افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

محمودزاده: ۴۰ درصد نمایندگان اهل سنت رد صلاحیت شدند/ پذیرش برکناری وزیر کشور باعث رد صلاحیت من شد

  • کد خبر : 171224
محمودزاده: ۴۰ درصد نمایندگان اهل سنت رد صلاحیت شدند/ پذیرش برکناری وزیر کشور باعث رد صلاحیت من شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلال محمودزاده یکی از نمایندگان اهل سنت است که صلاحیت وی هم در شورای اجرایی و هم در شورای نظارت رد شد. این نماینده مجلس در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، دولت را مقصر رد صلاحیت می داند و برخلاف ساعدی که به خبرآنلاین گفته بود پذیرش برکناری وزیر کشور ربطی به […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلال محمودزاده یکی از نمایندگان اهل سنت است که صلاحیت وی هم در شورای اجرایی و هم در شورای نظارت رد شد. این نماینده مجلس در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، دولت را مقصر رد صلاحیت می داند و برخلاف ساعدی که به خبرآنلاین گفته بود پذیرش برکناری وزیر کشور ربطی به رد صلاحیت وی ندارد، می گوید دولت در فرآیند صلاحیت نفوذ کرده است.

طرح نهایی جبهه پایداری برای ریاست مجلس دوازدهم و حذف قالیبافی/بعید است اصولگرایان به لیست واحد راه پیدا کنند!

نماینده حامی استیضاح وزیر کشور: رد صلاحیت شدم/ مخالفم

گفتگوی جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت شورای اسلامی با خبرگزاری خبرآنلاین را در زیر می خوانید:

********

* آقای محمودزاده! آیا خبر رد صلاحیت وی توسط هیات نظارت صحت دارد؟

صلاحیت من توسط هیئت نظارت استان رد شده است.

* هیئت نظارت بر اساس کدام ماده رتبه شما را رد کرد؟

صلاحیت من به استناد بندهای 1 و 2 و 4 ماده 31 رد شده است البته قبل از این صلاحیت من در هیات اجرایی به استناد بند 4 ماده 33 رد شده بود اما اکنون نظارت شورا این بند ایمنی را حذف کرد. هیئت نظارت من را به دلیل عدم رعایت قانون اساسی و موارد مشابه رد صلاحیت کرد.

40 درصد از نمایندگان اهل سنت مجلس فعلی رد صلاحیت شدند

یعنی اگر در انتخابات شرکت کنیم و ثبت نام کنیم و اگر قانون اساسی را رعایت نکنیم، چند دوره به عنوان نماینده شورای اسلامی خدمت می کنیم؟ من الان تعجب می کنم که 3 دوره نماینده مجلس بوده ام و از طرفی 12 سال رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس بوده ام.

نکته دیگر اینکه در حال حاضر بیش از 40 درصد از نمایندگان اهل سنت شورای اسلامی توسط شورای نظارت رد شده اند.

4 نماینده از 6 نماینده منتقد دولت رد صلاحیت شدند

* ارزیابی شما از رد صلاحیت بر اساس این مواد توسط هیئت نظارت چیست؟

به نظر من به خاطر انتقادی که از دولت داشتم رد صلاحیت شدم. البته در مجلس با برخی از لوایح مانند لایحه عفاف و حجاب یا طرح حمایت و همچنین نظارت و تحقیق و تفحص و سوال و تذکر و عزل وزرا مخالف بودم. یعنی از نفر دوم بودن فاصله زیادی دارم، از نظر نظارتی رتبه اول مجلس را دارم.

از طرفی همیشه پیگیر مشکلات مردم بودم و به همین دلیل انتقاداتی به عملکرد دولت داشتیم؛ از 6 نماینده ای که از دولت انتقاد کردند، 4 نفر رد صلاحیت شدند. بنابراین فکر می کنم به دلیل انتقاداتی که از عملکرد دولت در این مدت داشتیم، رد صلاحیت شدیم.

بحث هایی که در جریان اعتراضات داشتم این باعث رد صلاحیت من شد.

*منظورتان این است که پذیرش استیضاح وزیر کشور و صحبت های انتقادی او منجر به رد صلاحیت وی شد؟

بله، همه این موارد منجر به رد صلاحیت من شد، علاوه بر این استدلال هایی که در اعتراضات داشتم، استیضاح وزیر کشور و مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت منجر به رد صلاحیت من شد.

