افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

متولی عرضه پول باید در حکمرانی پولی مشارکت داشته باشد.

  • کد خبر : 163822
متولی عرضه پول باید در حکمرانی پولی مشارکت داشته باشد.

به گزارش بازار، نشست «بازیگران حاکمیت بورس; «هماهنگی در تدوین و اجرای سیاست ها» با حضور جمعی از اساتید، صاحب نظران و فعالان این حوزه انجام شد. این نشست چهارمین نشست تخصصی دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در آبان تا اسفند ماه با موضوع «حکمرانی پولی؛ «ثبات و شکوفایی اقتصادی» برگزار شد و […]

به گزارش بازار، نشست «بازیگران حاکمیت بورس; «هماهنگی در تدوین و اجرای سیاست ها» با حضور جمعی از اساتید، صاحب نظران و فعالان این حوزه انجام شد. این نشست چهارمین نشست تخصصی دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در آبان تا اسفند ماه با موضوع «حکمرانی پولی؛ «ثبات و شکوفایی اقتصادی» برگزار شد و در چهارمین نشست این همایش به بحث و بررسی الزامات حکمرانی بهینه نرخ ارز، بازیگران فعال و کیفیت هماهنگی در تدوین و اجرای سیاست ها در بین موسسات سپرده گذاری.

علیرضا شهمیرزایی معاون بازرگانی و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه گفت: به نظر من در حاکمیت ریال مشکلات زیادی وجود دارد و پاسخ بسیاری از مشکلات ما در آن نهفته است. از جمله در حکمرانی پولی، رشد اقتصادی و وجود تورم ساختاری در اقتصاد ایران، موضوع حاکمیت ریالی حائز اهمیت است. اشتباه دیگر این است که فکر می کنیم حکمرانی پولی تنها قرار است برخی از ایرادات جزئی را برطرف کند و مثلاً برخی از مبادلات را حذف کند و برخی دیگر را جایگزین کند.

وی افزود: مشکل ما در حوزه ارزی جدی است و این مشکلات در حال حاضر سیاست صنعتی و تولیدی ایران را به خطر انداخته است. سیاست صنعتی باید در تعیین سیاست ارزی موثر باشد و اینطور نیست که برعکس سیاست ارزی سیاست صنعتی کشور را به خطر بیندازد. در بحث تولید و تامین ارز، وزارت حراست مسئول است، اما در مورد نحوه تخصیص ارز و تامین نیازهای ارزی بخش تولیدی، وزارت امنیت نمی تواند وارد شود. تمرکز بر مدیریت ارزی مطلوب است اما در حال حاضر متولی نظام تولیدی کشور که وزارت امنیت است تاثیر مطلوبی در سیاست گذاری ارزی ندارد.

شهمیرزایی ادامه داد: کشوری مثل عراق مشکل دارد: ایران فقط صادرکننده است و تراز تجاری با این کشور وجود ندارد. این موضوع استفاده از ارز حاصل از صادرات به عراق را با مشکل مواجه کرده است که حتی ممکن است صادرات را با چالش مواجه کند. بنابراین، حداقل در این مورد، سیاست پولی فعلی تضعیف تولید و صادرات است. من معتقدم مشکل اصلی در تعامل با عراق تحریم های آمریکا و عدم همکاری دولت عراق با ایران نیست و این موضوع باید با مدیریت پولی مطلوب حل شود تا به تولید و صادرات آسیبی وارد نشود.

وی افزود: ارز نباید به عنوان یارانه نگاه شود و اگر قرار است به برخی بخش ها یارانه داده شود باید به گونه دیگری عمل کرد. در حال حاضر در تامین نیاز ارزی برای تامین نهاده های تولیدی و صنعتی با مشکل مواجه هستیم و از سوی دیگر هیچ گاه مشکلی برای واردات گوشی تلفن همراه وجود نداشته است. حتی واردات تلفن همراه نیز نیم سکه و یارانه دریافت می کند و زمان بندی تخصیص ارز نیز به سرعت انجام می شود. کاهش سطح تولید کشور ریسکی برای اقتصاد کشور است که در آینده باعث کاهش ارز نیز خواهد شد. امروز تراز تجاری ما متاثر از سیاست های ارزی است و به سمت خام فروشی بیشتر می رود که برای کشور مطلوب نیست.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در حوزه جذب سرمایه خارجی، وزارت صمت توانسته در زمینه هایی مانند خودروسازی و توسعه حمل و نقل عمومی سرمایه گذار بیابد، اما سیاست های ارزی فعلی کشور مانع از ورود آنها شده است. و سرمایه گذاری کنید. همانطور که در بخش برق اولین جایی که برق قطع می شود تولیدکنندگان هستند، در عرضه ارز نیز اولین جایی که ارز تخصیص نمی یابد تولیدکنندگان هستند. در حالی که پول برای سفر به ترکیه یا سایر امور غیر اولویت دار هرگز مشکلی برای تامین پول نخواهد داشت.

وی در پایان گفت: بنابراین ایجاد هماهنگی در تدوین و اجرای سیاست ها در حوزه ارزی یکی از مهم ترین الزامات حاکمیت ارزی مطلوب کشور است و مسئولیت و اختیارات محول شده به یک سازمان باید سختگیرانه باشد. که سازمان بتواند مسئول اقدامات و نتایج خود باشد. اما در این زمینه در اجرای سیاست های مطلوب موضوعاتی مانند اقتصاد سیاسی نیز مطرح می شود که کار را سخت می کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=163822

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.