افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 14 October , 2024
0

مسیر توسعه از تفکر متقابل، همگرایی و انباشت بین نسلی می گذرد – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 396476
مسیر توسعه از تفکر متقابل، همگرایی و انباشت بین نسلی می گذرد – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست معرفی کتاب «تراژدی رشد و توسعه در ایران» نوشته محمدرضا کرچی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان بشردوستانه برگزار شد. حجت الله میرزایی رئیس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی ایران در ابتدای این نشست گفت: اگرچه در پرداختن به مباحث برنامه ریزی توسعه پیشتاز هستیم، اما عنوان این کتاب به درستی تراژدی […]

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست معرفی کتاب «تراژدی رشد و توسعه در ایران» نوشته محمدرضا کرچی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان بشردوستانه برگزار شد.

حجت الله میرزایی رئیس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی ایران در ابتدای این نشست گفت: اگرچه در پرداختن به مباحث برنامه ریزی توسعه پیشتاز هستیم، اما عنوان این کتاب به درستی تراژدی رشد و توسعه در ایران نامیده شده است. ، چرا باید در نظر بگیریم که چه چیزی خرج می کنیم و چه دستاوردهایی داشته ایم؟ وقتی به این دستاوردها نگاه می کنیم، بی دلیل نیست که مسیر طی شده را به عنوان یک تراژدی توصیف کنیم.

وی افزود: با وجود اینکه نسبت به هشتاد سال گذشته در کیفیت زندگی بهتری زندگی می کنیم اما وقتی خود را با دیگران مقایسه می کنیم احساس می کنیم در توسعه عقب هستیم. در سال 1979 درآمد سرانه ما، ترکیه، کره جنوبی و چین یکسان بود و امروز بعد از گذشت 50 سال، چین 3 برابر ما، ترکیه 6 برابر و کره جنوبی 12 برابر ما است. و اگر آن را با شاخص های توسعه بسنجیم، وضعیت از این هم بدتر است.

مسیر توسعه از تفکر متقابل، همگرایی و انباشت بین نسلی می گذرد

رئیس مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: در نیم قرن اخیر راه آموختن را از دیگران و از خود بسته ایم. ما با مفاهیمی مانند سکولار بودن، غیر درونی بودن و غربی بودن مسیر یادگیری از دیگران را می بندیم. با آموختن از خود، حتی بدتر از آموختن از دیگران عمل کردیم، زیرا هر هشت سال یک بار راه این نوع یادگیری را با این اصطلاح می بستیم: دور انداختن بنیانگذاران وضع موجود، گویی انقلابی رخ داده است. اقتصاددانان نهادی یادگیری را به عنوان انباشت دانش مطالعه کرده اند. انباشت دانش با نوآوری یا با انباشت دانش جمعی رو به رشد و یادگیری از دیگران شکل می گیرد، حقیقت این است که ما در نیم قرن اخیر راه را برای یادگیری هم از خود و هم از دیگران بسته ایم. جامعه جز با هم اندیشی، همگرایی و انباشت نسل ها نمی تواند راه درستی را در مسیر توسعه طی کند.

سخنران بعدی این مراسم. علی ربیعی معاون اجتماعی رئیس جمهور بود که گفت: بحث توسعه به موضوعی برای نخبگان و فرهیختگان تبدیل شده است. ذهنیت توسعه باید بیش از هر چیز ترجیح داده شود. علاوه بر این، ذهنیت تکوینی به دلایل متضادی بیان می شود که به همین دلیل است که به درستی شکل نمی گیرد. توسعه گاهی با فلسفه قدرت در تعارض است و فلسفه وجودی بسیاری را از بین می برد; به همین دلیل است که ذهنیت توسعه شکل نمی گیرد و اتفاق می افتد که با استراتژی های بقا کشور را مدیریت می کنند که در مجموعه رشد گنجانده شده است، در حالی که حتی لازمه رشد محسوب نمی شود. حتی مفهوم پیشرفت به معنای امروزی آن با توسعه مرتبط است.

وی روابط خارجی، مصالحه و مشارکت مردم در اقتصاد جهانی، ورود به اقتصاد جهانی برای ایجاد تولید در مقیاس منطقه ای را از حداقل الزامات توسعه عنوان کرد.

مددکار اجتماعی رئیس جمهور همچنین به رشد طبقات اجتماعی جدید از جمله طبقه متوسط ​​صنعتی و متوسط ​​فرهنگی و احساس عزت آنها اشاره و تشریح کرد.