آیا دولت تاثیری در رد شدن ها داشته است؟

*از صحبت های شما برمی آید که نظر دولت در رتبه بندی هیات های نظارت تاثیرگذار است، درست است؟

بله، دولت ارتباط تنگاتنگی دارد، یعنی دولت در مواردی نفوذ می کند و ارتباط برقرار می کند که در بحث صلاحیت نمایندگان منتقد مشکل ایجاد می کند. اما هیأت اجرایی که کاملاً زیر نظر دولت است و فرماندار شهرستان مربوطه سرپرست آن است، به استناد بند 4 ماده 33 صلاحیت مقام را رد کرد، اما رد این بند مستلزم مستندات قانونی بود.

من به این بند اعتراض کردم و مدارک را برایشان فرستادم چون دیدم هیچ سندی وجود ندارد و نمی توانند این بند را درباره عدم صلاحیت من تکرار کنند، هیئت نظارت بر انتخابات با استناد به 3 بند دیگر صلاحیت من را رد کرد که این بندها قابل دفاع است و میتونم جواب بدم همچنین در خصوص عدم تعهد می توانم بگویم که 3 دوره ریاست فراکسیون نمایندگان اهل سنت در مجلس را بر عهده دارم.

مگر می شود فردی 3 دوره نماینده مجلس باشد اما قانون اساسی و نظام را قبول نداشته باشد؟

ضمناً در مورد بحث قانون اساسی پاسخ من این است که اگر قانون اساسی را قبول نمی کردم در انتخابات ثبت نام نمی کردیم اما طبق قانون اساسی مانند دوره های قبل در انتخابات شرکت کردم. در مورد عدم التزام عملی به جمهوری اسلامی، پاسخ من این است که من در شورای اسلامی تحت نظام ثبت نام کردم و وقتی فردی ثبت نام می کند و فرضاً در انتخابات شرکت می کند، چه رای بیاورد و چه انتخاب شود، چارچوب نظام و قانون اساسی. تایید کنید

بنابراین هرکس نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی را قبول نداشته باشد رای نمی دهد و داوطلب نمی شود اما من هم رای دادم و 3 دوره نماینده مجلس بودم. از طرفی مگر می شود 3 دوره در مجلس نماینده بود اما قانون اساسی و نظام را قبول نکرد؟ اینها پشتیبانی نمی شوند. لذا در چارچوب قانون اساسی و بر اساس اصول قانون اساسی ثبت نام کردم. در کل قانون اساسی و نظام را قبول دارم و بر اساس آن در انتخابات داوطلب شدم. نکته مهم این است که بندهایی در خصوص رد صلاحیت کارمند توسط هیات نظارت با عملکرد کارمند در تعارض است.

۶ شخص از ۱۶ نمایندگان سنی رد صلاحیت شدند

*رد صلاحیت 40 درصد نمایندگان اهل سنت بر حضور اهل سنت در انتخابات چقدر موثر است؟

حدس می زنم صلاحیت برخی از این نمایندگان تایید شود چون در آینده اعتراض خواهند کرد و از طرفی هنوز مراحل دیگری مانند شورای نگهبان وجود دارد. بنابراین من فرض می‌کنم صلاحیت برخی از آنها مجدداً در شورای نگهبان تأیید می‌شود و در صورت ادامه به همین رویه به انتخابات بازمی‌گردند.

اما در مجموع رد صلاحیت 6 نماینده از 16 نماینده اهل سنت مجلس رد صلاحیت شده تاثیر منفی بر میزان مشارکت دارد، اما امیدوارم برخی از نمایندگان رد صلاحیت شده اهل سنت به روند انتخابات برگردند زیرا بسیاری از آنها فعال هستند و نمایندگانی توانمند در مجلس را بر عهده دارند و در کمیسیون ها نیز مسئولیت دارند، هرچند برخی از آنها نایب رئیس کمیسیون های تخصصی خود بودند. امیدوارم در اعتراض بعدی تعداد زیادی از این 6 نفر به چرخه انتخابات برگردند و تایید شوند.

۲۱۱۲۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=171224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.