افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
3

مزایا و معایب پخت نان با آرد کامل چیست – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 28661
مزایا و معایب پخت نان با آرد کامل چیست – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، لیلا میر مقتداییدانه گندم از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل جوانه، سبوس و آندوسپرم وی برشمرد و افزود: جوانه گندم حاوی چربی و مقداری پروتئین، سبوس حاوی فیبر و آندوسپرم حاوی نشاسته و مقداری پروتئین است. وی آرد سبوس دار را آردی دانست که گندم آن کاملاً توسط […]

به گزارش خبرگزاری مهر، لیلا میر مقتداییدانه گندم از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل جوانه، سبوس و آندوسپرم وی برشمرد و افزود: جوانه گندم حاوی چربی و مقداری پروتئین، سبوس حاوی فیبر و آندوسپرم حاوی نشاسته و مقداری پروتئین است.

وی آرد سبوس دار را آردی دانست که گندم آن کاملاً توسط آسیاب سنگی آسیاب شده باشد یا پس از عمل آوری گندم، پوسته و لایه های بیرونی دانه به آن اضافه شده و شامل فیبر، مواد معدنی و ویتامین های گروه باشد. ب. است.

این دکترای متخصص علوم و صنایع غذایی، حدود 20 درصد وزن آرد سبوس دار را مربوط به پوسته و لایه های بیرونی دانه گندم دانست و افزود: این پوسته و لایه ها حاوی فیبر، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مهمی مانند روی، منیزیم، … گروه فسفر، پتاسیم و ویتامین ها. ب. هستند.

با توجه میر مقتداییآرد سفید به دلیل حذف پوسته و لایه های بیرونی دانه گندم حاوی فیبر و مواد مغذی کمتری است و بخشی از ویتامین ها و مواد معدنی در فرآیند تولید آن از بین می رود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مصرف طولانی مدت آرد سفید می تواند باعث کاهش سطح فیبر، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن و به طور کلی کاهش سطح سلامتی فرد شود.

وی در ادامه به بیان مزایا و معایب استفاده از آرد سبوس دار در تهیه نان پرداخت که به برخی از آنها اشاره کردیم.

میر مقتدایی وی فیبر بالای آن را یکی از فواید آرد سبوس دار عنوان کرد و گفت: آرد سبوس دار حاوی پوسته و لایه های بیرونی مغز گندم است که شامل فیبر، مواد مغذی و مواد است. آنتی اکسیدان این است. خوردن نانی که حاوی آرد کامل گندم است و در عین حال به تامین نیاز روزانه افراد به فیبر کمک می کند سلامت را بهبود می بخشد. تامین خونکنترل قند خون و حفظ سلامت دستگاه گوارش.

وی کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن را از دیگر مزایای استفاده از آرد غلات کامل دانست و گفت: مصرف غلات کامل با کاهش بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، برخی سرطان ها و دیابت ارتباط مستقیم دارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آرد سبوس دار حاوی ویتامین B است. تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین او اشاره کرد که آنها برای سلامت مغز و عملکرد بهتر مفید هستند.

میر مقتداییوی کوتاه بودن مدت زمان ماندگاری را از جمله مضرات آرد سبوس دار عنوان کرد و گفت: ماندگاری آرد سبوس دار به دلیل روغن موجود در سبوس و جوانه کمتر از آرد سفید است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اسید فیتیک یا فیتات وی از یک ترکیب شیمیایی طبیعی که در بسیاری از غلات و دانه های روغنی مانند گندم و جو یافت می شود، یاد کرد که با برخی مواد مغذی مانند فسفر، کلسیم، روی و آهن ترکیب شده و باعث کاهش جذب آنها در دستگاه گوارش می شود.

به گفته وی، آرد سبوس دار حاوی پوسته و لایه های بیرونی دانه گندم است که حاوی مقادیر قابل توجهی اسید است. فیتیک این مواد می توانند جذب برخی از مواد مغذی مانند فسفر، آهن، روی و کلسیم را در دستگاه گوارش کاهش دهند.

دکترای علوم، دکترای علوم و صنایع غذایی بر اساس نتایج بررسی ها خاطرنشان کرد: با استفاده از روش هایی مانند تخمیر می توان میزان اسید را افزایش داد. فیتیک و جذب بیشتر مواد مغذی در دستگاه گوارش را تسهیل می کند.

این استاد دانشگاه تفاوت طعم و بافت نان را از دیگر معایب استفاده از آرد سبوس دار عنوان کرد که نسبت به نان سفید فیبر و مواد مغذی بیشتری دارد.

میر مقتداییوی طولانی‌تر شدن زمان پخت را از دیگر معایب استفاده از آرد سبوس‌دار عنوان کرد و گفت: این نان نسبت به نان سفید به زمان و شرایط خاصی نیاز دارد، زیرا فیبر زیادی دارد و ممکن است به محیط گرمتر و مرطوب‌تری نیاز داشته باشد.

این دانشیار دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از آرد سبوس دار در تهیه نان به عنوان جایگزین آرد سفید می تواند به ارتقای سلامت کمک کند، اما باید شرایط پخت و مصرف آن را دقیق تر دانست.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28661

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.