افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

مرگ در معدن درد کدام جراحی است؟

  • کد خبر : 372468
مرگ در معدن درد کدام جراحی است؟

رویکرد غالب در تحلیل ریسک‌های شغلی در ایران بیش از هر چیز مبتنی بر «نگاه فردی» به ریسک است… این نوع تحلیل مبتنی بر «انکار موقعیت» است. انکار عوامل ساختاری. زیرا تأکید بر این نوع عوامل، بی مسئولیتی، کوتاهی ها و ناکارآمدی ها را آشکار می کند و «پاسخگویی» می طلبد. چیزی که از ساختار […]

رویکرد غالب در تحلیل ریسک‌های شغلی در ایران بیش از هر چیز مبتنی بر «نگاه فردی» به ریسک است… این نوع تحلیل مبتنی بر «انکار موقعیت» است. انکار عوامل ساختاری. زیرا تأکید بر این نوع عوامل، بی مسئولیتی، کوتاهی ها و ناکارآمدی ها را آشکار می کند و «پاسخگویی» می طلبد. چیزی که از ساختار فرار می کند. اقتصاد سیاسی پنهان در روابط تجاری ایران نیز انتقاد از استراتژی «انکار» را دشوار می کند.

گفته می شود حادثه مرگبار امروز معدن طبس دوازدهمین حادثه در معادن ایران در 4 ماه گذشته است و طی این تصادفات حدود 64 نفر جان خود را از دست دادند. بیش از 40 نفر در حادثه معدن گلستان یورت در سال 1395 جان باختند، اما چه درس هایی از آن حادثه گرفته شد و تا چه اندازه صدای اعتراض آن کارگران شنیده شد؟

رویکرد غالب در تحلیل ریسک‌های شغلی در ایران عمدتاً مبتنی بر «نگرش فردی» به ریسک است. بنابراین حتی در دسته عوامل تصادف، برچسب “بی احتیاطی” بیشترین فراوانی را دارد. به عنوان مثال، از مجموع حدود 1400 مرگ در محل کار و همین تعداد قطع عضو در محل کار در سال، بیش از 90 درصد موارد به سهل انگاری نسبت داده می شود. همین میزان در تصادفات رانندگی تکرار می شود. یا مشکل بیکاری به «ضعف قابلیت های فردی» تقلیل می یابد. اساساً این «فرد» است که باید خود را در برابر خطرات دائمی حفظ کند و گویی ساختارها و نهادها وظیفه ای ندارند.

این نوع تحلیل مبتنی بر «انکار موقعیت» است; انکار عوامل ساختاری. زیرا تأکید بر این نوع عوامل، بی مسئولیتی، کوتاهی و ناکارآمدی را آشکار می کند و «پاسخگویی» می طلبد. چیزی که از ساختار فرار می کند. اقتصاد سیاسی پنهان در روابط کار ایران نیز انتقاد از استراتژی «انکار» را دشوار می کند. در ماجرای شلاق زدن کارگران معدن آق قلا، در حادثه معدن یورت و در بسیاری موارد دیگر، نهادها درگیر این موضوع بودند که آیا در وقوع حادثه پس از حادثه بر «وضعیت و ابعاد ساختاری حادثه» تاکید شده است یا خیر. مشکل ابعاد دیگری به خود می گرفت. این موضوع به خودی خود تسلط موجود در روابط و محیط کار را تشدید می کند.

«اشتغال موقت» از یک سو سازماندهی نیروی کار را تضعیف می کند و از سوی دیگر شرایطی را بر کارگران تحمیل می کند که جرات استفاده از ساده ترین و اساسی ترین حقوق خود را از دست می دهند. در حادثه معدن یورت در سال 2016، کارگران گفتند: ما جرات نداشتیم اطلاعات ایمنی معدن را به بازرسان بگوییم زیرا آنها ما را تهدید به اخراج کردند.

موقتی شدن اشتغال، بی ثباتی، بهم ریختگی نیروی کار، اوراق بهادارسازی سازمان و … از جمله جراحی هایی است که در شرایط فعلی کارگران معدن و پروژه و … دردسرساز می شود.

216216

کد خبر 1961426

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=372468

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.