افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
1

ما بهترین معلمان را به مدارس دولتی می فرستیم

  • کد خبر : 185762

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مجموع باید گفت اکنون ساخت و ساز و فضای فیزیکی مدارس دولتی بسیار بهتر از فیزیک و ساخت مدارس غیردولتی است، البته استثناهایی هم وجود دارد. به گزارش ایسنا، رضا مراد صحرایی در اولین همایش بین المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش ها، الگوها و راهکارها که با […]

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مجموع باید گفت اکنون ساخت و ساز و فضای فیزیکی مدارس دولتی بسیار بهتر از فیزیک و ساخت مدارس غیردولتی است، البته استثناهایی هم وجود دارد.

سحرایی: بهترین معلمان را به مدارس دولتی می فرستیم
به گزارش ایسنا، رضا مراد صحرایی در اولین همایش بین المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش ها، الگوها و راهکارها که با حضور انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از دو مدرسه برگزار شد، اظهار کرد: یکی غیردولتی و دیگری دولتی هر دو در یک خیابان به حساب می آیند، به طور کلی باید گفت که ساختمان مدارس دولتی بسیار بهتر از مدارس غیردولتی است، البته استثنائاتی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته 6000 مدرسه دولتی با الگوهای معماری اسلامی و ایرانی تحویل مردم داده شده است، ادامه داد: بهترین معلمان را با آزمون های استخدامی سخت به مدارس دولتی اعزام می کنیم. ما به عنوان مدیر مدرسه دولتی تمام تلاش خود را می کنیم، اما چگونه در برخی موارد عملکرد مدرسه غیردولتی بهتر از مدرسه دولتی است؟ بر اساس آنچه شواهد نشان می دهد، باید گفت که این امر به دو چیز برمی گردد. یکی اقتدار مدرسه و ایجاد نظام انگیزشی ایجاد شده در مدارس غیردولتی و دیگری مشارکت خانواده در مدرسه. البته دومی مهمتر است.

وزیر آموزش و پرورش با طرح این سوال که چگونه می توان یک سیستم انگیزشی در داخل مدرسه برای معلمان، مدیران و کارکنان مدرسه ایجاد کرد و تاکید کرد: اصولا اگر معلمی خوب و خیلی خوب بود، عوامل انگیزش بیرونی نسبت به معلم خوب است. نه شرایطش چیه؟ چرا سیستم آموزشی به گونه ای پیش رفته است که تقریباً هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد؟

صحرایی با بیان اینکه از سال آینده نقش دانش آموزان در نظام ارزشیابی دیده می شود و دانش آموزان یکی از عوامل ارزشیابی معلمان خواهند بود، گفت: ایجاد ساز و کار ارزیابی معلمان توسط خانواده ها از نیازهای امروزی است. ما چیزی را در اسناد خود کم نمی کنیم. امروز نباید در جداول بودجه به دنبال اجرای سند تحول بنیادین باشیم چرا که دلیل اجرایی نشدن سند تحول بنیادین عدم هماهنگی بین نهادهای مجری سند است.

وی ادامه داد: امروزه مدارس در نبرد با آموزه هایی هستند که نه تنها غیر دینی بلکه غیرانسانی نیز هستند. یک مکتب قوی تضمین کننده یک ایران قدرتمند است. هیچ پیشرفتی در هر زمینه ای بدون آموزش قوی امکان پذیر نیست. امروز 3000 معلم داریم که به صورت گروهی سفر می کنند و به جاهایی می روند که امواج رادیویی و نور الکتریکی به آنجا نرسیده است. باید برای این معلم اقدام کرد و فهمید که معلم می داند که بدون خانواده نمی تواند ماموریت خود را به پایان برساند. بنابراین ما نیازمند رویکرد غیرسیاسی به پدیده تربیتی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه خانواده شریک راهبردی ما در آموزش و پرورش است، نقش انجمن اولیا و مربیان در آموزش و پرورش را برجسته کرد و تصریح کرد: از حدود سال 70 معلم شدم و در آن زمان انجمن اولیا و مربیان و معلمان خیلی بهتر از الان بود. چرا نقش خانواده در انجمن اولیا و مربیان را به کمک مالی و اداری تقلیل دادید؟ این مشکل از کجا شروع شد و چگونه اتفاق افتاد؟

وی خطاب به حاضران در این همایش ادامه داد: امروز از شما آموختم و در مطالب شما خواندم که رابطه مشارکت و حضور اولیا در مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ثابت شده است. از مطالب شما فهمیدم که وضعیت تحصیلی دانش آموزانی که خانواده هایشان بیشتر با مدرسه درگیر هستند بهتر است. از مقالات دریافتم که بین آسیب اجتماعی و میزان مشارکت خانواده در مدرسه رابطه وجود دارد. مهم این است که موفقیت دانش آموزان من به میزان مشارکت والدین در مدرسه گره خورده باشد. عواملی که خانواده را از ایفای نقش واقعی خود باز می دارد چیست؟

