افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
0

مخالفت بانک ها با مصوبه شورای عالی مسکن آیا 800 میلیون مسکن ملی اعلام نشده است؟

  • کد خبر : 403281
مخالفت بانک ها با مصوبه شورای عالی مسکن آیا 800 میلیون مسکن ملی اعلام نشده است؟

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: اعلام وام ملی 800 میلیون تومانی مسکن در حالی روی میز بانک مرکزی گرد و غبار جمع می کند که برخی بانک های دولتی و خصوصی مخالفت خود را با مصوبه شورای عالی مسکن مبنی بر افزایش وام ملی مسکن به 800 میلیون تومان اعلام کرده و خواسته […]

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: اعلام وام ملی 800 میلیون تومانی مسکن در حالی روی میز بانک مرکزی گرد و غبار جمع می کند که برخی بانک های دولتی و خصوصی مخالفت خود را با مصوبه شورای عالی مسکن مبنی بر افزایش وام ملی مسکن به 800 میلیون تومان اعلام کرده و خواسته اند. بانک مرکزی این تصمیم را فعلا تعلیق کند.

حداکثر سقف صندوق نهضت ملی مسکن در حال حاضر 550 میلیون تومان است و بیش از 15 بانک هنوز هیچ پرداختی روی آن انجام نداده اند. گزارش جدید بانک مرکزی از عملکرد بانک ها در قانون جهش تولید مسکن تا پایان شهریورماه امسال در حالی منتشر شد که هنوز 15 بانک تمایلی به اجرای این قانون و سهم خود در تحقق واقعی ملی نشان نداده اند. حرکت املاک صفر است

مجموع وام مسکن پرداختی ۲۵ بانک تا ۱۰ شهریورماه سال جاری بالغ بر ۲ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۲۵۸ میلیارد ریال بوده است. این آمار مربوط به تسهیلات پرداختی در املاک خودمالکی، نهضت ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، ودیعه مسکن و حوادث غیرمترقبه است.

بر اساس این گزارش، مجموع وام ملکی پرداختی 25 بانک تا 10 شهریورماه سال جاری بالغ بر 2 میلیون و 542 هزار و 258 میلیارد ریال بوده است. این آمار مربوط به تسهیلات پرداختی در وام های خودمالکی، نهضت ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، ودیعه مسکن و حوادث غیرمترقبه است.

طی سه سال گذشته از اجرای قانون افزایش تولید مسکن تا پایان شهریورماه امسال، بانک ها در مجموع 813 میلیون و 845 هزار ریال به نهضت ملی املاک واریز کرده اند.

مجموع مسکن شهری پرداختی بانک ها بالغ بر یک میلیون و 331 هزار و 26 میلیارد ریال بوده است. مجموع تسهیلات پرداختی بانک ها در مسکن روستایی 594.525 میلیون ریال بوده است. مجموع تسهیلات سپرده مسکن پرداختی بانک ها تا پایان شهریورماه امسال 535.967 میلیون ریال بوده است.

در ابتدای تیرماه سال جاری در پی شهادت رئیس شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم و در هجدهمین و آخرین جلسه خود با افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرهای 550 نفری موافقت کرد. میلیون تومان به 800 میلیون تومان.

این جلسه به ریاست محمد مخبر سرپرست رئیس جمهور وقت، مهرداد بذرپاش وزیر سابق راه و شهرسازی و سایر اعضای دولت تشکیل شد و با افزایش سقف نهضت ملی مسکن در شهرها به 800 میلیون موافقت شد. گرفتن

اگرچه این توافق با مخالفت‌های زیادی در سیستم بانکی به‌ویژه بانک‌های خصوصی مواجه شد، اما برخی از بانک‌ها مجبور به سکوت در این باره شدند و به موقع آن را رها کردند تا بتوانند بانک مرکزی و دولت چهاردهم را متقاعد کنند که بانک‌ها قادر به انجام آن نیستند. وام را بپردازد. آنها در حال حاضر 550 میلیون تومان ندارند و در صورت افزایش مجدد سقف، توان پرداخت آن را ندارند.

