افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

مجوز جذب دانشجویان خارجی نخبه با ارائه خدمات تشویقی به دولت اعطا شد.

  • کد خبر : 109500
مجوز جذب دانشجویان خارجی نخبه با ارائه خدمات تشویقی به دولت اعطا شد.

به گزارش بازار، نمایندگان در دومین جلسه علنی امروز (دوشنبه 10 آبان ماه) شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه با بند (ب) ماده 98 لایحه قانونی مذکور با 130 رای. موافق، 13 رای مخالف و 6 رای ممتنع. در مجموع 191 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. محمدرضا صباغیان بافقی در […]

به گزارش بازار، نمایندگان در دومین جلسه علنی امروز (دوشنبه 10 آبان ماه) شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه با بند (ب) ماده 98 لایحه قانونی مذکور با 130 رای. موافق، 13 رای مخالف و 6 رای ممتنع. در مجموع 191 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محمدرضا صباغیان بافقی در مقابل بند (ب) اصل 98 گفت: اکثر بندهای برنامه قابل اجرا نبوده و مورد توجه قرار نگرفته است و در این بند وزارت علوم و بهداشت با همکاری وزارت امور خارجه امور خارجه به دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی اجازه می‌دهد تا سقف مشخصی دانشجو بپذیرند، اما میزان این محدودیت مشخص نیست، بسیاری از موارد ذکر شده قابل اجرا نیست. تبادل دانشجو، رقابت پذیری شهریه شهریه، تقویت قابل تعویض بودن برنامه های درسی دانشگاه های کشور و … قابل اجرا باشد که متاسفانه اینجا مشخص نشده است.

سلمان اسحاقی با توجه به بند مذکور گفت: در برنامه هفتم توسعه برای موارد مذکور در این بند برنامه ریزی دقیقی در نظر گرفته شده است، اهمیت وزارت علوم به حدی است که در آن بحث های کارشناسی صورت گرفته است. دولت باید به دانشگاه‌های استان‌ها توجه کند، هر نکته مصوب در برنامه با جزئیات آن اجرا شود و شاهد حذف آن نباشیم. امیدواریم در این برنامه به توانایی استان ها برای پذیرش دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی توجه شود.

محمدعلی ذوالفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن موافقت با بند (ب) ماده مذکور خاطرنشان کرد: در گذشته بر اساس اختیارات وزارت علوم امکان پذیرش دانشجوی غیر ایرانی را داشت، اما بر اساس این تصمیم می تواند بیش از گذشته دانشجو بپذیرد، مبنای دیپلماسی علمی یک تصمیم کلیدی است، تا چند سال پیش حدود 4200 دانشجو داشتیم اما امروز جمعیت آن به 3200 نفر کاهش یافته است، بر این اساس می توان گفت کشور ظرفیت پذیرش دانشجوی غیر ایرانی را دارد.

محمدمهدی زاهدی به عنوان حامی این بند لایحه تاکید کرد: رقابتی شدن شهریه ها در حال حاضر در کشورهای همسایه اجرا می شود، اگر بخواهیم کشور ظرفیت بالایی برای پذیرش دانشجو داشته باشد باید شهریه ها را تعدیل کنیم.ثبت نام در به گونه ای که تمایل به تحصیل در کشور داشته باشند.

به استناد بند ب ماده 98 لایحه مذکور؛ وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت امور خارجه موظفند در حد ظرفیت دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجوی خارجی پذیرش کنند. برنامه های تبادل دانشجو و تسهیل شرایط لازم برای پذیرش، رقابتی کردن شهریه ها، تقویت قابلیت تعویض طرح های تحصیلی دانشگاه های کشور با دانشگاه های خارجی و تسهیل کمک در طول تحصیل به ویژه از طریق اعطای حق اقامت در طول مدت تحصیل، ورود و خروج مکرر. ، کار پاره وقت، بیمه درمانی و خدمات بانکی برای پذیرش دانشجوی خارجی.

رضا حاجی پور نماینده آمل در مجلس در یادداشتی گفت: در جلسه با مخبر مقرر شد برای تولیدکنندگان برنج باکیفیت اتفاقی بیفتد و به تولیدکنندگان برنج قول خرید برنج داده شد، اما تا کنون بیشتر وجود دارد. 1200 تن برنج در کارخانه های شالیکوبی باقی مانده است که باید در این زمینه اقدام شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=109500

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.