افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 15 October , 2024
0

مذاکرات کشورهای اروپایی بر سر واردات گاز روسیه

  • کد خبر : 397686
مذاکرات کشورهای اروپایی بر سر واردات گاز روسیه

به گزارش بازار، در نشست روز سه‌شنبه در لوکزامبورگ، وزرای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در مورد آمادگی‌های زمستانی منطقه بحث خواهند کرد، زیرا قرارداد کلیدی ترانزیت گاز بین مسکو و کی‌یف در 31 دسامبر منقضی می‌شود. نیاز اتحادیه اروپا به حفظ امنیت انرژی، این بلوک را وادار کرده است که به دنبال قراردادهای جدید […]

به گزارش بازار، در نشست روز سه‌شنبه در لوکزامبورگ، وزرای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در مورد آمادگی‌های زمستانی منطقه بحث خواهند کرد، زیرا قرارداد کلیدی ترانزیت گاز بین مسکو و کی‌یف در 31 دسامبر منقضی می‌شود. نیاز اتحادیه اروپا به حفظ امنیت انرژی، این بلوک را وادار کرده است که به دنبال قراردادهای جدید خرید گاز باشد که باعث افزایش قیمت انرژی و فشار بر شبکه منطقه شده است.

اروپا باید به تلاش های خود برای فاصله گرفتن از سوخت های فسیلی روسیه با کاهش مصرف گاز و ایجاد ظرفیت های تجدیدپذیر با سرعت بیشتری ادامه دهد. خط لوله گاز اوکراین یکی از دو مسیر باقی مانده برای واردات گاز روسیه به اروپا است، اما محموله های گاز طبیعی مایع (LNG) همچنان به وفور به سواحل اروپا می رسد.

مذاکرات برای یافتن جایگزینی برای گاز ترانزیت روسیه ادامه دارد، اما به نظر می رسد کمتر از سه ماه تا پایان قرارداد ترانزیت گاز بین روسیه و اوکراین توافقی وجود نداشته باشد. کی‌یف و مسکو آمادگی خود را برای یافتن راه‌حلی که شامل مشارکت جمهوری آذربایجان باشد، ابراز کرده‌اند.

به گفته منابع آگاه، تصمیم نهایی ممکن است در آخرین لحظه یا حتی اوایل سال آینده گرفته شود.

اسلواکی که همراه با اتریش مشتری اصلی گاز روسیه است، خواهان ادامه استفاده از این مسیر است. یکی از گزینه های مطرح شده روی آوردن به جمهوری آذربایجان به جای روسیه است، اما جزئیات چنین طرحی هنوز مشخص نیست. با توجه به ظرفیت مازاد عرضه محدود آذربایجان، صادرات گاز باکو به اروپا مستلزم مبادله با روسیه است که چنین قراردادی را از نظر سیاسی بحث برانگیز می کند.

گزینه دیگر این است که شرکت سوکار جمهوری آذربایجان نقش گازپروم را بر عهده بگیرد و به اروپا گاز بفروشد یا اینکه این شرکت بتواند ترانزیت از طریق اوکراین را تسهیل کند. به گفته منابع آگاه، حجم صادرات باید به 10 تا 11 میلیارد متر مکعب برسد تا از ارسال روان از طریق سیستم خط لوله گسترده اوکراین اطمینان حاصل شود. حجم کمتر گاز به معنای نیاز به پمپاژ گاز اضافی است که صادرات را بی‌سود می‌کند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا ماه گذشته گفت: “این به اوکراین بستگی دارد که در مورد این خط لوله تصمیم بگیرد، بنابراین مسئولیت و حق آن است که به طور مناسب و مسئولانه به آن رسیدگی کند.”

روابط روسیه و اوکراین از زمان فروپاشی کمونیسم با تنش بر سر ترانزیت گاز همراه بوده است و اختلافات بین دو کشور منجر به دو مورد قطع عرضه در سال‌های 2006 و 2009 شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کمیسیون اروپا که در دهه های اخیر میانجیگری و به دستیابی به توافقات بین دو کشور کمک کرده بود، این بار کمکی به تسهیل مذاکرات نکرد. کمیسیون بارها اعلام کرده است که اروپا می تواند پایان ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین را بدون به خطر انداختن امنیت عرضه خود تحمل کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=397686

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.