عواقب نادیده گرفتن زنان برای کل جامعه زیان آور است

در قسمت بعدی این برنامه، اطاره نژادی، مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از نویسنده کتاب به خاطر پرداختن به مسائل زنان و نقش آن ها در دستیابی به توسعه، به بخش هایی از این کتاب اشاره کرد. گفت: همان طور که دکتر کرچی در کتاب کتاب به درستی بیان کرد، اشاره کرد که متأسفانه در ایران در صد سال اخیر توسعه همواره در غیاب مردم طراحی و اجرا شده است، در حالی که مشارکت مردم باعث این روند می شود. ممکن است .

وی افزود: اگر یکی از اهداف توسعه، تحقق عدالت باشد، این امر زمانی محقق می شود که دولت به مشارکت همه مردم توجه داشته باشد نه فقط بخشی از مردان. همانطور که در این کتاب به درستی بیان شده است، یکی از دلایل عدم توسعه، مقاومت در برابر تغییر محور مشارکت زنان است. پیامدهای این مشکل نه تنها به زنان بلکه به کل جامعه آسیب می رساند. این به معنای استوار ایستادن از یک سو و از سوی دیگر انعطاف پذیری است. بدیهی است که پویایی تلاش برای دستیابی در زندگی، چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​ناگزیر به تغییر است.

مشاور عالی وزیر راه در ادامه گفت: به موضوع مشارکت اقتصادی زنان و شکاف جنسیتی در این کتاب به اندازه کافی پرداخته شده است. در گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در خصوص شکاف جنسیتی امسال، وضعیت مشارکت اقتصادی زنان به عنوان یکی از شاخص های توسعه بسیار اسفناک است و در بین 146 کشور در رتبه 143 قرار داریم. قانون کشور زنان را از شرکت در انتخابات، انتصابات سیاسی و… منع نکرده است، اما در این زمینه موفق نبوده ایم.

نظام حکمرانی ارتباط تنگاتنگی با مفهوم توسعه دارد.

به روز رسانی کنید تحلیلگر حوزه سیاست های عمومی نیز در ادامه این برنامه گفت: منابعی در کشور وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار می گیرند. نوروز به عنوان یک مراسم باستانی که دانش را ذخیره می کند و آن را به دانش سیاسی تبدیل نمی کند و همچنین «روحیه مسالمت آمیز و مسالمت آمیز و همزیستی صلح طلبان ایرانی» که همواره از آن یاد شده است، سه منبعی است که به وجود آن منتهی می شود. و بهره برداری توجه لازم و کافی صورت نگرفته است.

وی افزود: تا زمانی که توسعه به دغدغه عمومی مردم تبدیل نشود و دستگاه دولتی گرفتن عکس یادگاری با توسعه آن را وسیله ای برای حل مشکلات قرار ندهد، نمی توانیم مفهوم توسعه و نقش آن را در زندگی خود ببینیم. شخصی.

سخنران بعدی این نشست حجت الله سعیدی مدیرعامل سازمان بورس اوراق بهادار ایران بود که گفت: سال 1404 سال چشم انداز است. قرار بود ما اولین کشور منطقه باشیم، به این معنا که باید از عربستان و ترکیه جلوتر باشیم، در حالی که از نظر ارزش اسمی چهارمین کشور منطقه هستیم و امارات متحده عربی از ما جلوتر است. از نظر برابری قدرت خرید (PPP)، این کشور نیز در رتبه سوم قرار دارد. برای ماندن در این وضعیت به رشد متوسط ​​سالانه 6.5 درصدی نیاز داریم و این رشد از طریق سرمایه گذاری امکان پذیر است. متاسفانه نرخ تشکیل سرمایه ما منفی بوده است. ما سالانه به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم که استفاده از آن سرمایه گذاری ها نیز نیازمند کمک توسعه دهندگان است.

جامعه ایران درگیر تفکر کوتاه مدت و کوتاه مدت است.

محمدرضا کرچی نویسنده کتاب «تراژدی رشد و توسعه در ایران» نیز گفت: نظام حاکم با ایجاد رقیب و دیگری برای خود مانعی در راه توسعه خود شده است. سلب اختیار از نخبگان و ایجاد رزومه های جعلی یکی از زیر مجموعه های این موانع است.

وی همچنین تشکیل سازمان های تحقیق و توسعه را از مهم ترین الزامات مسیر توسعه عنوان کرد و گفت: ما در جامعه کوتاه مدت زندگی می کنیم و افق بلندمدتی در این زمینه نداریم.

آخرین سخنرانان این مراسم محمد حسن نامی وی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بود که درباره حوزه توسعه در کشور و موانع پیش روی آن گفت: اگر بخواهیم با توجه به منابعی که در اختیار داریم به توسعه قابل قبولی برسیم باید از یک سیستم مدیریتی قوی برای ساخت منابع استفاده کنیم. در دسترس مردم است.

در پایان این مراسم سخنرانان این نشست و مدیر انتشارات سوم از کتاب «تراژدی رشد و توسعه در ایران» رونمایی کردند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=396476

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.