افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

مرکز پژوهش های مجلس: بدهی آموزشی به فرهنگیان 44 هزار میلیارد توکن است!

  • کد خبر : 259746
مرکز پژوهش های مجلس: بدهی آموزشی به فرهنگیان 44 هزار میلیارد توکن است!

تعداد اعتبارات و بودجه وزارت آموزش و پرورش این چالشی است که سال ها با آن مواجه بوده است. گواه این گفته، اظهارات اخیر معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش است که ضمن تایید کسری بودجه 12 درصدی این وزارتخانه در سال 1402، اعلام کرد که با نظارت و همکاری وزارتخانه توانسته بر […]

تعداد اعتبارات و بودجه وزارت آموزش و پرورش این چالشی است که سال ها با آن مواجه بوده است. گواه این گفته، اظهارات اخیر معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش است که ضمن تایید کسری بودجه 12 درصدی این وزارتخانه در سال 1402، اعلام کرد که با نظارت و همکاری وزارتخانه توانسته بر آن فائق آید. دولت در پایان سال، اما هنوز مشکلاتی در برخورد با این موضوع وجود دارد. یک وزارتخانه وجود دارد.

وزارت آموزش و پرورش در مجموع 278 هزار میلیارد تومان اعتبار با احتساب اقلام مختلف اعمال نشده در بودجه 1403 دارد، رقمی که نشان می دهد این وزارتخانه مشارکتی معادل 9.83 درصد از منابع بودجه عمومی کشور دارد و این مشارکت این وزارتخانه عریض و طویل را در فهرست 3 وزارتخانه گران ترین دولت در سال جاری قرار داد.

در مجموع بودجه آموزش و پرورش در بودجه امسال نسبت به قانون بودجه سال 1402 17 درصد افزایش یافته است، اما این «افزایش سقف اعتبار» آموزش و پرورش را از مشکلات همیشگی و روزمره رها نمی کند و توان لازم برای تحول را ایجاد نمی کند. و مشکلات اساسی را حل کند.

اگرچه آموزش و پرورش در فهرست دستگاه های اجرایی دارای بیشترین اعتبار قرار دارد، اما جالب است بدانید که تقریباً تمام این اعتبارات صرف هزینه های جاری این وزارتخانه، یعنی پرداخت «حقوق و مطالبات فرهنگیان» می شود؛ در حالی که این اعتبارات در حال انجام است. موضوع سختی در اعتبارات این وزارتخانه که مرکز پژوهش‌ها به آن اشاره می‌کند، «برآورد دقیق» نشده است و از این رو «حقوق و مطالبات فرهنگیان» همچنان از جمله مشکلات پیش روی آموزش و پرورش در سال جاری خواهد بود.

معوقه و بدهی سنگین آموزش و پرورش

اما علاوه بر اینکه حدود 90 درصد اعتبارات امسال این وزارتخانه صرف هزینه های جاری یعنی پرداخت «حقوق و مطالبات فرهنگیان» می شود، آموزش و پرورش با چالش جدی دیگری نیز مواجه است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، کل معوقات 1402 و بدهی انباشته این وزارتخانه تا پایان سال گذشته بیش از 44 میلیارد تومان است. رقمی معادل 16 درصد از بودجه کل وزارت آموزش و پرورش در سال جاری.

بررسی لیست بلندبالای بدهی ها و معوقات آموزش و پرورش نشان می دهد که علاوه بر ارقام نجومی قابل توجه آنها، نوع بدهی و معوقات نیز جالب توجه است.

جالب است بدانید بیشترین بدهی وزارت آموزش و پرورش مربوط به معوقات «رتبه دوم فوق العاده 1400» فرهنگیان است و آموزش و پرورش تنها در این ردیف بیش از 9.7 میلیارد تومب معوقه دارد. پس از آن مبلغ مهمی که یکی از وظایف این وزارتخانه است و پرداخت آن با تاخیر مواجه شده است، «تفاوت پاداش پایان خدمت با مجوز ذخیره در سال 1400» است که تقریباً 7500000000 تومان می شود. آموزش و پرورش و این وزارتخانه هنوز پرداخت نکرده است

از جمله نکات جالب بدهی آموزشی ارقام کوچکتر اما با عناوین جالب است. به عنوان مثال، این وزارتخانه هنوز «هزینه مهدکودک سال های 1401 و 1402» حدود 165 میلیارد تومان را پرداخت نکرده و از سوی دیگر حتی از پرداخت «هزینه امتحان نهایی خرداد، شهریور و آذر 1402» نیز عقب مانده است. ، که معادل حدود 462 میلیارد تومان است. از جمله این فهرست بلندبالا، «بیمه عمر و حوادث مستمری بگیران فرهنگی 1402» نیز است که با وجود رقم پایین نسبت به کل بودجه این وزارتخانه (کمتر از 172 میلیارد تومان)، از سال 1402 به عنوان معوقه به امسال منتقل شده است. در این فهرست آمده است که آموزش و پرورش «حقوق بهمن و اسفند 1402 کارمند از محل خرید خدمات آموزشی» را به مبلغ تقریبی 970 میلیارد تومان پرداخت نکرده است.

اینها نمونه هایی از لیست 30 اوراق بدهی و معوقه آموزشی در سال 1402 است که باید برای پرداخت در سال جاری در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=259746

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.