بر اساس اخبار رسیده به رکنا، در برخی استان ها از جمله استان البرز کمبود دارو وجود دارد. عقیمی شامل ” پروژسترون گزارش شده است. این دارو نقش بسیار مهمی در درمان ناباروری دارد و در اولین دوره پس از درمان IVF استفاده می شود. در همین رابطه خبرنگار اجتماعی رکنا این موضوع را با انجمن ناباروری در میان گذاشت و محمد ابراهیم پارسانژاد مدیرعامل انجمن ناباروری ایران پس از تایید صحت آن گفت: تاکنون گزارشی از این دارو نداشته ایم و تاکنون می دانم، در سراسر کشور داروخانه ها به وفور وجود دارد.

پروژسترون

رئیس گروه ناباروری دانشگاه شیراز ادامه داد: برای درمان ناباروری در کشور هیچ کمبودی نداریم و بسیاری از داروها در داخل تولید می شود و محصول تلاش جوانان بومی است که می تواند جایگزین خوبی باشد. . برای نمونه های خارجی

محمد ابراهیم پارسانژاد از فلوشیپ ناباروری و لاپاراسکوپی درباره اهمیت پروژسترون در درمان ناباروری گفت: پروژسترون همیشه در داروخانه ها بوده اما بستگی به نوع پروژسترونی دارد که پزشک برای بیمار تجویز کرده است. عموماً بیماران ناباروری که IVF در ابتدا، ویال‌های پروژسترون مبتنی بر روغن که سمپاتیک نامیده می‌شوند، تجویز می‌شوند و سپس به سرعت به داروهایی که از طریق واژن یا رکتوم مصرف می‌شوند تغییر می‌یابند که بستگی به تشخیص پزشک دارد.

پارسانژاد درباره کمبود داروهای ناباروری در برخی داروخانه های شهرهای نزدیک تهران گفت: وجود این داروها باید توسط سازمان داروسازی تایید شود. اما این داروها ممکن است در فلان شهر یا داروخانه موجود نباشد و این به این معنا نیست که اصلا وجود ندارند، قطعا پیدا خواهند شد.