افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 11 October , 2024
0

مبادلات تجاری دوچندان و همکاری های فرهنگی و دفاعی گسترش یابد.

  • کد خبر : 393122
مبادلات تجاری دوچندان و همکاری های فرهنگی و دفاعی گسترش یابد.

اطلاع رسانی کند صبح مجلس؛ محمد باقر قالیباف رئیس شورای اسلامی به منظور شرکت در مراسم سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستاناو به دوشنبه پایتخت این کشور سفر کرده بود و بعدازظهر امروز (جمعه 29 مهر 1403) به تهران بازگشت و دقایقی پیش وارد فرودگاه مهرآباد شد. دکتر قالیباف در بدو ورود در […]

اطلاع رسانی کند صبح مجلس؛ محمد باقر قالیباف رئیس شورای اسلامی به منظور شرکت در مراسم سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستاناو به دوشنبه پایتخت این کشور سفر کرده بود و بعدازظهر امروز (جمعه 29 مهر 1403) به تهران بازگشت و دقایقی پیش وارد فرودگاه مهرآباد شد.

دکتر قالیباف در بدو ورود در گفت و گوی زنده تلویزیونی گفت: این سفر دو روزه با هدف شرکت در نشست بین المللی پارلمانی با حضور کشورهای منطقه که به دعوت رؤسای مجالس تاجیکستان انجام شده است .

وی افزود: در روز اول با رستم امام علی رئیس مجلس شورای ملی و محمد طاهر ذاکرزاده رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان دیدار و با امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان دیدار مفصلی داشتیم. “

رئیس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه با توجه به روابط عمیق فرهنگی و تمدنی دو کشور، بخشی از مباحث فرهنگی و اجتماعی صورت گرفت و این نشست فرصت مناسبی برای توسعه روابط بود، تصریح کرد: اخیراً توسعه روابط در حوزه زبان فارسی و بخشهایی مانند هلال احمر و سایر بخشهای مؤثر در دو سال گذشته بهبود یافته و افزایش یافته است.

خبر خوش رئیس مجلس از دوبرابر شدن حجم مبادلات ایران و تاجیکستان از سال 1400 تاکنون/ خدمات مهندسی شرکت های ایرانی در تاجیکستان قابل رقابت با خارجی است.

وی در ادامه با اشاره به بحث هایی که در زمینه مسائل اقتصادی و صنعتی صورت گرفت، تصریح کرد: باید مژده بدهم: حجم مبادلات تجاری ما با تاجیکستان از سال 1400 تا به امروز بیش از دو برابر شده است. در گفت و گو با رئیس جمهور تاجیکستان موضوع کاهش تعرفه ها را مطرح کردیم که در کمیسیون مشترک برای افزایش حجم صادرات و واردات و بهبود سطح تراز تجاری در حال بررسی است.

دکتر قالیباف ادامه داد: اتفاق خوب دیگری در زمینه ارائه خدمات مهندسی به شرکت های ایرانی به ویژه در زمینه زیرساخت های راه، سدسازی و تولید برق افتاد.

مذاکره برای انتقال آب از تاجیکستان به ترکمنستان و انتقال آن به شرق کشور از طریق سد دوستی

رئیس قوه مقننه با اشاره به موضوع آب که محور اصلی بخشی از گفتگوهای این سفر بود، یادآور شد: یکی از فرصت های تاجیکستان فراوانی آب در این کشور است. آب این کشور منتقل شده است. به ترکمنستان تا از طریق سد دوستی فرصت جمع آوری حق آبه بیشتر شرق کشور و استان خراسان رضوی را داشته باشیم که جزئیات آن در جلسات خصوصی بررسی و پیگیری می شود.

وی همچنین با اشاره به بحث های صورت گرفته در حوزه همکاری های دفاعی که در این زمینه نیز فعالیت هایی انجام شده است، گفت: حوزه دفاعی یکی از فرصت هایی است که می توانیم از ظرفیت صادرات آن بهره ببریم که این مهم است. برای توسعه کشورها و پیگیری آن.

تاکید بر گسترش همکاری با تاجیکستان به عنوان همسایه افغانستان برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه.

دکتر قالیباف در این قسمت از سخنان خود توسعه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل جاده ای را از دیگر فرصت ها دانست و گفت: افزایش کیفیت راه ها می تواند حمل و نقل را بهبود بخشد و توسعه گردشگری نیز با تقویت امکان پذیر است. حمل و نقل هوایی.” حمل و نقل.”

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه با روند برقراری ارتباط با تاجیکستان، مطمئناً توسعه را بیش از گذشته افزایش خواهیم داد، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم تامین امنیت منطقه است. به ویژه به دلیل اینکه ما کشورهای همسایه افغانستان هستیم، برای ایجاد ثبات و امنیت به ویژه در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه نیاز به تبادل و ایجاد هماهنگی داریم، بنابراین این موضوعات نیز یکی از محورهای بحث در تاجیکستان بود.

نیاز به فعالیت کشورهای عضو UIP، که و PUIC جنایات اسرائیل و حامیانش در اجلاس جهانی بعدی در ژنو را محکوم کنید

وی همچنین شرکت در نشست بین المللی پارلمانی با حضور حدود 10 روسای مجالس را فرصتی مناسب برای محکومیت و محاکمه جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان دانست که توانست توجه دیگران را به خود جلب کند. وی افزود: در حال مذاکره با روسای مجالس هستیم، همچنین خاطرنشان می کنیم که مجالس آسیایی به ویژه پارلمان های اسلامی و همچنین روسای مجالس جهان که در نشستی که در ژنو برگزار می شود، حضور دارند. در هفته آینده باید به این موضوع توجه کنیم تا بتوانیم اسرائیل را در سطح بین المللی تحت فشار قرار دهیم.

رئیس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از خواسته های همه سازمان های بین المللی از جمله مجمع جهانی است.UIP) مجمع مجامع آسیاییکه(و مجلس شورای اسلامی)PUIC) که در نشست هفته آینده در ژنو حضور دارند، قرار است در کنار این نشست بین المللی که در سطح جهانی برگزار می شود، تلاش کنند تا با دیپلماسی و دیپلماسی لازم جنایات رژیم صهیونیستی را که با حمایت سیاسی انجام می شود، محکوم کنند. اقدامات عملیاتی انجام دهید که در این با عزیزان کشورهای مختلف به طور جداگانه صحبت کردیم. این دیدار همچنین فرصت مناسبی برای گفتگو در مورد توسعه روابط دوجانبه و روابط با سایر کشورهای حاضر بود.

لازم به ذکر است در این سفر فتح الله طوسلی رئیس مجلس، رئیس گروه دوستی ایران و تاجیکستان، سارا فلاحی، علی بابایی کارنامی، حسین امامی راد، روح الله عباسپور، هادی محمدپور را همراهی کردند./انتهای پیام

لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=20492

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=393122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.