افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

محرک های رونق تجارت دریایی ایران در خاورمیانه چشم انداز تجارت 200 میلیارد دلاری در خلیج فارس

  • کد خبر : 144587
محرک های رونق تجارت دریایی ایران در خاورمیانه چشم انداز تجارت 200 میلیارد دلاری در خلیج فارس

تهمینه قزخور; گروه بین الملل: اداره اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اخیراً در گزارشی از وضعیت ناوگان کشتیرانی در منطقه خاورمیانه اعلام کرد که ایران با 942 کشتی بزرگترین قدرت تجاری دریایی در منطقه در سال 2022 بوده است. بر اساس این گزارش، ایران در سال 2022 دارای 32 کشتی فله بر، 31 کشتی […]

تهمینه قزخور; گروه بین الملل: اداره اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اخیراً در گزارشی از وضعیت ناوگان کشتیرانی در منطقه خاورمیانه اعلام کرد که ایران با 942 کشتی بزرگترین قدرت تجاری دریایی در منطقه در سال 2022 بوده است. بر اساس این گزارش، ایران در سال 2022 دارای 32 کشتی فله بر، 31 کشتی کانتینری، 83 نفتکش، 393 کشتی باری عمومی و 403 کشتی دیگر است که بر این اساس ایران در سال 2022 بیشترین تعداد کشتی های تجاری را در بین 12 کشور جهان به خود اختصاص داده است. از خاورمیانه اختلاف توان ایران با کشور همسایه بیش از 300 کشتی است. امارات با ۶۳۶ فروند کشتی در رتبه دوم منطقه از این نظر قرار دارد. تعداد کشتی های ایرانی 306 کشتی بیشتر از امارات متحده عربی است.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع، خبرنگار بازار گفت وگویی با دکتر جعفر قنادباشی سفیر سابق ایران در لیبی و کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا مرتبط با تجارت دریایی ایران داشته است که در ادامه می خوانیم.

* اداره اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گزارشی از وضعیت ناوگان کشتیرانی در منطقه خاورمیانه اعلام کرد که ایران با 942 کشتی، بزرگترین قدرت تجاری دریایی منطقه در سال 2022 با 636 کشتی بوده است. امارات از این نظر رتبه دوم منطقه را دارد. ایران چگونه به عنوان بزرگترین قدرت تجاری دریایی در خاورمیانه به این جایگاه دست یافته است؟

عوامل متعددی دست به دست هم داده اند تا ایران را به بزرگترین قدرت تجاری دریایی در غرب آسیا تبدیل کنند. یکی از آنها وسعت و جمعیت زیاد ایران است. ایران پرجمعیت ترین کشور منطقه و دومین کشور از نظر وسعت است. طبیعتاً این جمعیت و وسعت زیاد به رونق بیشتر و افزایش تجارت دریایی ایران کمک خواهد کرد.

البته در مورد جایگاه ایران نیز باید گفت که این کشور در مقابل کشورهای منطقه قفقاز و آسیای میانه ایستاده است و این موضوع بخشی دیگر از موضوع است، زیرا این کشورها علاقه مند هستند و در جهت آنهاست. علاقه به ارسال کالاهای خود از طریق بنادر ایران، عرضه یا صادرات. به ویژه اینکه راه آهن ایران از بندرعباس به جلفا و از بندرعباس تا سرخس می‌رود، یعنی مرزهای شمال غربی و شمال شرقی ما فعال خواهد بود و این بر رونق تجارت دریایی ما تأثیر می‌گذارد.

تلاش برای سفر به جزایر خلیج فارس و تلاش برای بهره برداری مناسب از منابع نفت و گاز منطقه همراه با سفرهایمان به کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که با آنها روابط تجاری و مبادلاتی داشته ایم. سنتی. کالاها نیز منجر به رشد تجارت دریایی می شود. ایران تبدیل شده است

