افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
3

متقاضیان وام بدون کلیک ضامن دولتی

  • کد خبر : 196679
متقاضیان وام بدون کلیک ضامن دولتی

خبرنگار شکیبا باخال زاده: وام سرمایه چقدر است؟ وام مشارکتی به چه کسانی تعلق می گیرد؟ چه مدارکی برای وام سهام عدالت لازم است؟ متقاضیان وام سهام باید موارد زیر را مطالعه کنند: بحث پرداخت وام یارانه ای در سال های اخیر هرگز به درستی اجرا نشده است. بانک ها اعلام کردند منابع مالی لازم […]

خبرنگار شکیبا باخال زاده: وام سرمایه چقدر است؟ وام مشارکتی به چه کسانی تعلق می گیرد؟ چه مدارکی برای وام سهام عدالت لازم است؟ متقاضیان وام سهام باید موارد زیر را مطالعه کنند:

بحث پرداخت وام یارانه ای در سال های اخیر هرگز به درستی اجرا نشده است. بانک ها اعلام کردند منابع مالی لازم برای پرداخت وام یارانه ای به مشمولان را ندارند. البته بازپرداخت این وام طبق بخشنامه سال 1394 بانک مرکزی الزامی است و بر عهده شبکه بانکی نبوده و نبوده است. شبکه بانکی دولت سیزدهم توجه چندانی به تصمیمات دولت نداشت. حتی بانک ها نیز مدعی شدند که چند ماه پس از انتشار بخشنامه دولت از موضوع مطلع شده اند. در واقع به نظر می رسد دولت ها تصمیماتی می گیرند که شبکه بانکی از اجرای آن عاجز است و به منابع مالی بانک ها اهمیت نمی دهد.

علاوه بر این، نمایندگان مجلس در جریان بررسی بودجه اسفند سال گذشته، طرح بودجه ای را تصویب کردند که به متقاضیان تسهیلات ازدواج و مهدکودک اجازه می دهد از حساب امانی یا سهام خود به عنوان وثیقه برای پرداخت این تسهیلات استفاده کنند.

بحث بازپرداخت وام 10 میلیونی یارانه ای در برخی رسانه ها مطرح شده است. وامی که پلیس فتا آن را رد کرد اما بعدا متوجه شد یکی از موسسات قرض الحسنه قصد بازپرداخت آن را دارد.

با پیگیری های دولت مشخص شد که سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت کار هیچ قصدی برای بازپرداخت وام 10 میلیونی یارانه نداشته اند و اساسا آن موضوع از سوی دولت اشتباه بوده است. اما همانطور که بررسی های بعدی نشان داد یکی از موسسات قرض الحسنه تهران مدعی شده است که 10 میلیون وام یارانه ای بین متقاضیان توزیع کرده است و تمامی خانوارهایی که یارانه دریافت کرده اند می توانند مشمول این وام شوند. اما نکته مهمی که در مورد این موسسه ذکر شد این بود که این موسسه فاقد مجوز از بانک مرکزی بود و فقط سه شعبه در تهران داشت.

در بررسی های تجارت نیوز مشخص شد این موسسه مالی و اعتباری تازه تاسیس بوده و حتی مجوزی از بانک مرکزی دریافت نکرده است.

تعهد سرمایه برای وام و ازدواج.

خرید اقساطی طلا بدون وثیقه امکان پذیر بود.

نمایندگان روز گذشته یارانه و حساب سرمایه را به عنوان تضمین پرداخت کمک هزینه ازدواج مطرح کردند. به گفته مسئولان انبار مرکزی، زیرساخت ها فراهم است.

نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی صبح شنبه 25 اسفندماه در جریان بررسی بند هزینه ای لایحه بودجه سال 1403 کل کشور و بند (3) این لایحه قانون، پس از تعیین سقف ازدواج اجباری، جزئیات تضمین آن نیز مشخص شد. بر این اساس بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند پس از بررسی اعتبار متقاضیان و در صورت عدم وجود اعتبار نسبت به ارائه ضامن، حساب یا سهام اعطایی متقاضیان یا بستگان درجه یک یا سایر دارایی های آنان را تأیید کنند. . ملک یا صرفاً سفته و ضامن پرداخت نصب.

این بند چندان جدید نیست و بانک مرکزی در 23 اردیبهشت ماه سال جاری دستورالعمل اجرایی ردیف های اعتبار ازدواج براساس قانون بودجه 1402 را برای اجرا در سراسر کشور ابلاغ و به شبکه بانکی تشریح کرد. وام ازدواج برای هر یک از زوجین یکصد و هشتاد میلیون (180.000.000) ژتون با مدت بازپرداخت ده ساله می باشد. تائید حساب یا دارایی یارانه متقاضیان یا بستگان درجه یک یا سایر دارایی های مالی یا صرفاً سفته و ضامنین پرداخت یارانه.

