شد که این شخص مقام سوم خود را در این کشور به دست گرفت. شاهرود نشان دهد که کمبود مردان متخصص میراث فرهنگی در استان سمنان بیشترین آسیب را دیده و نیمی از عمر را برای حوزه گردشگری این استان به ارمغان آورده است.

اما در کنار همه این مسائل باید نکات مثبتی را هم دید، به عنوان مثال سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان از رشد و تحول در حوزه گردشگری استان به ویژه در سال های اخیر می گوید. سال دو سه سالی است که هفته گردشگری در استان سمنان راه اندازی می شود.

یک کارشناس اقتصادی: اتاق های مهمان باید اتاق های اضافی یک خانواده روستایی باشد که به جای اینکه شهرها خانه های قدیمی در روستاها را بخرند، آنها را بازسازی و نوسازی کنند، موسیقی در من در بافت روستایی زندگی می کنم که به مبلغی اجاره می دهند که به هزینه های خانواده کمک کند. همه ساعت 10 شب می خوابند تا ساعت 2 صبح چراغ را روشن کنند

اخلی با بیان اینکه در این هفته شش واحد اقامتی بوم گردی در استان سمنان افتتاح می شود گفت: در هفته گردشگری نیز شاهد افتتاح دو سفره خانه سنتی و دو رستوران کنار جاده ای در استان سمنان خواهیم بود که از این پس می توانند به مردم خدمات رسانی کنند. و ارائه خدمات به مسافران و به ویژه زائران رضوی.

ما دیگر گردشگری واقعی نداریم!

همانطور که یکی از کارشناسان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در ابتدا باید گفت وقتی مسئولان استانی از افتتاح پروژه ها صحبت می کنند، ذهن به سمت ایجاد زیرساخت های گردشگری و امکانات گردشگری پسند مانند پارک ها می رود. ، شهربازی و غیره سال هاست که مدیران میراث فرهنگی استان سمنان قصد دارند پروژه های بوم گردی، رستوران ها و هتل های این شهر را افتتاح کنند. ثانیاً هیچکس نمی گوید که این پروژه ها با تسهیلات و بدهی علاوه بر مشارکت شخصی و غیره ایجاد شده است و همین سرمایه گذاران به دنبال اخذ مجوزهای لازم هستند و اکنون که زمان به ثمر نشستن است این نهال تبدیل شده است. یک میراث فرهنگ آن را به نام خود می نامد!

حسن همتیان ادامه داد: تمرکز میراث فرهنگی قبل از این ساخت هتل های میلیاردی بود که در خوش بینانه ترین حالت، پنج درصد ثروتمند جامعه می توانستند از آن بهره ببرند. میراث فرهنگی رویکرد اکوتوریسم را برای کاهش هزینه ها ترویج کرد. هزینه گردشگری و ایجاد شغل برای مردم است، اما این کار جواب نداد، زیرا اکوتوریسم از هدف و تمرکز خود دور شده است.

وی افزود: قرار بود تورهای بوم گردی اتاق های اضافی باشد که یک خانواده روستایی به مبلغی اجاره می دهد که به هزینه های خانواده کمک کند، نه اینکه شهرها خانه های قدیمی در روستاها را بخرند، بازسازی و نوسازی کنند، موسیقی زنده در شهری که همه ساعت 10 شب می خوابد تا ساعت 2 بامداد چراغ ها روشن شود و گردشگران با حجاب و بی حجاب در روستاها پرسه بزنند و دردسر ایجاد کنند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه توسعه از نظر مسئولان میراث فرهنگی استان سمنان کم است و تنها قرار است آماری بدهند که بوم گردی های ما از 40 مورد در سال 99 به 200 مورد در سال 1402 رسیده است. افزود: این در حالی است که هیچکس نمی گوید چند درصد از صاحبان بوم گردی خانواده های بومی همان منطقه هستند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=367845

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.