علاوه بر این، بخش خصوصی ما نیز مبادله کالا با کشورهای منطقه و خارج از منطقه را آغاز کرده است. همچنین افزایش نرخ بیمه بین المللی و نرخ بیمه قایق های خارجی باعث کاهش نرخ اجاره قایق های متعلق به ایران شده است که بسیار ارزان تر از نرخ های بین المللی است. تلاش برای سفر به جزایر خلیج فارس و تلاش برای بهره برداری مناسب از منابع نفت و گاز منطقه همراه با سفرهایمان به کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که با آنها روابط تجاری و مبادلاتی داشته ایم. سنتی. کالاها نیز منجر به رشد تجارت دریایی می شود. ایران تبدیل شده است

اسکله ها و بنادر خوبی که ایران در خلیج فارس دارد در کنار قابلیت پهلوگیری کشتی های بزرگ و عریض به ایران در تجارت دریایی کمک کرده و تعداد کشتی ها در کشور افزایش یافته است. کشتی سازی در ایران به صنعتی پر رونق تبدیل شده است و با برنامه های خوب اجرا شده توسط دولت و حمایت خوب از صنعت کشتی سازی، این صنعت در امور نظامی و سپس تجاری رشد و رونق پیدا کرده است. این موضوع از دیگر دلایل رونق تجارت دریایی ایران در منطقه غرب آسیا است.

البته برای اینکه منطقه از دست قدرت‌های خارجی رها شود و کشورهای منطقه بتوانند در یک رابطه متقابل و اقتصاد مکمل نیازهای خود را برآورده کنند، سیاست ما این است که دامنه فعالیت‌های تجاری دریایی ایران را گسترش داده و به نتیجه برسیم. موقعیت بزرگترین قدرت تجاری دریایی در منطقه.

* علت گرایش ایران به تجارت دریایی به ویژه در منطقه خاورمیانه چیست؟

یکی از ارکان اصلی تجارت و مبادله کالا، انرژی و حمل و نقل دریایی است. به خصوص که حمل و نقل دریایی مقرون به صرفه ترین نوع حمل و نقل است. بنابراین با توجه به اینکه ایران علاقه مند به گسترش تجارت دریایی خود است و می تواند نقش بسیار خوبی در صادرات داشته باشد، طبیعتا باید به فکر تجارت دریایی باشد.

از طریق همین تجارت دریایی است که ایران می تواند کالاهای خود را به نقاط دوردست بفرستد. به عنوان مثال، ایران می تواند نفت خود را به طور مستقل و بدون نیاز به استخدام نفتکش های خارجی در بازارهای مناسب بفروشد. علاوه بر این، از طریق این تجارت دریایی است که می توانیم محصولات مناسب خود را در بهترین بازارها خریداری کنیم. یعنی در واردات این تجارت دریایی است که با وجود داشتن کشتی کمک می کند.

همچنین سیاست ما اولویت و اصالت دادن به همکاری های اقتصادی در منطقه است و علاقه مندیم با اکثر کشورهای منطقه روابط خوبی داشته باشیم. از 15 کشوری که همسایه ما هستند، ما با حدود 8 کشور از طریق دریا به آنها متصل هستیم.

طبیعتا چه در دریای خزر، چه در خلیج فارس و چه در دریای عمان باید به تجارت دریایی توجه ویژه ای داشت تا همکاری های اقتصادی توسعه یابد. بنابراین در حالی که تجارت دریایی ایران در منطقه مورد توجه دولت است، یکی از راه های صادرات و واردات و همچنین احراز هویت همکاری های منطقه ای، صنعت دریایی است.

در حال حاضر روابط اقتصادی ایران با کشورهای غرب آسیا در مقایسه با توانمندی ها و توانمندی های متقابل جمهوری اسلامی و این کشورها بسیار ناچیز است.

* روابط اقتصادی ایران با کشورهای خاورمیانه در حال حاضر چگونه است؟

در حال حاضر روابط اقتصادی ایران با کشورهای غرب آسیا در مقایسه با توانمندی ها و توانمندی های متقابل جمهوری اسلامی و این کشورها بسیار ناچیز است و در مجموع میزان مبادلات با همه کشورهای منطقه می تواند به کمتر از 20 میلیارد هم برسد. دلار، که به طور معمول می تواند به 200 میلیارد برسد. دلار را افزایش می دهد. از نظر صادرات در وضعیت مطلوبی هستیم و محصولات ایرانی مورد توجه بسیاری از کشورهای منطقه است. هم از نظر قیمت و هم از نظر نوع کالا. آنها علاقه مند به استفاده از انواع محصولات ایرانی اعم از صنایع دستی و همچنین سایر صنایع و برخی مواد معدنی و محصولات کشاورزی ایرانی هستند. بنابراین در این زمینه امکان افزایش توانمندی ها برای گسترش روابط اقتصادی وجود دارد.

