افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
1

مبارزه برای جایگزینی بازار پول با سهام؛ آیا امید به بازار جهانی توهمی است یا واقعی؟

  • کد خبر : 207583
مبارزه برای جایگزینی بازار پول با سهام؛  آیا امید به بازار جهانی توهمی است یا واقعی؟

بازار؛ گروه بورس: ارزیابی عملکرد بازارهای مختلف نشان می دهد که بورس بدترین شرایط را حتی در سال گذشته داشته است. شاخص کل سهام رشد کرده است اما کارایی نمادها نزدیک به صفر است و حتی برخی از آنها بازدهی منفی دارند. به همین دلیل وقتی اوراق با نرخ مناسب عرضه می‌شود، پول از صندوق‌های […]

بازار؛ گروه بورس: ارزیابی عملکرد بازارهای مختلف نشان می دهد که بورس بدترین شرایط را حتی در سال گذشته داشته است. شاخص کل سهام رشد کرده است اما کارایی نمادها نزدیک به صفر است و حتی برخی از آنها بازدهی منفی دارند. به همین دلیل وقتی اوراق با نرخ مناسب عرضه می‌شود، پول از صندوق‌های با درآمد ثابت برداشت می‌شود. بورس اوراق بهادار تشدید می شود و این مشکل باعث کاهش و اصلاح بیشتر شاخص کل بورس می شود.

بررسی نرخ سود «اوراق خزانه اسلامی» که بیانگر نرخ سود بدون ریسک در بازار است، نزدیک به 30 درصد را نشان می دهد. این ممکن است نشان دهنده ثبات باشد. انتظارات نرخ بهره در 30 درصد باشد. آمارها نشان می دهد از ابتدای زمستان تاکنون 10 میلیارد تومان پول واقعی برداشت شده است. رشد نوع «اخزا» در بورس را می توان نشانه تغییر شرایط BFT های با درآمد ثابت یا به عبارتی افزایش نرخ بازدهی این صندوق های سرمایه گذاری دانست.

بازارهای سهام که سال های سختی را پشت سر گذاشته اند، اکنون شاهد خروج فزاینده نقدینگی از بورس و ورود آن به سایر بازارها هستند. مدت ها پیش بسیاری از اهالی بورس به انتشار بی رویه اسناد اعتراض کردند.

در واقع بازارهای سهام که سال های سختی را پشت سر گذاشتند، اکنون شاهد آن هستند افزایش خروج پول نقد بازار سهام و هجوم آن به سایر بازارها. مدت ها پیش بسیاری از اهالی بورس به انتشار بی رویه اسناد اعتراض کردند و در نهایت بورس از پذیرش اوراق بدهی عمومی جدید یعنی «سخاب» خودداری کرد، اما گروه دیگر یعنی بانک ها با این سؤال سازگار شدند. . به راحتی نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار را دور زدند و سود 23 تا 30 درصدی پرداخت کردند تا بازار پول از بازار بدهی عقب نماند. در این شرایط، بانک مرکزی نتوانست کاری انجام دهد، زیرا بانک‌ها بهانه خوبی برای فرار از نرخ‌ها داشتند. به طور خلاصه، آثار انتشار نامناسب مقالات یکی پس از دیگری آشکار شده است. بازار سهام دچار خشکسالی نقدینگی شد، نرخ سود بانکی دوباره افزایش یافت و سیاست های بانک مرکزی ناقص ماند.

تاثیر خوش بینی در کاهش رکود جهانی و تورم در بازار
آیا علائم تورم در سراسر جهان بر نرخ اوراق قرضه و بازار پول تأثیر گذاشته است؟ به طور کلی گزارش شده است که تورم ایالات متحده در حال کاهش است، اما پیشرفت در جهت کاهش آن به هدف 2 درصد در ماه های اخیر متوقف شده است.

در حالی که مقامات پولی ایالات متحده خوشبین هستند که قیمت ها در ماه های آینده ادامه خواهد داشت، انعطاف پذیری اقتصاد ایالات متحده به چالشی برای فدرال رزرو تبدیل شده است زیرا تقاضای داخلی قوی احتمال افزایش مجدد فشارها را افزایش می دهد. . قبول میکنی.

