افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 10 October , 2024
1

مبارزه با فساد اداری در حکومت وحدت ملی

  • کد خبر : 391302
مبارزه با فساد اداری در حکومت وحدت ملی

آرمان امروز – گروه سیاسی: فساد در سیاست به معنای سوء استفاده از قدرت و موقعیت سیاسی برای منافع شخصی یا گروهی است و می تواند آسیب جدی به جامعه و نهادهای دولتی وارد کند. فساد در سیاست به اشکال مختلف خود را نشان می دهد و اثرات منفی گسترده ای بر جامعه و اعتماد […]

آرمان امروز – گروه سیاسی: فساد در سیاست به معنای سوء استفاده از قدرت و موقعیت سیاسی برای منافع شخصی یا گروهی است و می تواند آسیب جدی به جامعه و نهادهای دولتی وارد کند. فساد در سیاست به اشکال مختلف خود را نشان می دهد و اثرات منفی گسترده ای بر جامعه و اعتماد عمومی دارد. در زیر برخی از مهم ترین آفت های فساد در سیاست را بررسی می کنیم:
فساد سیاسی مردم را به سیاستمداران و نهادهای دولتی بی اعتماد می کند. وقتی مردم بر این باورند که سیاستمداران به جای منفعت عمومی به دنبال منافع خود هستند، اعتماد عمومی کاهش می‌یابد و انگیزه مشارکت در مسائل اجتماعی و سیاسی کاهش می‌یابد.
فساد معمولاً به نفع کسانی است که به قدرت و منابع دسترسی دارند و مردم عادی را از دسترسی به فرصت ها و منابع باز می دارد. این مشکل می تواند نابرابری و بی عدالتی را در جامعه افزایش دهد و توزیع ثروت را نامتعادل تر کند.
فساد در سیاست باعث می شود که منابع عمومی به جای توسعه و رفاه عمومی هدر رود. این امر می تواند کارایی دولت را کاهش دهد و مانع از اجرای پروژه ها و برنامه های اقتصادی و اجتماعی موثر شود.
فساد می تواند منجر به سوء مدیریت و تخصیص نامناسب منابع و در نتیجه بی ثباتی اقتصادی، تورم و کاهش ارزش پول ملی شود. علاوه بر این، فساد می تواند بدهی عمومی را افزایش دهد و اعتماد سرمایه گذاران به اقتصاد کشور را کاهش دهد.
فساد در سیاست می تواند منجر به فساد در فرآیندهای انتخاباتی، تهدید آزادی بیان و نقض حقوق بشر شود. با افزایش فساد، احتمال اینکه نهادهای نظارتی و قضایی نتوانند مستقل عمل کنند نیز افزایش می‌یابد که دموکراسی را محدود می‌کند و حاکمیت قانون را کاهش می‌دهد.
فساد می تواند منجر به تضعیف نهادهای نظارتی و قضایی شود، زیرا این نهادها ممکن است تحت تأثیر حاکمان فاسد قرار گرفته و نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. تضعیف این نهادها به معنای کاهش نظارت بر امور دولتی و افزایش فضای فساد است.
با گسترش فساد در سیاست می توان این معضل را به نوعی در جامعه عادی و قابل قبول دانست و به تدریج در فرهنگ عمومی نفوذ کرد. در نتیجه، ممکن است مردم نیز به این باور برسند که تنها راه پیشرفت، توسل به رفتارهای فاسد است.
مقابله با فساد در سیاست مستلزم اقدامات جدی و موثر از جمله شفافیت در امور دولتی، تقویت نهادهای نظارتی مستقل، اجرای دقیق قوانین و ترویج فرهنگ عمومی برای مبارزه با فساد است. این موارد می تواند به افزایش اعتماد عمومی و بهبود کارایی دولت کمک کند و به توسعه پایدار کشور کمک کند.
کارشناسان پزشکی نیز مواضع صریحی را در قبال موضوع فساد در سیستم بانکی اتخاذ کرده و بارها نسبت به مسائل مربوط به بدهی های معوق بانکی و رانت های اقتصادی اعتراض کرده اند. در مجموع، جایگاه پزشکان در عرصه عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد، او را به یکی از چهره های شاخص در بحث های اقتصادی و اجتماعی ایران تبدیل کرده است.
اما در زمینه ایجاد فضای مدیریتی و سیاست گذاری مبارزه با فساد، نیاز به همکاری های عمومی در سطح ملی وجود دارد و نیاز به همکاری اکثر جناح ها با دولت در این زمینه است، اما احزاب خط سرسخت نه ما را ندارند. در این زمینه با مسعود مزیکیان همکاری لازم را داشت.
احمد متقی استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار آرمان مزور اظهار داشت: پیرو گفتمان اجتماعی که آقای البدیشیان مطرح کردند، باز شدن باب گفتگو با این گروه ها مفید است و اساساً با توجه به این امر می توان به این مهم دست یافت. بخش بزرگی از جامعه که سال هاست فعالان مذهبی انجام می دهند و در ارکان مختلف نظام سیاسی نفوذ و پایگاه دارند و افراد صاحب نظر باید بتوانند با شخصیت های فکری و ایدئولوگ های آنها دیدار مسالمت آمیز داشته باشند و صحبت کنند. در مورد مسائل اساسی و رسیدن به یک نتیجه منطقی.
وی افزود: تجربه نشان داده است که این گروه‌های تندرو هر زمان که بر سر کار بوده‌اند، شمشیرهای خود را غلاف کرده‌اند و نظام را خراب کرده‌اند که این امر در موضوعات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک و FATF مشهود است و از سوی دیگر به افراط‌گرایی دامن می‌زند. طرف دنیا.” و در حال تقویت آن بودند و در نتیجه آسیب های بسیار جدی به کشور، مردم و اقتصاد جامعه ایران وارد کردند.
این محقق ادامه داد: این افراد زمانی که در رأس قوه مجریه نیستند اسلحه به دست می گیرند و اعتراض و اغتشاش آنها همواره صفوف داخلی را متشنج می کند و به فضای کسب و کار آسیب می رساند و به هرج و مرج و هرج و مرج دامن می زند. مانع حرکت دولت می شوند. .
وی خاطرنشان کرد: تندروها با حضور خود در مجلس می توانند برای دولت چهاردهم مشکل ایجاد کنند اما نباید این اتفاق برای کشور بیفتد.
متقی تصریح کرد: بنابراین در سطح روسا و رهبران شما اگر فردی با نیت خیر باشد این گفتگو خوب است اما لازم است آقای دکتر مزیکیان و تیمشان از این تفکر اصولگرایانه این تندروها دوری کنند. . لازم است پزشکان در موضوع وفاق اجتماعی کار لازم را انجام دهند، زیرا وفاق اجتماعی به سادگی با ابراز احساسات و تمجید و تشریفات حل نمی شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=391302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.