افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
6

مراقبت های بعد از جراحی و کشیدن دندان【سال1402】

  • کد خبر : 36104
مراقبت های بعد از جراحی و کشیدن دندان【سال1402】
جراحی دندان فقط برای کشیدن دندان به کار برده نمی شود، بلکه گاهی اوقات هدف از جراحی دندان این است که بافت اصلی دندان حفظ شده و مشکلات دیگر لثه و دندان برطرف گردد.

اطلاع داشتن از همه چیز درباره مراقت های بعد از جراحی و کشیدن دندان به ما کمک می کند بعد از انجام جراحی و کشیدن دندان بتوانیم خیلی راحت با آن کنار آمده و از پس آن بربیاییم. در واقع جراحی دندان نیز مانند ایمپلنت دندان، بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، پروتز دندان، ترمیم دندان، یکی از پروسه های دندان پزشکی است که برای درمان یک بیماری دهانی و یا انواع ناهنجاری هایی که برای دهان و دندان به وجود می آید از آن استفاده می کنند. برای انجام جراحی دندان لازم است به کلینیک دندان پزشکی مراجعه کنید. ما در این مقاله سعی داریم بهترین کلینیک دندانپزشکی در کرج را به شما عزیزان معرفی کنیم. در واقع در زمینه ی دانستن مراقبت های بعد از جراحی و کشیدن دندان، لازم است این را بدانیم که جراحی دندان فقط برای کشیدن دندان به کار برده نمی شود، بلکه گاهی اوقات هدف از جراحی دندان این است که بافت اصلی دندان حفظ شده و مشکلات دیگر لثه و دندان برطرف گردد.

نکاتی که بعد از جراحی دندان باید به آن ها دقت شود

• معمولا تا بیست و چهار ساعت آب دهان شما آغشته به خون می باشد . • تورم ، کبودی و محدودیت در عملکرد دهان و دندان، یک امر کاملا طبیعی است. • به وجود آمدن علائم تب و بالا رفتن دمای بدن تا یک درجه سانتی گراد به آن معنی نیست که عفونت وجود دارد. • باید دقت داشته باشید که خونریزی شش الی هفت ساعت بعد از عمل جراحی دندان، موردی کاملا طبیعی است و هیچ خطری شما را تهدید نمی کند. امادر صورت بروز خونریزی خیلی شدید، برای مدت زمان خیلی طولانی حتما به پزشک مورد نظر خود مراجعه نمایید . • درد دندان ها بعد از اتمام اثر بی حسی ، کم کم پیدا می شوند. پس بهتر است که قبل از اینکه اثر بی حسی از بین برود، مصرف مسکن های خود را آغاز کنید. • یکی از مشکلاتی که در زمان جراحی دندان برای لب و گوشه های دهان به وجود می آید، خشکی و ترک خوردن است. علت این است که معمولا با یک انبر دهان را کشیده و باز نگه میدارند. می توانید از از وازلین و یا بالم لب برای از بین بردن این حالت استفاده کنید. این دو، پوست لب و اطراف آن را نرم و چرب نگه می دارند و موجب جلو گیری از ترک خوردن و پاره شدن لب می شوند. •  یک از اتفاقی که بعد از جراحی رخ می دهد، متورم شدن ماهیچه های گلو است و این موضوع باعث می شود که فرد در خوردن غذا دچار مشکل شده و احساس گلو درد داشته باشد. باید بدانید که جای نگرانی نیست و این موضوع از عوارض جراحی دندان است و بعد از دو سه روز از بین می رود.

جراحی دندان برای چه کسانی واجب است؟

کسانی که شرایط زیر را داشته باشند برای آن ها درمان به روش جراحی دندان واجب و ضروری است:

  • وجود کیست در دهان
  • آسیب یا جراحت دندان
  • بیماری های پریودنتال (بیماری لثه)
  • به موقع نیفتادن دندان های شیری
  • داشتن دندان های نهفته و نیمه نهفته
  • شلوغی دندان ها و درمان ارتودنسی
  • داشتن پوسیدگی و عفونت شدید دندان ها

images_1690357462_64c0ced672fa4.jpg

 

3 نمونه از روش های بی حسی جراحی دندان

جراحی دندان معمولا با بی حسی ها و بیهوشی های مختلفی انجام می شود که انجام دادن این روش ها کاملا بستگی به وضعیت دندان و شرایط جسمی بیمار دارد. بطور کلی برای بی حسی از سه روش استفاده می شود:

