افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
1

مدیریت ناآرامی های اجتماعی در کشورهای منتخب

  • کد خبر : 356656
مدیریت ناآرامی های اجتماعی در کشورهای منتخب

به گزارش خبرنگار پارلمانی رکنا از روابط عمومی پژوهشگاه. شورای اسلامی دفتر مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی با عنوان «مدیریت ناآرامی‌های اجتماعی در کشورهای منتخب، رویه‌ها و قوانین؛ گزارش شماره 2» اشاره می‌کند که اعتراضات و ناآرامی‌های اجتماعی در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و به چالش بزرگی برای کشورها تبدیل شده است. […]

به گزارش خبرنگار پارلمانی رکنا از روابط عمومی پژوهشگاه. شورای اسلامی دفتر مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی با عنوان «مدیریت ناآرامی‌های اجتماعی در کشورهای منتخب، رویه‌ها و قوانین؛ گزارش شماره 2» اشاره می‌کند که اعتراضات و ناآرامی‌های اجتماعی در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و به چالش بزرگی برای کشورها تبدیل شده است. در زمینه، دولت ها تلاش کرده اند تا تعادلی بین برآورده کردن خواسته های معترضان و نظم و امنیت در محیط عمومی برقرار کنند.

این گزارش حاکی از آن است که در این زمینه بر تجمع مسالمت آمیز تاکید زیادی شده است. بحث این است که تجمعات مسالمت آمیز فرصت هایی برای بیان مطالبات مردم و همچنین راه حل های جامع، مشارکتی و مسالمت آمیز برای چالش های موجود ایجاد می کند. با این حال، اجتماعات مسالمت آمیز باید در چارچوب قانون باشد. یکی از اهداف اصلی چارچوب های قانونی تشخیص تجمعات مسالمت آمیز از سایر تجمعات غیرقانونی از جمله ناآرامی های اجتماعی و تجمعات خشونت آمیز است. در واقع هدف اصلی دستیابی به تعادل بین حق تجمع، ابراز عقیده و اعتراض مندرج در قوانین و احترام به سایر حقوق و قوانین موجود است.

این گزارش حاکی از آن است که در اکثر کشورها، قانونگذاران و سیاست گذاران بین اجتماعات مسالمت آمیز و سایر مجامع، از جمله تجمعات اعتراضی که خشونت آمیز و غیرقانونی هستند یا نظم و امنیت عمومی را تهدید می کنند، تفاوت قائل شده اند. تجمعات خشونت آمیز و غیرقانونی نه تنها خواسته اولیه مردم شرکت کننده در آن را برآورده نمی کند، بلکه تهدیدی جدی برای نظم و امنیت عمومی است.

در این گزارش آمده است که برخلاف ادعای اینکه اعتراضات عمومی یا خشونت آمیز عمدتاً در کشورهای در حال توسعه و به ویژه کشورهای توسعه نیافته رخ می دهد، یافته های این گزارش حاکی از آن است که این اعتراضات در کشورهای توسعه یافته از جمله آلمان، فرانسه و جنوب رایج است. کره رایج است. در فرانسه، بین سال‌های 2021 تا 2023، هر هفته به طور متوسط ​​15 اعتراض خشونت‌آمیز اتفاق می‌افتد که دو هفته و نیم به طول انجامید. سه کشور آلمان، فرانسه و کره جنوبی قوانین و مقررات خاصی در خصوص تجمعات و اعتراضات دارند. حتی در آلمان هر ایالت فدرال قوانین و مقررات خاص خود را دارد.

این گزارش در ادامه قوانین اجتماعات سه کشور مورد مطالعه در سه بخش، مقررات کلی مربوط به برگزاری تظاهرات یا کمپین اعتراضی می باشد. از جمله اعلام زمان، مکان، اهداف و حتی در مواردی تعداد افرادی که بین 48 تا 72 ساعت قبل از تشکیل در جلسات شرکت خواهند کرد، شرایط مربوط به برگزاری جلسات و تظاهرات اعتراضی. به عنوان مثال با تاکید بر آرامش تجمعات، لزوم همکاری برگزارکنندگان تجمعات اعتراضی با نیروهای امنیتی و شناسایی افرادی که تجمعات را تشکیل می دهند و سازماندهی می کنند، مجازات تخلف از قانون و مقررات بررسی شده است.

در این گزارش با اشاره به مجازات های مربوط به تخلف از قوانین و مقررات، آمده است که بخش اول این قوانین به اشخاص یا مؤسساتی اطلاق می شود که به طرق مختلف از جمله استفاده از یک اجتماع مسالمت آمیز و قانونی را متلاشی یا محدود می کنند. خشونت . در قوانین هر سه کشور برای این موضوع مجازات حبس یا جزای نقدی پیش بینی شده است و بخش دوم مربوط به برگزارکنندگان و مدیران جلسات است که در صورت تخلف از قوانین و مقررات، به ویژه تهدید نظم و امنیت عمومی، مجازات تعیین شده است. چند سال حبس است یا جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.

این گزارش ادامه می دهد که در قوانین سه کشور آلمان، فرانسه و کره جنوبی بر حفظ نظم و امنیت عمومی قبل، حین و بعد از برگزاری تجمعات یا کمپین های اعتراضی تاکید ویژه ای شده است. قوانین هر سه کشور تاکید می کند که جلسات و اعتراضات باید با هدف بیان مطالبات اصلی باشد و نه اهداف یا ایده های احزاب یا گروه های غیرقانونی. اعتراضات یا تجمعات نباید منجر به تحریک به خشونت یا آسیب رساندن به اموال شخصی یا عمومی شود. حمل سلاح یا اشیایی که ممکن است موجب آسیب به مردم و تهدید امنیت عمومی شود ممنوع بوده و برای آن مجازات سنگینی در نظر گرفته شده است.

در این گزارش آمده است که در قوانین کشورهای مورد تجزیه و تحلیل، برای نیروهای امنیتی به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی، جلوگیری از آسیب به اموال شخصی و عمومی و جلوگیری از تهدیدات ناشی از اعتراضات، اختیارات ویژه ای مانند ضبط صدا و تصویر مربوط به جلسات و افراد، توسل به زور در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات توسط افراد و برگزارکنندگان، اخراج افراد یا گروه هایی که برهم زنند نظم عمومی و امنیت جلسات و اعتراضات، انحلال یا محدودیت در جلسات عمومی. و اعتراضات را شامل می شود. در سه کشور مورد بررسی، در صورت تشدید اعتراضات و افزایش خشونت، از اجرای قانون راضی نبوده و در صورت لزوم، نیروهای امنیتی برای کاهش خشونت به اقدامات قهری متوسل شده اند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=356656

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.