غیبی پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه قرار دادن حساب یارانه و سهام به عنوان ضمانت پرداخت وام ازدواج گفت: امکان قرار دادن سهام و حساب یارانه به عنوان ضامن پرداخت این پیام را می دهد که در این انجام بی احتیاطی نکنید و سنگ های بی مورد پرتاب نکنید و به نظر می رسد با توجه به ارزش این دو ملک موضوع بسته گارانتی اهمیت بیشتری دارد.

در ادامه حجت الله فرزانی کارشناس امور بانکی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به ارزش سهام و حساب یارانه نسبت به مبلغ پرداختی برای وام ازدواج، این اسناد بخش کوچکی را پوشش می دهد. سپرده پذیرفته شد

وی ادامه داد: همچنین بر اساس قانون بانکداری بدون ربا و بند (ب) ماده 6 آن، هیات مدیره بانک اختیار تامین اعتبار کافی برای اعطای تسهیلات را دارد. بانک ها هم می توانند از آن استفاده کنند.» البته این بند قانونی در قانون بودجه و دستورالعمل بانک مرکزی وجود دارد، بحث ضامن وام ازدواج مطرح و تاکید شده است، اما در مجموع این نکات بین مواردی که باعث می شود بانک ها از صدور ضمانت سرمایه و یارانه برای پرداخت وام ازدواج خودداری کنند.

غیبی پور همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه بند تعهد سهام و حساب یارانه ها در بودجه 1402 درج شده است، طبیعتاً انتظار می رود ضمانت اجرایی کامل در نظر گرفته شود تا متقاضیان دچار سردرگمی نشوند و این امر انجام شود. . باید به گونه ای اجرا شود که مردم احساس آرامش کنند.

ضمانت اجرایی علیرضا شهبازی نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سهام به عنوان ضمانت بحث وام ازدواج قابل قبول است. در خصوص ضمانت اجرایی، بانک مرکزی و سایر نهادها نیز باید در این امر مشارکت داشته باشند. بودجه با تصویب شورای نگهبان معتبر است. بر این اساس باید به این موضوع توجه شود و اگر یکی از طرفین به این موضوع توجه نکرد بانک و نهاد ناظر. ستاد موظف است با متخلف برخورد کند.

اما جنبه دیگر این مشکل امکان استفاده از این رویه است که فرزانی در این زمینه اظهار داشت: باید به زیرساخت ها توجه کافی شود، برای اعتبارسنجی اقدامات، مدیر باید نسبت به آن اقدام کند. مشکل به عملیاتی شدن نزدیکتر است.

معاون CSD گفت: از CSD در اسفندماه 1397 خدمات لازم برای بحث سهام و سهام توفیق به بانک ها ارائه شد.

حال باید دید این بند با تایید شورای نگهبان تا چه حد و چگونه اعمال می شود. بندی که به گفته کارشناسان سهولت بازپرداخت وام ازدواج را برجسته می کند.

وام مشارکتی با اقساط 4 میلیونی برای همه

افرادی که دارای حساب جاری یا سرمایه گذاری کوتاه مدت در بانک سینا هستند می توانند برای طرح تسهیلات «نرگس» اقدام کنند. این وام با حداقل بهره ارائه می شود.

متقاضیان وام طرح نرگس برای دریافت این وام 300 میلیونی باید حداقل دو ماه یا حداکثر 12 ماه حساب کاربری ایجاد کنند. حداکثر سقف این وام 300 میلیون تومان است و نرخ سود آن بسته به مدت وام، بازپرداخت و نسبت سرمایه متفاوت است، اما عموماً کمتر از 10 درصد یا بیشتر از 20 درصد نیست.

افرادی که تمایل به دریافت این تسهیلات دارند باید با ارائه ضامن رسمی به بانک و داشتن اعتبار مورد نیاز برای این پرداخت. امکان پرداخت اقساط این تسهیلات در 60 ماه وجود دارد.

بر اساس شرایط اعلام شده و با در نظر گرفتن حداقل نرخ سود این خط، مبلغ هر قسط 4 میلیون و 249 هزار و 409 تومان است. کل سود تسهیلات 54 میلیون و 964 هزار و 537 تومان و جمع وام و سود آن 255 میلیون و 64 هزار و 537 تومان است.

لازم به ذکر است این فرصت برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مهیا بوده و نمی توانند از این وام استفاده کنند. در هر مرحله از فرآیند وام، افراد می توانند در صورت تمایل مبلغ وام را بین بستگان درجه یک خود مانند والدین تقسیم کنند. ب- پدر و مادر و همسر و فرزندان و خواهر و برادر او.

تبصره: سهامدارانی که وام 10 میلیون تومانی دریافت می کنند باید 362 هزار تومان و کسانی که وام 5 میلیون تومانی دریافت می کنند باید 181 هزار تومان بابت کارمزد پرداخت کنند.

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=196679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.