افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
2

ما یک دلار ارز ترجیحی به واردات چای ندادیم.

  • کد خبر : 146064
ما یک دلار ارز ترجیحی به واردات چای ندادیم.

به گزارش بازار، بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در مورد «واردات چای دباش» یک دلار ارز ترجیحی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومبه تعیین نکرده است، اعلام کرد: تمام ارزی که برای واردات چای تعیین شده نصف است. قیمت ارز”. بنابراین ربط دادن این پرونده به سیاست پولی بانک مرکزی در قالب سیاست […]

به گزارش بازار، بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در مورد «واردات چای دباش» یک دلار ارز ترجیحی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومبه تعیین نکرده است، اعلام کرد: تمام ارزی که برای واردات چای تعیین شده نصف است. قیمت ارز”. بنابراین ربط دادن این پرونده به سیاست پولی بانک مرکزی در قالب سیاست تثبیت، کذب محض است.

بانک مرکزی اعلام کرد: تمرکز کلی سیاست های بانک مرکزی در دوره اخیر بر تثبیت وضعیت اقتصاد کشور، کنترل و مدیریت نقدینگی، کاهش نوسانات نرخ ارز، تنظیم بازار پول، بازار ارز، تامین مالی بوده است. و منابع را به سمت فعالیت های تولیدی هدایت کند.

بررسی آمارهای اقتصادی کشور در این دوره حاکی از آن است که در نتیجه اتخاذ رویکردهای فوق و سایر تحولات اقتصادی و سیاسی کشور، تغییر و بهبود قابل توجهی در روند برخی از شاخص های مهم کلان اقتصادی به وجود آمده است. مانند نرخ رشد تولید و نقدینگی. این اتفاق افتاده و پیش بینی می شود با توجه به ثبات ایجاد شده در بازار ارز، نرخ تورم نیز در ماه های آینده سال جاری به سطوح پایین تری کاهش یابد.

در خصوص بازار ارز، بانک مرکزی در دوره مدیریت جدید خود در چارچوب سیاست های تثبیت اقتصادی، فعالیت خود را در سه محور اصلی «بهبود انتظارات آحاد جامعه از طریق پیش بینی وضعیت اقتصادی»، «کنترل خارجی» متمرکز کرد. مصارف ارزی» و «افزایش منابع ارزی موجود» در قالب استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی موجود است.

بر این اساس اقدامات مختلفی را برای تقویت ثبات و کاهش دامنه نوسانات بازار ارز، جلب اعتماد فعالان اقتصادی و جلوگیری از سرایت نوسانات موقت نرخ ارز به قیمت کالاها اتخاذ کرده است. برای امرار معاش مردم را می توان در ثبات و آرامش بازار ارز مشاهده کرد.

یکی از مهمترین اقدامات، ایجاد مرکز مبادلات ارز و طلا به عنوان بستری برای کلیه معاملات رسمی و قانونی ارز در کشور و مرجعی برای تعیین قیمت ارز در اقتصاد و ایجاد تبعیض بیشتر بین نرخ ارز بانکی بود. . بلیط و حواله در این مرکز.

در این راستا مقرر شد در بازار حواله ارزی نرخی متناسب با شرایط و واقعیت های اقتصادی کشور و برای مدت معینی با نیازهای واقعی اقتصاد در زمینه تولید و سرمایه گذاری ملی تعیین شود. سرمایه، پایتخت. . شرکت ها و همچنین کالاهای مصرفی و ضروری مورد نیاز خانوارها مشمول این نرخ خواهند بود. این در حالی است که بانک مرکزی برای استقرار مرجع قیمت در کشور، ابتدا بازار متشکل از معاملات ارزی را در سال‌های 1397 و 1398 با هدف کشف نرخ ارز تعادلی در تقاطع عرضه و واقعی راه‌اندازی و عملیاتی کرد. تقاضا

ایجاد چنین بازاری با هدف تامین بخشی از درآمد صادراتی صادرکنندگان به صورت اسکناس با قیمت های تعادلی و ایجاد بستر مناسب برای ایجاد بازار ارز و استفاده از مشتقات پولی با عملکرد پوشش ریسک نرخ ارز بود. کشف قیمت تعادلی و افزایش کارایی بازار نقدی. سپس در اسفند 1401 بنا به مصوبه شورای پول و اعتبار بانک مرکزی مرکز مبادلات ارز و طلا تأسیس شد.