اکنون که بیش از 100 روز از این مصوبه می گذرد، بانک مرکزی بنا به دلایلی این مصوبه را اعلام نمی کند.

اوایل ماه گذشته یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس از تاخیر در ابلاغ اساسنامه بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات ساخت مسکن انتقاد کرد و این موضوع را مایه نارضایتی مردم دانست. و بروز مشکلات جدی در تامین مسکن اقشار مختلف جامعه.

احمد بیگدلی درباره علت تاخیر دو ماهه در ابلاغ اساسنامه اعطای 800 میلیون واحد مسکونی شهری توسط بانک مرکزی گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر بسیاری از مردم با آن مواجه هستند تاخیر در ابلاغ اساسنامه پرداخت است. از وام مسکن 2 ماه پیش شورای عالی مسکن آیین نامه وام های 800 میلیونی مسکن شهری را به بانک مرکزی ابلاغ کرد اما متاسفانه تاکنون بانک مرکزی این آیین نامه را به بانک های عامل ابلاغ نکرده است. این موضوع باعث سردرگمی و نارضایتی بسیاری از متقاضیان این وام ها شده است.

این وجوه قرار نیست وارد بازارهای غیرمولد و سوداگرانه ای شوند که تورم را افزایش دهد، بلکه به سمت تولید و ساخت و ساز هدایت می شوند.

و افزود: بانک مرکزی دلیل این تاخیرها را بهانه هایی از جمله جلوگیری از تورم می آورد! اما باید توجه داشت که این وام ها برای رفع نیازهای اساسی مردم و در بخش های تولیدی اقتصاد استفاده می شود. این پول وارد بازارهای غیرمولد و سوداگرانه که تورم را افزایش می دهد وارد نمی شود، بلکه به سمت تولید و ساخت و ساز، اشتغال زایی و رفع نیازهای مسکن مردم هدایت می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه عملکرد بانک مرکزی در این زمینه اصلا مطلوب نبوده است؛ وام های مسکن تعیین شده توسط دولت و مجلس باید به سرعت و به طور کامل پرداخت شود تا از مشکلات اقتصادی مردم کاسته شود که این تاخیرها باعث شده است. بسیاری از خانوارها نتوانسته اند به موقع به وام خود دسترسی پیدا کنند و به همین دلیل بسیاری از پروژه های مسکن با مشکلات جدی مواجه شده اند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده و حتی در جریان رای اعتماد به آقای همتی وزیر جدید اقتصاد نیز این موضوع را به طور جدی مطرح کردیم. به همتی یادآور می شویم که این وضعیت باید هر چه سریعتر اصلاح شود و بانک مرکزی موظف است در کمترین زمان ممکن این تسهیلات را به بانک های عامل اطلاع دهد. در غیر این صورت مجلس به وظایف نظارتی خود عمل کرده و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

بیگدالی تصریح کرد: مردم انتظار دارند وام مسکن و سایر تسهیلات در نظر گرفته شده برای آنها بدون تاخیر و با کمترین مانع اعطا شود. این وام ها نقش حیاتی در تامین مسکن و رفع نیازهای اولیه مردم دارند. بنابراین در مجلس به طور جدی به این موضوع خواهیم پرداخت و امیدواریم بانک مرکزی و سایر نهادهای مرتبط در این زمینه مسئولانه‌تر عمل کنند تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

اما بانک ها نیز مطالبی را در خصوص عدم پرداخت خود بیان کرده اند و معتقدند پرداخت تسهیلات مسکن از توان آنها خارج است و اگر دولت می خواهد سقف تسهیلات ملی مسکن را افزایش دهد باید به وام ها نیز توجه کند. ظرفیت و منابع بانک ها

هرچند برخی از بانک های خصوصی قطعی شدن سامانه را بهانه ای برای عدم پرداخت تسهیلات عنوان کرده اند، اما اکثر بانک ها موافق هستند که منابع آنها برای پرداخت وام 550 میلیون تومانی و اکنون 800 میلیون تومانی کافی نیست.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=403281

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.