افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 8 October , 2024
0

متحد یاغی ایران به قول سردار حاجی زاده

  • کد خبر : 389191
متحد یاغی ایران به قول سردار حاجی زاده

اعتماد آنلاین: چندی پیش سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در یکی از برنامه های تلویزیونی داستانی را تعریف کرد که در آن یکی از کشورهای دوست ایران از تحویل رادارهایی که به ایران فروخته بود خودداری کرد. سردار حاجی زاده در این گفت وگو می گوید: زمانی که رادار نداشتیم تصمیم گرفتیم از […]

اعتماد آنلاین: چندی پیش سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در یکی از برنامه های تلویزیونی داستانی را تعریف کرد که در آن یکی از کشورهای دوست ایران از تحویل رادارهایی که به ایران فروخته بود خودداری کرد.

سردار حاجی زاده در این گفت وگو می گوید: زمانی که رادار نداشتیم تصمیم گرفتیم از یکی از کشورهای تولید کننده رادار که اتفاقاً با ایران دوست است، یکی بخریم. من به عنوان فرمانده پدافند از آنها هفت سامانه راداری خریدم.» وی در ادامه اذعان می کند: «بالاخره پس از رفت و آمد زیاد، آن کشور دوست با وجود دریافت پیش پرداخت، سامانه راداری را به ما نداد.

اگرچه سردار حاجی زاده نام کشور دوست ایران را که به وعده خود مبنی بر تحویل سامانه های دفاعی عمل نکرده است اشاره نکرد، اما سیگنال های ذکر شده به سامانه اس-300 اشاره دارد که ایران در سال 2006 با آن قرارداد 800 میلیون دلاری امضا کرد. روسیه با تحویل سامانه موشکی پیشرفته ضد هوایی (S-300) به ایران موافقت کرد. اما روسیه از ابتدا از تحویل این سامانه امتناع کرد و به بهانه تحریم ها زیر قول خود زد و تحویل سامانه های به دست آمده را به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران متوقف کرد.

در همان سال فرمانده وقت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) سامانه بومی بسیار شبیه به اس-300 را معرفی کرد و آن را «باور 373» نامید. این در حالی است که با امضای برجام توسط روسیه، مانع تحریم های تسلیحاتی ایران نیز در سال 2014 برطرف شد و سرانجام در سپتامبر 2014، خبرگزاری روسی اسپوتنیک با استناد به اطلاعیه آژانس صادرات تسلیحات دولتی روسیه اعلام کرد که مسکو بر اساس قرارداد، مراحل تحویل سامانه‌های پدافند هوایی اس-300 به تهران تکمیل شده است. او

این در حالی است که قبل از تحویل سامانه اس-300، ایران توانسته بود سامانه باور 373 را طراحی و راه اندازی کند. سامانه پدافند ضدموشکی از دو پرتابگر تشکیل شده است که می تواند در صورت نیاز تعداد پرتابگرها را افزایش دهد و هر پرتابگر این سامانه موشکی قابلیت شلیک 12 موشک را دارد که راکت ها در دو فرمت چیده می شوند. در یک آرایش، پرتابگرها به صورت جفت و به صورت 6 پرتابگر دوتایی مستقر می شوند و در شکل دوم آرایش سه پرتابگر چهارگانه، عملیاتی هستند.

علاوه بر این، هر موشک باور 373 به طور جداگانه از «سه رادار معراج 4»، «رادار شناسایی هدف با برد 320 کیلومتر» و «رادار ردیابی با برد 260 کیلومتر» و همچنین یک پست فرماندهی و یک ژنراتور .

موشک “صیاد 4” یکی از مهمترین قطعات نوک هدف مورد استفاده در این سامانه است. موشک صیاد 4 در دو مدل طراحی و تولید شده است که در یک نسخه از حجم برای تغییر جهت و در نسخه دیگر از فناوری بردار رانش برای رهگیری مسیر هدف استفاده می شود.

برد موثر موشک صیاد 4 200 کیلومتر است اما کارشناسان حوزه تجهیزات نظامی برد نهایی آن را بیش از 200 کیلومتر تخمین زده اند. این موشک با استفاده از دو روش برخورد مستقیم و فیوز مجاورتی هدف خود را منهدم می کند و در مقایسه با موشک های صیاد 2 و صیاد 3 از مزایای قابل توجهی برخوردار است.

این سامانه قابلیت رهگیری همزمان 60 هدف را دارد و هر راکت 373 باور می تواند همزمان 12 موشک شلیک و 6 هدف را مورد اصابت قرار دهد، بنابراین به طور متوسط ​​این سامانه پدافندی هوشمند می تواند برای هر هدف دو موشک شلیک کند.

همزمان روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «ایران پس از ساخت سامانه دفاعی، نه تنها سامانه پدافندی باور 373 خود را به روسیه اهدا کرد، بلکه سامانه دفاعی اس 300 را نیز به مسکو بازگرداند. دریافت شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=389191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.