این مرکز به عنوان مرکز مبادلات ارزی اقتصاد ایران با هدف ایجاد مرجع قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و تسهیل در تامین انواع تقاضای ارز از جمله ارز مورد نیاز برای واردات کالا و ارز مورد نیاز افتتاح شد. واحد پول. برای هزینه های خدمات در این سازوکار، منابع ارزی لازم از محل های صادراتی پتروشیمی، مس، معدن، فولاد، پالایش نفت و سایر شرکت های صادرکننده در تالار حواله مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران تامین و به واردکنندگان برای فروش عرضه می شود.

در حال حاضر تامین ارز در این مرکز در وضعیت خوبی قرار دارد و بخش زیادی از ارز مورد نیاز برای واردات کالا در اتاق حواله مرکز مبادلات ارزی از محل ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی تامین می شود. . محصولات علاوه بر این، مدیریت منابع و مصارف ارزی کشور از طریق شفاف سازی فرآیندها و رویه های اجرایی صادرات و واردات در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

تطبیق ارز و نقشه تجاری
ادامه همکاری و هماهنگی با وزارتخانه های عضو کمیته تخصیص و عرضه ارز برای اجرای نقشه پولی و تجاری کشور و جلوگیری از انحرافات احتمالی از برنامه هدفمند در این زمینه، نظارت، تعدیل و بازنگری در سیاست های هدایت شده. به کشور و واردکنندگان را ملزم به اعلام مبدأ ارز کالاهای وارداتی خود پس از ثبت سفارش و قبل از ارسال (موضوع تبصره (3) ماده (13) قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و واحد پول.

در خصوص سیاست اعمال نرخ ترجیحی ارز 28500 تومانی، لازم به ذکر است که سیاستگذار از پیامدهای این موضوع از منظر افزایش تقاضای ارز با نرخ ترجیحی مذکور مطلع بوده و این تصمیم را با با در نظر گرفتن تمام جوانب مشکل از این حیث تنها منابع ارزی حاصل از صادرات نفت برای تامین ارز کالاهای اساسی و ضروری با نرخ ترجیحی 28500 تخصیص می یابد و تامین ارز برای واردات سایر کالاها از محل منابع ارزی غیرنظامی انجام می شود. -صادرات نفت ، که با سیاست اعمال نرخ ترجیحی 4200 تومانی کاملا متفاوت است. در آن زمان این نرخ برای تمام هزینه های ارزی ثابت بود و منجر به ایجاد صف های طولانی تقاضا برای تخصیص ارز برای واردات می شد. .

ایجاد سامانه جبران تعهدات ارزی وارداتی
بانک مرکزی برای جلوگیری از ایجاد درخواست‌های غیرواقعی تخصیص ارز، اقدامات مختلفی از جمله ایجاد سامانه جبران تعهدات واردات ارز و الزام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به مسدود کردن معادل ارز را آغاز کرده است. به حساب های بانکی متقاضی به عنوان سپرده تخصیص ارز در زمان ایجاد یا تمدید گواهی ثبت آماری مذکور.

در پایان لازم به ذکر است که ارز ترجیحی حاصل از درآمدهای نفتی و مشتقات آن صرفاً برای واردات کالاهای اساسی مورد استفاده قرار می گیرد و در آن زمینه نیاز به انجام واردات و ثبت سفارش توسط وزارتخانه ها می باشد. امنیت . ، جهاد کشاورزی و بهداشت و آموزش پزشکی ارائه می شود. اگرچه شرایط فعلی کشور در زمینه پولی مساعد است و مشکلی در حوزه تامین پول وجود ندارد. اما بانک مرکزی در مصارف ارزی با حساسیت خاصی عمل می کند و تاکید می کند که تکلیف ارزی باید به طور کامل حل شود زیرا این موضوع جزو سیاست های تثبیت اقتصادی است.

نتیجه این سیاست که با هدف پیش بینی پذیری اقتصاد و بازار ارز انجام می شود، باعث شده است که نرخ دلار در بازار غیررسمی در هفت ماهه امسال در سطح 3.1 درصد قرار گیرد و در مسیر حرکت قرار گیرد. نرخ ارز و تغییرات نرخ دلار در برابر ریال در بازار به صورت رسمی و غیررسمی حاکی از برقراری ثبات در بازار ارز در حالی است که برخی از ارزها در مقایسه با ریال به میزان بیشتری در برابر دلار کاهش یافته اند. .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=146064

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.