افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
3

محاسبه مالیات 1400 میلیارد تومانی صاحبان خانه های خالی در سال 1400

  • کد خبر : 155016
محاسبه مالیات 1400 میلیارد تومانی صاحبان خانه های خالی در سال 1400

به گزارش بازار، شاهین مستوفی مدیرکل دیوان محاسبات سازمان امور مالی درباره پیشینه قانونی وضع مالیات بر خانه های خالی گفت: بحث خانه های خالی قبل از قانون مالیات های مستقیم فعلی نیز در قانون بود. اما به دلیل اینکه بانک های اطلاعاتی زیادی برای شناسایی این خانه ها وجود نداشت و امکان مطالبه آنها […]

به گزارش بازار، شاهین مستوفی مدیرکل دیوان محاسبات سازمان امور مالی درباره پیشینه قانونی وضع مالیات بر خانه های خالی گفت: بحث خانه های خالی قبل از قانون مالیات های مستقیم فعلی نیز در قانون بود. اما به دلیل اینکه بانک های اطلاعاتی زیادی برای شناسایی این خانه ها وجود نداشت و امکان مطالبه آنها وجود نداشت، از قانون حذف شدند، اما در سال 1398 در اجرای ماده 54 قانون مستقیم بازیابی و در مجلس اضافه شد. قانون مالیات ها و همچنین ماده 169 قانون مالیات های مستقیم به عهده سازمان امور مالیاتی است که این مالیات را مطالبه می کند.

وی ادامه داد: در این قانون شرایط خانه های خالی مشخص شد و هر فرد موظف است وضعیت سکونت خود را نسبت به املاک موجود در سامانه ایجاد شده توسط وزارت راه و شهرسازی مشخص کند و اگر فردی وضعیت سکونت خود را در پایان جولای 1400. اگر این کار را نمی کرد، خانه ای که وضعیت سکونت آن مشخص نشده بود، به عنوان خانه خالی تعریف می شد.

مدیرکل دیوان محاسبات سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: اکنون اگر این خانه ها در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت و روستاها باشد جریمه ای تحت عنوان مالیات تعلق می گیرد و شامل مالیات مسکن نمی شود. خالی هستند، اما اگر در شهرهای بالای 100000 نفر باشند، عموماً واحدهای خالی محسوب می شوند.

مستوفی اضافه کرد: همچنین خانه هایی که وضعیت سکونت آنها مشخص است و با توجه به وضعیت سکونت 120 روز در سال خالی از سکنه باشد نیز خانه خالی محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: فردی می تواند خانه داشته باشد، در همان شهر یکی دیگر از اعضای خانواده اش می تواند برای سکونت خود واحد مسکونی داشته باشد، در شهری غیر از شهر محل سکونت نیز می تواند واحد مسکونی دیگری برای سکونت داشته باشد. و اگر فرزند یا یکی از اعضای خانواده در یکی از شهرهای دیگر به عنوان کارمند یا دانشجو سکونت داشته باشد برای آنها نیز اقامتگاه فرعی محسوب می شود و برای هر خانواده حداکثر چهار اقامتگاه اصلی و فرعی وجود دارد که شامل اینها می شود. در خانه های خالی خیر در این شرایط وزارت راه و شهرسازی شروع به شناسایی خانه های خالی کرد و خانه های خالی از سیستم ها، فاکتورها و ابزارهای دیگر شناسایی شد.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی افزود: وزارت راه و شهرسازی اولین لیست خانه های خالی را در خرداد ماه سال 1401 برای عملکرد سال 1400 و فقط برای واحدهای مسکونی که از طریق سامانه ها شناسایی شده اند، اعلام کرد. . که حدود 510 هزار خانه خالی بود.

مستوفی افزود: مطالبات مالیاتی آن 510 هزار خانه خالی به حدی بود که لیست آنها از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی ارسال شد و سازمان نیز همان اطلاعات را به صورت پیامکی برای مودیان و صاحبان خانه ارسال کرد. و همچنین با قرار دادن آنها در پوشه های قابل دسترسی کلیه مودیان از طریق پنجره خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی، اطلاعات را برای کلیه مودیان ارسال کرد.

وی ادامه داد: پس از آن بلافاصله مودیان به سازمان امور مالیاتی اعتراض کردند و با توجه به این اعتراضات این سازمان مجددا از وزارت راه و شهرسازی درخواست اصلاح مجدد اطلاعات کرد و در اسفندماه سال گذشته تعداد مالکان و واحدهای خالی مشمول این طرح با توجه به اصلاحاتی که مردم در سامانه املاک و مسکن انجام داده بودند به 290 هزار واحد مسکونی کاهش می یابد.

مستوفی در تشریح میزان مالیات خانه های خالی گفت: اگر شخصی در سال به ازای هر 5 واحد مسکونی خالی یک واحد مسکونی داشته باشد، در سال اول مشمول 6 برابر مالیات بر درآمد اجاره بهای آن واحد می شود. اما در سال دوم این عدد به 6 برابر و 12 برابر و در سال سوم به 18 برابر افزایش می یابد. حال اگر فردی بیش از 5 واحد مسکونی خالی یا بیش از 30 دانگ خانه خالی داشته باشد ضرایب مالیاتی این فرد دو برابر می شود.

مدیر کل حسابرسی سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: با توجه به نظارت های مکرر و به منظور عدم پرداخت مالیات افرادی که مشمول این مالیات نبوده اند، مجدداً از وزارت راه و شهرسازی تقاضای تکمیل اطلاعات و بر اساس آن را داریم. در آخرین اطلاعات پالایش شده مربوط به سال 1400 که در آبان ماه امسال در اختیار سازمان مالیاتی قرار گرفت، این تعداد به 66 هزار واحد مسکونی رسید و سازمان امور مالیاتی بر اساس این اطلاعات مالیات را محاسبه و تشخیص صادر کرد. ورق

وی افزود: در نهایت بر اساس آخرین اطلاعات واحدهای مسکونی خالی از سکنه برای سال 1400 تعداد 66 هزار واحد محاسبه شد و بر اساس محاسبات 1400 میلیارد تومبا مالیات بر واحدهای غیرمسکونی محاسبه شد که به اطلاع می رساند. مالیات دهندگان در اواسط ماه آینده

مستوفی خاطرنشان کرد: ابلاغ به مودیان آغاز شده و با صدور برگ مطالبه، بلافاصله پیامک برای مودیان واجد شرایط ارسال و اطلاعات در پوشه پنجره خدمات الکترونیکی مودیان بارگذاری می شود و هر یک از مودیان که به آنها مراجعه می کنند. پیامک ارسال شده یا هر شخص دیگری که می خواهد بداند مشمول این قانون است یا خیر می تواند به سامانه امداد الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه و کد ملی خود را وارد کرده و وارد سامانه شود و تمامی اطلاعات را در آنجا مشاهده کند. اطلاعات، از جمله بدهی های مالیاتی و فاکتورها و غیره.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: اطلاعات اولیه 1401 مؤدی در اختیار سازمان قرار گرفته و وزارت راه و شهرسازی بیش از 19 هزار و 290 ملک خالی را به سازمان امور مالیاتی تحویل داده است. در مرحله اول محاسبه مالیات در حال انجام است و در صورت خالی بودن ملک در سال دوم دو برابر سال اول مالیات به شما پرداخت می شود و امیدواریم تا اواسط ماه آینده هر دو مورد به اطلاع شما برسد. .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=155016

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.