افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
7

مراسم گلابگیری کاشان آیین سنتی مردم ایران

  • کد خبر : 18259
مراسم گلابگیری کاشان آیین سنتی مردم ایران

وقتی به اردیبهشت می رسیم، گردشگران زیادی برای سفر به کاشان آماده می شوند. کاشان شهر گل و گلاب در این ماه پذیرای مسافران زیادی از تمام شهرهای ایران است که هم برای گشت و گذار و هم برای خرید انواع گیاهان دارویی به این شهر می آیند. می توانید مراسم گلابگیری کاشان را شاهد […]

وقتی به اردیبهشت می رسیم، گردشگران زیادی برای سفر به کاشان آماده می شوند. کاشان شهر گل و گلاب در این ماه پذیرای مسافران زیادی از تمام شهرهای ایران است که هم برای گشت و گذار و هم برای خرید انواع گیاهان دارویی به این شهر می آیند. می توانید مراسم گلابگیری کاشان را شاهد باشید و بهترین محصولات را مستقیماً از مردم این منطقه خریداری کنید. برای اطلاع کامل از زمان برگزاری مراسم گلاب گیری کاشان، بهترین شهرهای کاشان برای دیدن این جشنواره، این مقاله از مجله گردشگری است. امروز پرواز کن از دست نده

رزرو آنلاین هتل در کاشان

تاریخچه مراسم گلاب در کاشان

تاریخ برگزاری جشن گلاب گیری به این سال برمی گردد 7000 سال سال‌ها پیش، باستان‌شناسان آثاری از گل‌های قرمز را در منطقه ابریشم یافتند که نقش‌های گل‌های آن بر روی اشیاء باستانی آن‌ها باقی مانده بود. همچنین شاردن جهانگرد معروف فرانسوی در سفر به کاشان از دشت های گل سرخ این منطقه یاد کرد. بنابراین، به دلیل فراوانی گل، روش سنتی گلاب گیری، به اصلی ترین و مهمترین شغل مردم کاشان. تبدیل شود.

جالب است بدانید که برای اولین بار ایرانیان توانستند با روش تقطیر، عصاره گل رز را از گل رز استخراج کنند. اگرچه امروزه گلاب کاشان شهرت جهانی دارد، اما تولید گلاب برای اولین بار در شهرستان میمند استان فارس ساخته شده است.

زمان گلاب گیری کاشان ۱۴۰۲

فصل گلابگیری کاشان هر سال در بهار از اواسط اردیبهشت شروع می شود و معمولا تا پایان ژوئن ادامه دارد. با شروع فصل بهار و سبز شدن درختان، فصل برداشت گلاب کاشان نیز آغاز می شود. با فرا رسیدن فصل گل محمدی در اوایل اردیبهشت، مردم این امکان را دارند که با چیدن گل های قرمز گلاب، مربا، وسایل تزئینی و حتی گل های خشک درست کنند. غالباً تا اوایل فروردین، گلزارهای کاشان و قمصر مملو از گل‌های سرخ است و مردم می‌توانند انواع محصولات و گیاهان دارویی را بخرند و از مراسم گل رز دیدن و تماشا کنند.

زمان گلاب گیری کاشان ۱۴۰۲

برای شرکت در این رویداد می توانید به چهره شخصی (در ماشین) خودتان و در داخل به کاشان سفر کنید گشت گلاب گیری کاشان مشارکت با توجه به نزدیکی کاشان به تهران پیشنهاد ما این است رزرو هتل کاشان چند روز در این شهر دیدنی بمانید. به این ترتیب علاوه بر شرکت در جشنواره گلاب گیری، قادر خواهید بود معروف ترین مکان های کاشان همچنین بازدید کنید

با فرآیند تهیه گلاب در کاشان بیشتر آشنا شوید

قبل از پیشرفت تکنولوژی و معرفی دستگاه های تقطیر مدرن، مردم کاشان گلاب را به روش سنتی تهیه می کردند و از گلاب تقطیر می کردند. این روش سنتی گلاب گیری یکی از جاذبه ها و مکان های دیدنی استان کاشان به شمار می رود که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

مراحل ساخت گلاب

در روش سنتی، گلچین‌کنندگان گل‌ها را قبل از طلوع فجر می‌چینند و طی یک فرآیند تقطیر 4 تا 7 ساعته، گلاب را از آن‌ها استخراج می‌کنند. برای تهیه گلاب از دیگ مسی بزرگ (120-150 لیتر)، نی، کوزه یا کوزه، لگن مسی (درب)، لگن و تنور استفاده می شود. به طور کلی گلاب را می توان با استفاده از فرآیند تقطیر، مخزن آب سرد و دستگاه گرمایشی تهیه کرد.

