افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
2

مبادله ارز در عراق ممنوع شد

  • کد خبر : 162168
مبادله ارز در عراق ممنوع شد

جهانبخش سنجابی شیرازی امروز در سومین جلسه شورای سیاست گذاری همکاری ایران و عراق با اشاره به بودجه عراق گفت: بر اساس بودجه سالانه 2023 کشور عراق که 150 میلیارد دلار تصویب شده است، شاهد 65 درصد هستیم. رشد در زمینه پروژه های عمرانی؛ گفته می شود تقریباً همین بودجه تا سال 2025 برای عراق […]

جهانبخش سنجابی شیرازی امروز در سومین جلسه شورای سیاست گذاری همکاری ایران و عراق با اشاره به بودجه عراق گفت: بر اساس بودجه سالانه 2023 کشور عراق که 150 میلیارد دلار تصویب شده است، شاهد 65 درصد هستیم. رشد در زمینه پروژه های عمرانی؛ گفته می شود تقریباً همین بودجه تا سال 2025 برای عراق در نظر گرفته می شود.
دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: درآمد نفتی عراق در چند ماه از مرز 11 میلیارد دلار عبور می کند و به همین دلیل همه این موارد و قانون سرمایه گذاری نسبتا مترقی عراق فرصت های تجاری و سرمایه گذاری مشترک خوبی را به ما می دهد.

وی به صادرات خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: در سال های 1390 تا 1393 صادرات خدمات فنی و مهندسی ما رشد بسیار خوبی داشت و اگرچه بخش مهمی از صادرات ما به عراق صادرات خدمات فنی و مهندسی بود. مهندسی، برخی از شرکت ها در صادرات این خدمات به عراق به دلایل مختلف از جمله وجود مشکلات امنیتی در عراق و بد شهرت شرکت هایی که با آنها معامله می شود، تحت تاثیر قرار گرفته است، اما استراتژی ملی ایران این بود که از آن ایرانی جلوگیری کند. شرکت ها بازار عراق را رها می کنند. و به همین منظور تسهیلات بانکی نیز برای کمک به این شرکت ها در نظر گرفته شد.

سنجابی افزود: در آن زمان از طریق بانک توسعه صادرات 216 میلیون دلار تسهیلات بانکی به شرکت های صادرکننده خدمات فنی مهندسی اعطا شد و با وجود فصل هفتم تحریم ها توانستیم پروژه ها و ضمانت هایی را در این کشور بگیریم. اگر از آن مفاد استفاده کنیم و خود را به روز کنیم، می توانیم بخشی از بودجه عراق را به کار برای شرکت های ایرانی تبدیل کنیم.

سنجابی تصریح کرد: وصول درآمدهای نفتی این کشور در بانکی تحت نظارت فدرال رزرو آمریکا واریز می شود و عراقی ها می توانند پول خود را زیر نظر آمریکا خرج کنند.

مشکلات کاهش ارزش پول در عراق

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به چالش دو نرخی شدن ارز در عراق نیز گفت: بانک مرکزی عراق از سال 2022 توزیع ارز را محدود کرد به طوری که توزیع روزانه ارز به یکباره کاهش یافت. از 200 میلیون دلار به 48 میلیون دلار، این موضوع حتی یکی از عوامل نوسانات ارزی در کشور ما بود. از سوی دیگر، چند بانک خصوصی عراقی که تحت چارچوب آمریکا فعالیت نمی کردند و به کشورهای تحریم شده در نقاط مختلف جهان حواله ارسال می کردند، از سهمیه تخفیف ارز خارج شدند و به همین دلیل کتبا تحریم شدند.

وی بیان کرد: سومین اتفاقی که در این کشور افتاده ایجاد سامانه ای مانند سامانه نیما در کشورمان برای تخفیف ارز از اپراتورهای تجاری در این کشور است که از آن اطلاعات تجاری در آن سامانه بارگذاری می شود تا ارز تخصیص یابد. .

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: عراق چندین مقصد برای نقل و انتقال ارز را به عنوان مقصد ممنوع اعلام کرد که از جمله آنها می توان به کشورهای ایران، سوریه و روسیه اشاره کرد.

سنجابی ادامه داد: همچنین از ژانویه 2024 مصوب شد که از ارز غیرملی در داخل عراق استفاده نشود و برای این امر جرم انگاری نیز در نظر گرفته شده است. بنابراین تمامی مبادلات اعم از کوچک و بزرگ بر مبنای پول ملی خواهد بود.

وی تصریح کرد: عراق همچنین با ترکیه و امارات قراردادهای دوجانبه ای امضا کرده است تا مبادلات تجاری با یکدیگر بر اساس ارزهای ملی خود انجام دهند. بنابراین حتی عراق نیز به دنبال استفاده از پول ملی به ارزهای خود است.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: نرخ رسمی ارز در عراق در بازار رسمی هر دلار 132 هزار دینار و در بازار آزاد 153 تا 168 هزار دینار است. یعنی تفاوت نرخ رسمی ارز در این کشور از 8 تا 9 درصد تا 22 درصد است. بر این اساس افرادی که قصد واردات به عراق و ارسال دلار یا یورو به کشورمان را از طریق صرافی ها دارند، صرافی نرخ حواله را بر اساس نرخ ارز در بازار آزاد محاسبه می کند که امروز به ازای هر دلار 1630 دینار است. در واقع 22 درصد از ارزش پولی صادرات در تجارت ایران و عراق از بین می رود.

وی افزود: عراقی ها نیز باید حدود 20 درصد بیشتر برای واردات از ایران هزینه کنند و اگر فکری به حال این موضوع نکنند، عراقی ها در آینده نیاز وارداتی خود را از کشورهای دیگر تامین خواهند کرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: در آینده می توانیم کالاهایی را به این کشور صادر کنیم که صادرات آنها بیش از 20 درصد است تا چند برابر شدن نرخ ارز در عراق توجیه شود.

سنجابی گفت: بر این اساس میانگین ارزش محصولات صادراتی ما نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش داشته است. طرف عراقی هنوز فرصتی برای جایگزینی ایران در بازار خود پیدا نکرده است، اما این بدان معنا نیست که به این موضوع فکر نمی کند. مستشاران ایران باید برای یافتن راه حلی برای نرخ دوگانه در عراق با دولت عراق و طرف های خصوصی وارد مذاکره و توافق شوند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=162168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.