افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

«محوطه خشک» باید در فضاهای سبز شهری مورد توجه قرار گیرد – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 400144
«محوطه خشک» باید در فضاهای سبز شهری مورد توجه قرار گیرد – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش پنجشنبه شب جهانگیر عابدی کوپایی خبرنگار مهر. پانل کارشناس سی و پنجمین نشست کمیته تخصصی سیما، منظر و فضای سبز کلانشهرهای کشور با اشاره به وضعیت کم آبی در ایران گفت: ایران بخشی از کشورهای دارای تنش آبی و بر اساس تحقیقات انجام شده توسط کشورهای منطقه از ما (آسیای جنوب غربی و […]

به گزارش پنجشنبه شب جهانگیر عابدی کوپایی خبرنگار مهر. پانل کارشناس سی و پنجمین نشست کمیته تخصصی سیما، منظر و فضای سبز کلانشهرهای کشور با اشاره به وضعیت کم آبی در ایران گفت: ایران بخشی از کشورهای دارای تنش آبی و بر اساس تحقیقات انجام شده توسط کشورهای منطقه از ما (آسیای جنوب غربی و شمال آفریقا) وضعیت تیز در حالی که میانگین سرانه آب موجود در جهان ۷۰۰۰ مترمکعب در سال است، در ایران این رقم به ۱۳۰۰ مترمکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه ایران در بین 116 کشور جهان از نظر کم آبی رتبه چهاردهم را دارد که نشان دهنده وضعیت نامناسب آب در کشورمان است، خاطرنشان کرد: بررسی موسسه منابع جهانی نشان می دهد که از 33 کشوری که از کمبود آب رنج می برند، 14 کشور در این کشور قرار دارند. در اطراف ایران

استاد علوم و مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه رشد جمعیت شهری عامل مهمی در افزایش سرانه مصرف آب محسوب می شود، تصریح کرد: در گذشته 30 درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می کردند و اکنون این رقم به 70 نفر رسیده است. ٪.

تغییر اقلیم 25 درصد در چالش های آبی اصفهان سهم دارد

عابدی کوپایی عدم تطابق توسعه و استقرار شهرها، محدودیت منابع آبی و بحران ناشی از خشکسالی و نوسانات جوی را از دلایل چالش کم آبی عنوان کرد و گفت: بر اساس آخرین مطالعاتی که در سطح شهر انجام می دهیم. دانشگاه بر اساس اعلام گروه فناوری، 25 درصد از مشکلات آب در اصفهان به دلیل تغییرات آب و هوایی و 75 درصد به دلیل فعالیت های انسانی است.

وی با اشاره به اینکه حجم منابع آب است قابل تجدید وی ادامه داد: در سال های اخیر کشور از 130 میلیارد مترمکعب به 105 میلیارد مترمکعب رسیده است، وی ادامه داد: از سوی دیگر کاهش بارندگی باعث افزایش فشار بر منابع آب زیرزمینی نیز شده است، به طوری که در حال حاضر یک چهارم ذخایر استراتژیک منابع آبی کشور دادیم گم شده اند

راه های زیادی برای مدیریت بحران آب وجود دارد

استاد تمام علوم و مهندسی آب و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه راهکارهای زیادی برای مدیریت بحران آب وجود دارد، تصریح کرد: استفاده از پساب های تصفیه شده، توجه روزافزونی دارد. راستی در کشت باران و توجه به مقوله آب مجازی با تاکید بر اصلاح الگو و فرهنگ غذایی مردم، حفاظت از منابع آب در برابر آلودگی و ایجاد منظره خشک از این راهکارهاست.

عابدی کوپایی در مورد محوطه سازی خشک توضیح داد: اصطلاح xeriscaping یا محوطه سازی خشک به دلیل کمبود منابع آبی در شهر در سال 81 توسط برنامه ریزان برای فضای سبز شهرها استفاده شد. دنور با هدف صرفه جویی در مصرف آب اختراع و پایه گذاری شده است و از چندین اصل تشکیل شده است.

تاثیر 85 درصد مالچ سنگی در صرفه جویی در مصرف آب در فضاهای سبز شهری

به گفته وی، هفت اصل محوطه سازی خشک شامل برنامه ریزی، استفاده از اصلاح کننده خاک، استفاده منطقی از سطوح چمن، انتخاب گیاهان مناسب سازگار با مناطق خشک، نگهداری مناسب از منظر، کاربرد است. پوشش زمین (مالچ سنگ و چوب) و با استفاده از سیستم های آبیاری مدرن.

استاد کلیه علوم و مهندسی هیدرولیک دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: استفاده کنید مالچ سنگی با قطر پنج سانتی متر تا 85 درصد. مالچ چوب می تواند 56 درصد در مصرف آب صرفه جویی کند شادی و این طرح در فضای سبز دانشگاه فناور اجرا شده است.

سوپرجاذب ها در افزایش آب قابل استفاده در خاک موثر هستند.

عابدی کوپایی همچنین به پروژه تحقیقاتی استفاده از سوپرجاذب های مختلف طبیعی و مصنوعی و تأثیر آنها بر خاک و گیاهان اشاره کرد و گفت: این تحقیق در سه نقطه از شهر با خاک های مختلف انجام شد و 2000 آزمایش انجام شد و نتیجه می گیریم که فوق جاذب طبیعی (سنگ سنگی، پرلیت و سنگ پا) و مصنوعی (انواع هیدروژل) در افزایش آب قابل استفاده خاک موثر هستند.

او گفت که اثر افزودن مواد فوق العاده است جاذب مصنوعی و مواد جاذب رطوبت طبیعی در خاک های سبک مشهود است، خاطرنشان کرد: استفاده از سوپرپلیمرها جاذب در خاک های غیر معمول (سدیم و نمک) توصیه نمی شود.

استاد کلیه علوم و مهندسی هیدرولیک دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: فوق العاده جاذب مواد مصنوعی نباید در معرض نور خورشید قرار گیرند و دوز مصرفی آنها باید محاسبه و بر اساس مطالعات انجام شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=400144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.