افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
1

مروری بر انتخابات بلامنازع مجلس خبرگان رهبری

  • کد خبر : 197212
مروری بر انتخابات بلامنازع مجلس خبرگان رهبری

کد خبر: 16052 ۱۴۰۲/۱۱/۱۸ ۰۴:۲۴:۳۱ ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با حاشیه های بی سابقه برگزار می شود. از رد صلاحیت رئیس جمهور سابق که از سال ۱۳۷۹ نماینده این مجلس بود تا رقابت سید ابراهیم رئیسی در خراسان جنوبی با خودش. گفتن فردا | اکنون با افزایش انتقادات، به نظر می رسد که […]



کد خبر: 16052

۱۴۰۲/۱۱/۱۸ ۰۴:۲۴:۳۱






ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با حاشیه های بی سابقه برگزار می شود. از رد صلاحیت رئیس جمهور سابق که از سال ۱۳۷۹ نماینده این مجلس بود تا رقابت سید ابراهیم رئیسی در خراسان جنوبی با خودش.

گفتن فردا | اکنون با افزایش انتقادات، به نظر می رسد که تلاش برای حفظ ظاهر انتخابات آغاز شده است، به طوری که محمد بهادری جهرمی، وکیل نزدیک به دولت در یک برنامه تلویزیونی گفت: «نمی توان با یک نامزد خبره انتخابات برگزار کرد. صندلی.” به گفته این حقوقدان، «با جابجایی نامزدها یا تایید صلاحیت افراد جدید باید مشکل برطرف شود، در غیر این صورت انتخاب خبرگان آن حوزه به انتخابات بعدی موکول می شود». اما آمار دوره های پیشین خبرگان نشان می دهد که انتخابات این مجلس برخلاف آنچه یکی از حقوقدانان نزدیک به دولت ادعا می کند در بسیاری از بخش ها غیررقابتی برگزار شده است.

آمار کارشناسی انتخابات چه می گوید؟

در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال 1393 از 801 نامزد، تنها 161 نفر برای 88 کرسی تایید صلاحیت شدند. این رد صلاحیت ها تا جایی پیش رفت که در استان های آذربایجان غربی (3 کرسی)، اردبیل (2 کرسی)، بوشهر (1 کرسی)، خراسان شمالی (1 کرسی)، سمنان (1 کرسی) و هرمزگان (1 کرسی) از تعداد کرسی ها پیشی گرفت. تایید شده. نامزدها با کسانی که تعداد کرسی‌های استان‌ها را داشتند برابری می‌کردند. یعنی در 9 کرسی مجلس خبرگان رهبری پس از تایید صلاحیت ها رقابتی وجود نداشت و تنها در صورتی که انصراف نامزدها یا ابطال انتخابات مانع از رسیدن آنها به خبرگان شود. در سایر استان ها نیز وضعیت تفاوت معنی داری نداشت و طبق آمار تقریباً در سه چهارم استان های کشور تعداد نامزدهای واجد شرایط دو برابر یا کمتر از دو برابر تعداد کرسی های آن استان ها بود. در چنین شرایطی، نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اکثر استان‌ها شانس کسب ۵۰ درصد یا بیشتر را داشتند.

آیا انتخاب کارشناسان رقابتی است؟

البته این آمار مربوط به دوره پنجم است و دوره های قبل هم رقابت کمتری داشت. در دومین دوره قانونگذاری کارشناسی در سال 1369، 106 نفر برای تصاحب 83 کرسی به رقابت پرداختند. درصد پایین مشارکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری با 41 درصد مربوط به همین دوره است. بیشترین میزان مشارکت در دور اول به ثبت رسید که 77 درصد بود. میزان مشارکت در دوره های سوم، چهارم و پنجم به ترتیب 46، 60 و 62 درصد بود. در دور ششم خبرگان 519 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 363 نفر رد صلاحیت شدند و تنها 147 نامزد برای کسب 88 کرسی به رقابت پرداختند. در این انتخابات از ابتدا ثبت نام رئیس جمهور از حوزه انتخاباتی خراسان جنوبی بازتاب های زیادی بر فضای سیاسی کشور داشت. چون همه رؤسای جمهور وقت قبل از رئیس جمهور شدن از تهران نامزد بودند. چرا که آمار و تعداد صندلی ها نشان می دهد که رقابت در تهران با خراسان جنوبی بسیار متفاوت است.

به عنوان مثال در دوره قبل اکبر هاشمی رفسنجانی با 2 میلیون و 300 هزار رای کاندیدای اول خبرگان تهران بود و احمد جنتی رئیس فعلی این شورا آخرین نفری بود که به شورای خبرگان راه یافت. حسن روحانی رئیس جمهور سابق نیز در انتخابات سال 94 دو میلیون و 238 هزار رای کسب کرد، اما رئیس جمهوری خراسان جنوبی تنها با 325 هزار رای به مجلس خبرگان رهبری راه یافت. رئیسی در آن زمان تنها با یک کاندیدایی رقابت کرد که در سال 1999 فوت کرد.

انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری می تواند تاثیر زیادی داشته باشد و رد صلاحیت چهره های مطرحی چون حسن روحانی نیز حکایت از همین اهمیت دارد. تفاوت در این دوره این است که به نظر می رسد تلاش های زیادی برای حفظ چهره انتخاباتی رئیس جمهور صورت می گیرد. با وجود اینکه شورای نگهبان با رد صلاحیت علی لاریجانی با 12 سال سابقه ریاست مجلس، در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد. باید دید این دوره تا چه حد به تمرین فعلی کمک می کند.

انتهای پیام

منبع: فراز

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=197212

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.