صحرایی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه بین سن و پیشرفت در همه زمینه ها رابطه معناداری وجود دارد و این موضوع نشان داده شده است، تصریح کرد: کمتر به مسائل اساسی پیشرفت از جمله سن توجه کرده ایم. آنها می گویند همانطور که یادگیری یک زبان دوره حساسی دارد، شاخص های پیشرفت و توسعه انسانی نیز با سن مرتبط است. انسان باید در سنین پایین ویژگی های انسانی را درونی کند زیرا یادگیری و عدم یادگیری در سنین بالاتر اتفاق می افتد. در عین حال، یادگیری پایدار است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروزه در حوزه مدیریتی بین سن و بودجه رابطه وجود دارد و هر چه بودجه در سنین پایین تر هزینه شود توسعه بیشتر می شود، افزود: نمودار سن و هزینه در کشورهای پیشرفته نشان می دهد که 80 درصد از هزینه ها در اولین بار در زندگی مردم تخصیص می یابد و 20 درصد از هزینه ها بعد از دبیرستان و دانشگاه هزینه می شود. با افزایش سن، میزان هزینه های اختصاص یافته توسط دولت در کشورهای توسعه یافته کاهش می یابد.

وی ادامه داد: وقتی نسبت آموزش و پرورش را در بودجه کشور می بینیم متوجه می شویم که کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته نسبت خوبی را به آموزش و پرورش اختصاص می دهد اما وقتی تصمیماتی را که در آن اتخاذ می شود می بینیم متوجه می شویم که تفاوت ما و آنها این است که پولی را که در سنین جوانی خرج کرده اند خرج می کنند. یعنی به جای اینکه نگذاریم آسیبی وارد شود و هزینه کردها را در مدرسه بپردازیم، خرج خسارت وارده می کنیم.

صحرایی در پاسخ به این سوال که در هزار روز اول زندگی مردم چه می کنیم، گفت: تقریبا هیچ کاری نمی کنیم. یکی از سه تغییر اساسی در آموزش و پرورش، ایجاد سازمان ملی آموزش در دوران کودکی است. امروزه مهدکودک‌ها در نظام آموزشی رسمی کشور گنجانده شده‌اند و الگوی پایه حکومت‌داری جمعیت برای آن‌ها طراحی شده است. برای اولین بار در تاریخ کشور است که آیین نامه آموزش خردسالی که در بحث کارشناسی ما با همکاران به آئین نامه «واین» یا «پاک» معروف است، در دستور کار دولت قرار می گیرد و این افتخار دولت است. نکته مهم این است که هر چه در سنین پایین تر برنامه ریزی کنیم، در سنین بالاتر آرامش بیشتری خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش به دوگانگی برنامه آموزشی و برنامه درسی اشاره کرد و ادامه داد: خانواده جزء هر دو است. به ویژه باید به نقش خانواده در برنامه آموزشی توجه شود. معتقدم خانواده و سازوکاری که حرف خانواده ها را منتقل می کند باید در برنامه درسی ملی نقش داشته باشد.

وی با اشاره به دوگانگی فامیلیسم (خانواده گرایی) و فمینیسم (جنبش دستیابی به برابری جنسیتی) گفت: امروز جمهوری اسلامی با افتخار مفهوم خانواده را پذیرفته است. جمهوری اسلامی در مقایسه با مفهوم دیگری که معتقد به فروپاشی خانواده است، خانواده را یک مفهوم متعالی انسانی و نه تنها دینی قرار داده است. رئیس جمهور درباره خانواده و بازگشت به خانواده در بالاترین مجمع جهانی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد صحبت کرد. پشت این موضوع مهم چیست؟ این سوال اصلا ساده نیست. نماینده دو تفکر در جامعه و جهان یعنی فمینیسم و ​​فمینیسم شده است. فمینیسم امروز دیگر آن فمینیسمی نیست که در انقلاب صنعتی از حقوق زنان دفاع کرد و امروز نقطه اصلی آن فروپاشی خانواده شده است.

صحرایی ادامه داد: خانواده به معنای واقعی متشکل از پدر، مادر، فرزندان و فرزندان است. وقتی رئیس جمهور این را در سازمان ملل می گوید، باید بفهمد که اتفاقی در دنیا در حال رخ دادن است که باید پرچم خانواده را به اهتزاز درآورد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=185762

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.