بسیاری از کشورها به اعمال سیاست های انقباضی برای انباشت نقدینگی ادامه می دهند. این موضوع برای ایران کمی سخت‌تر است، زیرا قیمت دلار در ماه‌های اخیر افزایش یافته و با ادامه خروج پول از بازار سهام و صندوق‌های اوراق قرضه، این پول اشتباه به ابزاری قدرتمند برای تورم تبدیل شده است.

به همین دلیل، بسیاری از کشورها به اعمال سیاست های انقباضی برای افزایش نقدینگی ادامه می دهند. این موضوع برای ایران کمی سخت‌تر است زیرا قیمت دلار در ماه‌های اخیر افزایش یافته و با ادامه خروج پول از بورس و صندوق‌های اوراق قرضه، این پول‌های سرگردان به ابزاری قدرتمند برای مقابله با تورم تبدیل شده است.

شاخص قیمت مصرف کننده در دسامبر به 3.4 درصد افزایش یافت و از ژوئیه گذشته تا کنون بالای 3 درصد نوسان داشته است. خبرهای تا حدودی بهتری برای نرخ پایه این شاخص وجود داشت که برای اولین بار از می 2021 به زیر 4 درصد سالانه رسید.
علاوه بر این، شاخص قیمت مخارج شخصی، که معیار ترجیحی فدرال رزرو برای تورم است، کمی امیدوارکننده‌تر به نظر می‌رسد، به خصوص سال به سال. بر اساس داده‌های دو ماه آخر سال 2023، نرخ تعدیل سالانه شش ماهه به طور کلی 2 درصد بود که ممکن است به شور و شوق بازار برای تغییر موضع پولی فدرال رزرو به سمت کاهش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک کمک کند.
با این حال، مقامات فدرال رزرو مصر هستند که کاهش نرخ بهره ممکن است مدتی طول بکشد تا تحقق یابد. این امر دلار آمریکا را تقویت کرد و سرمایه گذاران احتمال کاهش نرخ بهره را در ماه مارس کاهش دادند. شاید یکی از مهم ترین عواملی که مانع از شکسته شدن سقف طلا شد، کاهش قیمت دلار در بازار باشد.
CPI می تواند در تعیین اینکه آیا انتظارات برای تسهیل سیاست پولی به تعویق می افتد یا خیر، مهم باشد، زیرا سرمایه گذاران همچنان چشم انداز کاهش نرخ بهره را در ماه می قوی می دانند. پیش‌بینی می‌شود شاخص قیمت مصرف‌کننده در ژانویه بدون تغییر در 3.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل باقی بماند.
از سوی دیگر، سهام در وال استریت و اروپا سقوط کرد و بازده اوراق قرضه دولتی افزایش یافت، زیرا معامله گران انتظارات خود را برای کاهش کوتاه مدت نرخ های بهره آمریکا تجدید نظر کردند. در نتیجه، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو همچنان در مصاحبه ای چشم انداز کاهش نرخ بهره را در کوتاه مدت اعلام کرد که نشان داد رشد بخش خدمات ایالات متحده در ماه گذشته شتاب گرفته و اشتغال بهبود یافته است. اما به نظر می رسد تامین کنندگان عقب مانده اند و هزینه های برخی از نهاده ها را به بالاترین سطح خود در 11 ماه گذشته رسانده اند.
در این رابطه، جفری روچ، اقتصاددان ارشد شارلوت، گفت: “بازارها ممکن است با مشکل مواجه شوند، زیرا مدیران خرید افزایش زیادی در قیمت های پرداخت شده گزارش کردند که در درجه اول منعکس کننده هزینه های حمل و نقل بالاتر است. با این حال، این افزایش باید موقتی باشد. همچنین بر اساس این نظرات. .
با ادامه روند اصلاحی شاخص کل بورس، سرمایه داران به دنبال ورود به بازار اوراق قرضه، اموال شخصی و… بوده اند. و انگیزه مالکیت سهام را از دست داده اند. اگرچه نرخ شکست 12 درصدی تا حدودی از خروج پول بیشتر از بورس جلوگیری کرده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=207583

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.