همچنین همکاری های مشترک اقتصادی در صنایعی مانند ماهیگیری، گردشگری و بهره برداری از آبزیان و محصولات سازگار با اقلیم ایران در توسعه روابط موثر است که خوشبختانه در چارچوب OCE با ده کشور منطقه در ارتباط هستیم. در حوزه کشورهای خلیج فارس، در برخی از کشورهای ایران، فعال شدن مجدد روابط تجاری کلید خورده است و روابط ایران با برخی کشورهای عربی در سال های اخیر در مسیر رشد قرار گرفته است که بسیار امیدوارکننده و امیدوارکننده است. می تواند سنگر و اهرمی برای ثبات و امنیت باشد، به عنوان یک منطقه در نظر گرفته شود.

* آینده جغرافیای اقتصادی خاورمیانه و ایران چگونه است؟

ما به سمت یک بازار مشترک منطقه ای حرکت می کنیم. البته برخی نیز چشم انداز مثبتی در این زمینه نداشته اند. اما کارشناسان واقع‌گرا و کسانی که می‌دانند منطقه خاورمیانه بیشترین ثروت را در جهان دارد و قدرت‌های بزرگ خواهان برقراری امنیت در این منطقه برای بهره‌برداری از انرژی ذخیره‌شده در منطقه هستند، آینده خوبی را ترسیم کرده‌اند. برای جغرافیای اقتصادی منطقه

در واقع برهم زدن امنیت منطقه به نفع کشورها نیست. آنها می خواهند از منابع، گاز و نفت منطقه و بازارهای آن استفاده کنند. علاوه بر این، کشورهای سلطه گر که دائماً در نقاط مختلف جهان آتش می زنند، نمی خواهند امنیت منطقه و منافع آنها در زمینه بهره برداری از منابع گاز و نفت و در حوزه بازار از بین برود. آسیب خواهد دید.

کشورهای منطقه نیز در حال آغاز مرحله توسعه هستند. خصوصاً جمهوری اسلامی در مرحله شتابی از شکوفایی و توسعه قرار دارد و اخیراً بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل نقش آفرینی می کند.

کشورهای منطقه در حال آغاز مرحله توسعه هستند. خصوصاً جمهوری اسلامی در مرحله شتابی از شکوفایی و توسعه قرار دارد و بخش خصوصی اخیراً در حوزه حمل و نقل نقش آفرینی می کند که زمینه حمایت از تجارت است که در حال رونق و افزایش نیز می باشد. در نتیجه می توان آینده جغرافیایی منطقه را از این فعالیت ها پی برد.

* موقعیت اقتصادی ایران در خاورمیانه از منظر سیاست خارجی آینده چگونه است؟

جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در مسیری پیش می رود که یکی از ارکان اصلی آن تجارت و بازرگانی است. در گذشته کمتر به حوزه تجاری توجه می شد و به مسائل فرهنگی و سیاسی پرداخته می شد. اما در حال حاضر ایران به عنوان یک قدرت بزرگ و پرجمعیت در منطقه با استقرار معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه، اولویت‌بندی برنامه‌های اقتصادی و آغاز همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، به دنبال موقعیت ویژه اقتصادی است که وضعیت اقتصادی شایسته کشور است.

ایران با توانمندی ها و توانمندی های طبیعی و انسانی، به دلیل وجود شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف، طبیعتاً به سمت اقتصاد شکوفایی پیش می رود، در حالی که سیاست خارجی کشور تلاش می کند از حرکت در این مسیر حمایت کند. کل کشور باید باز شود. مسیر در عرصه اقتصاد و رفع موانع بر سر راه تجارت و فعالیت های اقتصادی.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=144587

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.