  1. بیهوشی آرامبخش: با تزریق یک آمپول آرامبخش در بازوی بیمار انجام می شود. بعد از تزریق داروی بیهوشی، بیمار هیچ واکنشی به ترس و استرس جراحی نشان نمی دهد و کاملا آرام است. سپس با تزریق آمپول بی حسی دندان، عصب های مربوط به حس درد در آن ناحیه کند شده و بی حسی لثه صورت می گیرد.
  2. بی حسی موضعی در جراحی دندان:  پزشکان با تزریق یک یا چندبار از مواد بی حسی در اطراف دندان، آن را بی حس می کنند. طی این پروسه، بیمار کاملا هوشیار است و همه چیز را می بیند و درک می کند.
  3. بیهوشی عمومی: در کمتر موارد محدودی شرایط جراحی انقدر سخت است که  پزشک ناچار از بیهوشی عمومی استفاده کند. حال این بیهوشی می تواند به کمک داروی استنشاقی باشد یا کمک از خط 17 و تزریق در بازو. طی درمان، بیمار کاملا بیهوش بوده و چیزی را متوجه نمی شود. بررسی تنفس، مایعات، فشارخون و سایر علائم حیاتی به عهده تیم پزشکی می باشد. در آخر پزشک بعد از اتمام جراحی از بی حسی های موضعی برای کم کردن درد استفاده می کند.

 مراقبت هایی که باید بعد از جراحی دندان انجام دهیم

باید توجه داشته باشید بعد از جراحی، خونریزی و درد کاهش پیدا می کند اما نباید فراموش کنید که همچنان وضعیت لثه، ناپایدار و ضعیف است. با انجام مراقبت های زیر بعد از جراحی می توانید کمک بسیاری به سریع تر بهبود یافتن لثه کنید

  • معمولا تا 24 ساعت، بزاق دهانتان به خون آغشته است.
  • خون آبه و خونریزی کم در روزهای اول پس از جراحی کاملا طبیعی است. اما نباید آب دهانتان را به شدت به بیرون پرتاب کنید یا به اصطلاح تف کنید. بهتر است مقداری آب وارد دهانتان کنید سپس دهان را بدون وارد کردن فشار تخلیه کنید. اگر در شرایطی بودید که دسترسی به جایی نداشتید می توانید آب دهانتان را قورت دهید. ولی اگر خونریزی بیش از حد و طولانی مدت بود حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • به مدت 48 ساعت پس از جراحی و کشیدن دندان، محل مورد نظر را نباید مسواک بزنید ولی در روزهای بعد می توانید به صورت ملایم و با احتیاط، محل را تمیز کنید.
  • بهتر است در 48 ساعت اول از نوشیدنی های خنک استفاده شود. باید در این دوران از خوردن غذاهای سفت و نوشیدنی های داغ بپرهیزید.
  • دوره درمان باید به صورت کامل پشت سرگذاشته شود، حتی اگر دیگر درد نداشته باشید مصرف داروهایتان را قطع نکنید. داروها را متناسب با دوز و زمان مشخص شده توسط پزشکتان مصرف کنید و همچنین توجه داشته باشید استفاده خودسرانه از داروها بدون تجویز پزشک و یا بیش از مقدار تجویز شده، ممنوع می باشد.
  • در صورت تورم شدید در اثر جراحی، باید پزشک برای شما آمپول ضد التهاب تجویز کند. و بعد از گذشت حدودا سه روز بعد از تزریق آمپول، تورم و التهاب برطرف می شود.

کلام آخر

همانطور که گفته شد ما در این مقاله برای شما عزیزان مراقبت های بعد از جراحی و کشیدن دندان را ذکر کردیم. طبق مواردی که گفته شد، به هر نوع جراحی که روی استخوان های فک و دندان ها انجام شود، جراحی دندان گفته می شود. در زمان گذشته اولین کاری که روی دندان های پوسیده انجام می دادند، کشیدن آن دندان بود اما با گذشت زمان و پیشرفت علم، راهکارهای جدیدی برای احیای دندان های پوسیده کشف شد به طوری که اگر هیچ راه حلی برای درمان دندان ها نبود، آخرین راه آن کشیدن دندان است. امروزه نه تنها پوسیدگی دندان بلکه هر عارضه ای که مربوط به دهان و دندان باشد، درمان مخصوص خود را به همراه دارد و باید برای انجام جراحی دندان لازم است به کلینیک دندان پزشکی مراجعه کنید که ما در این مقاله بهترین کلینیک دندانپزشکی در کرج را به شما عزیزان معرفی کرده ایم. از این که تا انتهای مقاله با ما همراه بوده اید کمال سپاس و تشکر را داریم و همچنین شما عزیزان می توانید با مراجعه کردن به سایت ایران دنتال و یا (irandental.org) سوالات و نظرات خود را با گذاشتن کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=36104

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.