بهترین مکان برای تهیه گلاب در کاشان. کجا بریم؟

شهرهای کاشان مانند قمصر، نیاسر و مشهد اردهال هستند بهترین مکان برای تهیه گلاب در کاشا.آنها غیر از کاشان، در شهرهای دیگر ایران مانند داراب، نطنز، سمنان و بادرود نیز آیین گلاب گیری انجام می شود. شما حتی می توانید مراسم گلابگیری در تهران آن را از نزدیک در مکان هایی مانند پارک آب و آتش یا سی تیر ببینید.

چند نوع گل رز داریم؟

چند نوع گلاب داریم؟ این سوالی است که بسیاری از گردشگران هنگام شرکت در مراسم گلاب گیری یا خرید گلاب مورد نظر با آن مواجه می شوند. گلاب با توجه به روش تقطیر مورد استفاده و مقدار گل که در تهیه آن استفاده می شود به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

  • گل رز سنگین: کیفیت گلاب به تعداد گل های استفاده شده در آن بستگی دارد. برای تهیه گلاب مرغوب به نام گلاب غلیظ از 30 تا 35 کیلوگرم گلاب استفاده می شود تا پس از جوشیدن گلاب غلیظ تولید شود. این نوع گلاب به عنوان بهترین گلاب برای مصارف خانگی شناخته می شود.
  • صورتی روشن: در تهیه گلاب سبک از مقدار کمتری گل رز (حدود 10 تا 20 کیلوگرم) استفاده می شود. این نوع گلاب به دلیل گل های کمتر غلظت کمتری دارد و به همین دلیل به آن گلاب شفاف می گویند.
  • گلاب دو آتیشه: اگر فرآیند تقطیر دو بار انجام شود، گلابی خالص به دست می آید که طعم تلخ تری نسبت به گل رزهای دیگر دارد. حالا اگر همین عمل تقطیر سه گانه ساخته شده است سه شعله گل شد میگویند.
  • گل سرخ بعد از آب: پس از اتمام فرآیند تقطیر، می توان بقایای گل را دوباره تقطیر کرد، در این صورت گلاب رقیق به دست می آید که کیفیت و غلظت بسیار پایین تری نسبت به سایر گلاب ها دارد.
چند نوع گل رز داریم؟

گلاب چه خواصی دارد؟

پردازشی که روی گل رز یا گل رز انجام می شود، آن را به محصولی شگفت انگیز برای مصرف خوراکی و حتی زیبایی تبدیل می کند. این اکسیر علاوه بر آرامش‌بخش بودن، مسکن سردرد است و به درمان بی‌خوابی نیز کمک می‌کند. شستن یا پاشیدن گلاب روی صورت به شفاف و شاداب ماندن پوست کمک می کند.

سفر اردیبهشت ماه به کاشان را از دست ندهید!

بهار به عنوان یکی از زیباترین فصول خداوند، شکوه و جمال خالق را به نمایش می گذارد. در فصل بهار مقاصد جذاب زیادی وجود دارد که می توانید به آنها سفر کنید که یکی از آنها رفتن به شهر گل و گل زنبق و شرکت در مراسم آب جمع آوری کاشان است. کاشان یکی از مقاصد ارزان سفر است. همچنین پیشنهاد می کنیم برای لذت بردن کامل از این سفر متفاوت از این سفر دیدن کنید. معروف ترین خانه های سنتی کاشان فراموش نکنید که برخی از این خانه ها به عنوان هتل نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

آیا تجربه شرکت در مراسم گلاب کاشان را دارید؟ تجربیات خود را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول گلابگیری کاشان

گلاب گیری کاشان کی است؟

گلاب گیری کاشان در فصل بهار قبل از گرم شدن هوا انجام می شود. به طور معمول این جشنواره از اواسط اردیبهشت ماه شروع می شود و تا پایان خرداد ادامه دارد.

گلاب گیری کاشان کجا برگزار می شود؟

گلاب کاشان در شهرهای قمصر، نیاسر و مشهد اردهال استحصال می شود.

مراسم گلاب گیری قمصر کاشان چگونه برگزار می شود؟

بسته به غلظت مورد نظر، چند گل (10-30 کیلوگرم) را در قابلمه مسی ریخته و در آب می جوشانند. پس از قرار دادن درپوش مسی، فرآیند تقطیر آغاز می شود و در نهایت گلاب تولید می شود.

نوشته مراسم گلابگیری کاشان آیین سنتی مردم ایران برای اولین بار در مجله گردشگری پدیدار شد. ظاهر شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=18259

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.