افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 8 October , 2024
0

مجلس برای افزایش قیمت بنزین و برق برنامه ای ندارد اختصاص یک درصد از فروش نفت و گاز به مصرف بهینه

  • کد خبر : 389779
مجلس برای افزایش قیمت بنزین و برق برنامه ای ندارد اختصاص یک درصد از فروش نفت و گاز به مصرف بهینه

به گزارش بازار، ملک شریعتی در نشست خبری سومین همایش بین المللی بهینه سازی مصرف و بهینه سازی مصرف انرژی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه مجلس برای افزایش قیمت بنزین و برق در راستای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی؟ وی گفت: در چارچوب اصلاح قیمت فرآورده های نفتی و حامل های انرژی، […]

به گزارش بازار، ملک شریعتی در نشست خبری سومین همایش بین المللی بهینه سازی مصرف و بهینه سازی مصرف انرژی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه مجلس برای افزایش قیمت بنزین و برق در راستای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی؟ وی گفت: در چارچوب اصلاح قیمت فرآورده های نفتی و حامل های انرژی، مجوزهای لازم در قالب قانون هدفمندی یارانه ها و برنامه هفتم توسعه به دولت اعطا شده است، اما برای اجرا و اجرا برای هر تصمیمی، اجماع نظر دولت و مجلس ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه مجلس در این زمینه برنامه ای ندارد، گفت: این موضوع در اختیار دولت است اما هرگونه تغییر و تحول نیازمند همفکری سران قوا است و همه جوانب باید در نظر گرفته شود اما مجلس این کار را نمی کند. هیچ برنامه ای برای تغییر نرخ در دستور کار ندارند.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی شورای اسلامی، موضوع عدم تعادل انرژی و لزوم بهینه سازی مصرف انرژی را دغدغه دولت و مجلس عنوان می کند و در برنامه هفتم توسعه تاکید شده است که دولت موظف است اساسنامه ای را تدوین کند. سازمان بهینه سازی و مدیریت پس از گذشت سه ماه از ابلاغ این طرح راهبردی انرژی برای تصویب در هیئت وزیران گفت: قانون برنامه هفتم توسعه در روز دوم مرداد ماه سال 1403 ابلاغ شد و فرصت کمی تا مهلت قانونی برای آن باقی مانده است. تصویب اساسنامه این سازمان باشد.

شریعتی افزود: امیدواریم دولت در آبان ماه اساسنامه این سازمان را تصویب کند، اساسنامه این سازمان را در مجلس تهیه و به دولت ارسال کردیم. ستاد مدیریت سوخت، حمل و نقل، اداره سوخت و بهره وری سازمان ساتبا باشد. تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: مقرر شده است یک درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز کشور و 10 درصد از منابع حاصل از فروش گاز مایع، اتان و گوگرد به حساب این سازمان واریز شود و جریمه های احتمالی نیز وجود داشته باشد. . درآمدهای دریافتی در حوزه اندازه گیری نیز به این حساب واریز می شود، وی گفت: تا سال 1403 این سازمان 30 میلیارد توکن منابع مالی خواهد داشت و پیشنهاد کرده ایم حساب بهینه سازی را به حساب بهینه سازی تبدیل کنیم. صندوق بهینه سازی به گونه ای که امکان دستکاری در منابع این صندوق با وجود هیئت مدیره کاهش می یابد.

عضوکمیسیون انرژی شورای اسلامی با بیان اینکه 60 درصد از مخاطبان افزایش بهره وری دولت و دستگاه های اجرایی است، گفت: با توجه به اینکه خودروهای پرمصرف در اختیار مردم قرار می گیرد، مشکل مصرف بالای بنزین وجود دارد. به شهر برنگردید یا اینکه تجهیزات الکترونیکی پرمصرف در بازار عرضه می شود، باید رویه ها و ساختارها اصلاح شود و مردم را به خاطر افزایش مصرف سرزنش نکنید.

شریعتی با تاکید بر اینکه سومین همایش بین المللی بهینه سازی مصرف و بهینه سازی مصرف انرژی ایران 23 و 24 مهرماه در تهران برگزار می شود و وزرای نفت و نیرو و معاون اول رئیس جمهور سخنرانان مهم این همایش خواهند بود، گفت: در دو روز از برگزاری این همایش، پنل‌های تخصصی برگزار می‌شود و در هر پنل با حضور مهمانان داخلی و خارجی و مسئولان مربوطه، موضوعات مرتبط با انرژی، اختلاف و سایر موضوعات در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت مشکل عدم تعادل انرژی و توجه به موضوع مدیریت مصرف گفت: برای حل مشکل عدم تعادل انرژی باید به بحث مدیریت مصرف و افزایش تولید توجه شود حوزه مصرف مدیریت

وی تصریح کرد: در جلسه کمیته برق هفته گذشته برای رفع ریسک شرکت های دانش بنیان مقرر شد 180 میلیارد تومان از محل تبصره 18 به صندوق پژوهش و فناوری اختصاص یابد که به توسعه فعالیت های دانش بنیان کمک می کند. -شرکت های مرکزی

وی با انتقاد از راندمان پایین نیروگاه ها در کشور گفت: به دلیل عرضه رایگان سوخت نیروگاه ها تمایلی به افزایش راندمان نبود و اکنون راندمان نیروگاه ها قابل قبول نیست. اکنون نیروگاه هایی داریم که با راندمان 18 درصد کار می کنند و این در حالی است که طبق قانون رفع موانع توسعه صنعت برق، راندمان نیروگاه ها باید 55 درصد باشد. باید روند اعطای یارانه به نیروگاه ها را اصلاح کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 30 میلیارد دلار در سال ارزش سوخت نیروگاه های کشور است که باید در یک برنامه پنج ساله یک سوم این منابع را اصلاح کنیم، گفت: باید یک سوم این منابع را اصلاح کنیم. اجرای ماده 10 قانون انسداد در توسعه صنعت برق باید جدیت وجود داشته باشد و برای این امر اقداماتی را در دستور کار داریم.

شریعتی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای تامین سوخت زمستانی گفت: نگرانی برای تامین سوخت وجود ندارد و ذخایر سوخت مایع مطلوب است و مسئولان وزارت نفت در تلاش هستند تا شرایط فعلی را بهبود بخشند تا نداشته باشیم. مشکل گازرسانی است، بنابراین باید در زمینه مدیریت مصرف اقداماتی انجام دهیم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای واردات گاز از روسیه نیز گفت: ایران باید روزانه 300 میلیون مترمکعب گاز از روسیه وارد کند و شاید تبدیل این قرارداد به قرارداد و اجرای آن چند سال طول بکشد، اما دو طرف آنها در حال مذاکره هستند اما باید به این توافق به عنوان یک تجارت نگاه کرد زیرا اگر این گاز در داخل مصرف نشود نه تنها مشکلات حل نمی شود بلکه ما نیز وابسته می شویم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=389779

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.