ناصر کنعانی; سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اظهاراتی به شبکه «فرانس 24» توضیح داد که آیا هیچ کشوری در ایران پیامی برای کمک به آزادی اتباع خود در غزه ارسال کرده است؟ برخی از کشورها در رابطه با کمک به Aشهروندان زادی با ما صحبت کردند. ما این موضوع را با حماس در میان گذاشتیم. این تماس و گفتگو هم در لبنان و هم در قطر صورت گرفت.

وی ادامه داد: حماس اعلام کرده است که من حاضر به این کار هستم. اگرچه تاکنون چندین نفر را در دو مورد آزاد کرده است، اما رهبران حماس می‌گویند که ما می‌توانیم این کار را در شرایطی انجام دهیم که آرامش برقرار باشد تا شهروندان و غیرنظامیان بتوانند از ارتش جدا شوند.

بمباران فوری/سنگین مواضع استراتژیک حماس توسط اسرائیل + جزئیات مهم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که حماس حاضر است در صورت توقف بمباران اسرا را آزاد کند، گفت: در شرایطی که رژیم اسرائیل به بمباران مستمر غزه ادامه می دهد، امکان انجام چنین عملیاتی وجود ندارد. در همان زمان، این موضوع را با حماس نیز در میان گذاشتیم. حماس نیز اعلام کرد که مایل است این کار را انجام دهد. ما پیام برخی از کشورهایی که در غزه اتباع دارند به حماس رساندیم و پاسخ مثبت گرفتیم، اما حماس نیز می گوید که شرایط فعلی اجازه نمی دهد این کار اجرا شود و ما نیاز به اجرای صلح داریم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند حماس بدون اجازه ایران کاری انجام نمی دهد، تصریح کرد: خیر، اینطور نیست. ما قبلا آن را اعلام کرده ایم. ما برای متحدان خود در منطقه تصمیم نمی گیریم و مسئول اقدامات آنها نیستیم. آنها مستقل فکر می کنند، تصمیم می گیرند و اجرا می کنند. اما ما پنهان نمی شویم و با دوستان خود ارتباط برقرار می کنیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه چه کسی برای مذاکره پا پیش می گذارد، تاکید کرد: کسی که حمله می کند. به نظر من مذاکره در زمان جنگ و زیر آتش امکان پذیر نیست. اگر رژیم صهیونیستی انتظار دارد علیه مردم و بازداشت شدگان اقداماتی انجام شود، این انتظار متقابل وجود دارد.