افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
1

مجید عشقی با بورس چه کرد؟

  • کد خبر : 367576
مجید عشقی با بورس چه کرد؟

آفتاب نیوز: فردین آقابزوری کارشناس بازار سرمایه به تحلیل عملکرد مجید عشقی در بازار سرمایه پرداخت. وی نوشت: پیش از این گفته می شد که آقای عشقی از سمت خود استعفا داده بود اما این موضوع علنی نشد و اکنون دریافت وام های نجومی با شرایط خاص خروج وی را پررنگ تر کرد و نشان […]

آفتاب نیوز:

فردین آقابزوری کارشناس بازار سرمایه به تحلیل عملکرد مجید عشقی در بازار سرمایه پرداخت.

وی نوشت: پیش از این گفته می شد که آقای عشقی از سمت خود استعفا داده بود اما این موضوع علنی نشد و اکنون دریافت وام های نجومی با شرایط خاص خروج وی را پررنگ تر کرد و نشان داد که شخص یا افرادی که به عنوان رئیس هیات مدیره فعالیت می کنند. سازمان بورس و یا افرادی که به عضویت شورای عالی بورس انتخاب می شوند باید از حسن شهرت، تجربه و ویژگی های لازم برخوردار باشند که شجاعانه پاسخگوی خواسته های فعالان بازار باشد.

در بندهای 8، 9 و 11، ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار به صراحت تصریح می کند که وظیفه سازمان بورس و رئیس آن که نماینده هیئت مدیره سازمان است، جلوگیری از وقوع تخلفات و تصمیمات است. که منجر به آسیب رساندن به منافع سهامداران می شود. مانند نرخ خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی ها. حتی در قیمت گذاری دستوری که در دست دولت و بورس است هم نمی شد کاری کرد، باید شفاف و علنی برخورد می شد نه اینکه فقط نامه بنویسید و به صورت خصوصی از بورس دفاع کنید. اتاق ها و در نهایت گفتن ما هیچ کاری نمی توانیم بکنیم.

در دوره آقای عشقی عملکرد بسیار ضعیفی را شاهد بودیم و می توانم بگویم که اکثر بلایا و تصمیمات خودخواهانه دولت بر خلاف منافع سهامداران خرد در بورس بوده و هیچ توافقی موثر واقع نشد. ضمن اینکه در زمان آقای عشقی موانعی در توسعه بورس وجود داشت. تشکل های خود انتظام که می توانستند سخنگوی تریبون های قانونی برای احقاق حقوق خود باشند با مخالفت های سرسختانه و سرسختانه در سازمان بورس مواجه شدند و آقای عشقی معتقد بود که ما به تنهایی می توانیم از پس این امر برآییم و نیازی به ایجاد سازمان مجزا نمی دیدند. .

اگر مقایسه کنیم، همه صنوف، نه تنها در یک شهر، بلکه در منتهی الیه ایران، اتحادیه یا صنف دارند و باید اتحادیه ای داشته باشند که از منافع آنها دفاع کند یا نکات آنها را به تصمیم گیرندگان بالاتر برساند، اما در زمان مأموریت آقای عشقی در سازمان بورس به شدت مخالفت کرد که اتحادیه مستقل به همراه کارگزاران و موسسات سرمایه گذاری منافع صنفی خود را دنبال و دنبال کند.

بورس سهامداران زیادی دارد، سهامداران حقیقی، مؤسسات مالی، سبدگردان و مشاور سرمایه گذاری و … که هر کدام نباید با مانع سازمان بورس برای توسعه بازار سرمایه مواجه شوند که متأسفانه در دوران مسئولیت خود، خود سازمان بورس بزرگترین مانع شد.

در مجموع کارنامه آقای عشقی را نه ضعیف بلکه بسیار ضعیف می دانم و امور جاری که انجام شد جزئی از شرح وظایف اساسی و بدیهیات سازمان بود. یکی دیگر از نکات بسیار منفی در کارنامه وی، تسلط دولت بر بازار سرمایه بود به گونه ای که حتی سازمان بورس نیز به زیرمجموعه یا سازمان داخلی وزارت اقتصاد تبدیل شد و بخشی از دولت محسوب می شد. یادآوری می‌کنیم که در موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، وقتی گفته می‌شد حداقل اسامی کاربران باید اعلام شود، آقای عشقی اعتقاد راسخ داشت که افشای این اطلاعات مشکلی را حل نمی‌کند، در صورتی که فعالان بازار از این موضوع برخوردار باشند. حق داشت انتظار داشت که این موضوع حداقل پیگیری شود، اما طبق خواسته او کاری انجام نشد.

درست است که اکنون بحث وام های نجومی بهانه ای برای کنار گذاشتن سازمان بورس شده است، اما جا دارد که به طور جدی به این موضوعات و مطالبات ذی نفعان بورس و سهامداران رسیدگی شود و اینکه آیا قصوری در این زمینه وجود دارد یا خیر. در این زمینه پیگیری خواهد شد و امیدوارم انتخاب آن طبق قانون انجام شود زیرا بر خلاف نص صریح قانون اوراق بهادار که مقرر می دارد هیئت مدیره سازمان باید باشد. ابتدا مشخص می شود و باید از بین آنها رئیس جمهور انتخاب شود، اما در دو دوره اخیر به این صورت عمل شده است که ابتدا رئیس سازمان بورس انتخاب می شود و طبق مقدمه او هیئت مدیره است. سبک و سیاق کار خودش که یک خلأ قانونی است که امیدوارم برطرف شود و افراد خوشنام انتخاب شوند.

منبع: روزنامه هم میهن

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=367576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.