افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 12 October , 2024
1

محرومیت از شرح صدر دلیل اختلاف است

  • کد خبر : 393313
محرومیت از شرح صدر دلیل اختلاف است

هدف امروز: حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود که روز چهارشنبه در مصلی اعظم قم به صورت حضوری و با حضور چند نفر برگزار شد به تبیین حکمت 147 نهج البلاغه پرداختند.بیانی داشتند: ملا امیرالمومنین با این حکمت می گوید: «یا کمیل بن زاید این دلها شریف و شریف است، پس […]

هدف امروز: حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود که روز چهارشنبه در مصلی اعظم قم به صورت حضوری و با حضور چند نفر برگزار شد به تبیین حکمت 147 نهج البلاغه پرداختند.
بیانی داشتند: ملا امیرالمومنین با این حکمت می گوید: «یا کمیل بن زاید این دلها شریف و شریف است، پس قول مرا نگه دار، دلها ظرف علم است و علم بهترین دل است». ظرفیت بیشتر و کاملتر است این جملات نشان می دهد که محور اصلی جامعه بشری قلب آن است، یعنی روح انسان دارای قوای بسیاری است اما رأس همه قوا قلب است که گاهی به آن قلب می گویند و گاهی به آن قلب می گویند. به دو دسته نظری و عملی تقسیم می شود. دلیل
وی اهمیت قلب و توانایی آن را در کسب علم برشمرد و تصریح کرد: بهترین قلب آن است که بیشترین ظرفیت را داشته باشد، خاصیت ظرف و ظرف این است که هر ظرفی که وارد ظرف می شود فضا را به اندازه خود تنگ کند. اندازه، اما علم همه آنها جدا هستند، علم بر خلاف ظرفهای دیگر، وقتی وارد قلب می شود، نه تنها جای علوم دیگر را تنگ نمی کند، بلکه رشد آنها را تحریک می کند.
وی با بیان اینکه علم جامعه را به همگرایی و وفاق دعوت می کند، تصریح کرد: علم واقعی دیگران را به وجود می آورد، دنیا جای هیچکس را نمی گیرد، روستا اذیت نمی کند، دانشگاه هیچکس را اذیت نمی کند، اگر فردی در روستا یا دانشگاه درس بخواند. درس خواند و به مقامی رسید و جای کسی را در جامعه کم کرد، اهل علم نیست، کسی که با خواندن و باسواد شدن جای کسی را می گیرد، اهل علم نیست، علم او به دیگران علم می دهد چیزی است که جامعه را به وحدت دعوت می کند. علم آن چیزی است که دارای قوام و همگرایی باشد.
حضرت آیت الله جوادی آملی فرمودند: علم مانند فرشته است و همان گونه که ملائکه و روح در حرکتند و جای کسی را نمی گیرند، علم هم کسی را اذیت نمی کند، بلکه برای دل توضیح می دهد. همان گونه که فرشتگان به زمین فرود می آیند و صدر را برای انسان توصیف می کنند، علم نیز با دخول در دل آن را گسترش می دهد و برای دیگران جا باز می کند.
وی تصریح کرد: «شرح الصدر» یکی از بهترین نعمت هایی است که انبیا آرزوی آن را داشتند، «ربی اشره لی صدری»، علمی که فقط متن باشد مؤثر نیست، تا متنی تبیین نشود فایده ای ندارد. دل را هم باید اینطور توضیح داد. و تعبیر قلب با دعا و عبادت خالصانه و تحقیق و آموزش انجام می شود.
آیت الله جوادی آملی در پایان به اهمیت حوزه های علمیه در تربیت علمای ربانی و اصلاح جامعه اشاره کرد و گفت: حوزه توانایی فرشته شدن و اصلاح جامعه را دارد، امیدواریم همه شما اینگونه باشید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=393313

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.