افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

ماجرای اظهارنظر ظریف درباره معامله ملکی جزیره ابوموسی چیست؟

  • کد خبر : 30576
ماجرای اظهارنظر ظریف درباره معامله ملکی جزیره ابوموسی چیست؟

موضوع اظهار نظر محمدجواد ظریف در مورد مالکیت ایران بر جزیره ابوموسی چیست ؟ روزنامه کیهان در شماره دوشنبه در مطلبی با تیتر “میهن پرستی را دوست ندارید!” ” نوشت: ظریف، هنگام سفر به کویت توجه کنید (11 دسامبر 2013). او در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که “ایران آماده مذاکره بر سر مالکیت جزیره […]

موضوع اظهار نظر محمدجواد ظریف در مورد مالکیت ایران بر جزیره ابوموسی چیست ؟

روزنامه کیهان در شماره دوشنبه در مطلبی با تیتر “میهن پرستی را دوست ندارید!” ” نوشت:

ظریف، هنگام سفر به کویت توجه کنید (11 دسامبر 2013). او در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که “ایران آماده مذاکره بر سر مالکیت جزیره ابوموسی است”! ما آقای ظریف را به حمایت از دیپلماسی متهم نمی کنیم. شاهان قاجار، رضاخان و محمدرضا پهلوی، اما گفته های آنها در مصاحبه مذکور، خواه ناخواه، با اقدامات وطن پرستی قاجارها و پهلوی ها قابل مقایسه است! بر قسمتی از خاک کشورت؟!»

داستان اصلی چه بود؟

محمدجواد ظریف در سفر عادی خود به منطقه خلیج فارس از کشورهای کویت، عمان و قطر بازدید و با مقامات این کشورها رایزنی کرد. نقل قولی که رسانه های عربی درباره جزایر سه گانه به او نسبت داده اند مبنی بر اینکه «تهران حاضر است درباره یکی از این جزایر به نام ابوموسی صحبت کند» به سرعت در رسانه ملی دست به دست شد و گویی تغییری در سیاست اساسی ایران است. برای تمامیت ارضی آن تعیین شده است.

مرضیه افخم، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه در توضیحی در این باره گفت:

برخی رسانه ها ترجمه ناقص و نادرستی از مطالب وزیر امور خارجه داشته اند. آقای ظریف در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امور خارجه امارات و تاثیرات آن بر موضوع ابوموسی، گفت: سفر وزیر امور خارجه امارات به تهران شروع خوبی برای تقویت روابط دوجانبه است، طبیعی است که اختلافاتی در این زمینه وجود داشته باشد. نظرات و نتیجه گیری های همسایگان.” در این سفر درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور گفتگو کردیم و برای رفع تمام سوءتفاهمات بین دو کشور از جمله موضوع ابوموسی به گفت وگوهای خود ادامه خواهیم داد و با دوستان خود در امارات برای حل این مشکل همکاری خواهیم کرد. مسئله و سوء تفاهم . . صحبت خواهیم کرد».

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در عین حال در این باره گفت: من دقیقا موضع معمول کشور را اعلام کردم که آماده گفتگو با امارات برای رفع سوءتفاهمات پیرامون ابوموسی هستیم.

در مورد این نقل قول در مورد آمادگی ایران برای گفت و گو، باید توجه داشت که آمادگی ایران برای گفت و گو همواره موضع ایران در جزیره ابوموسی بوده است که البته با شرایط و مقدماتی از سوی وزارت امور خارجه به عنوان این موضع مطرح شده است. مرجع اصلی اعلام مواضع رسمی ایران در گذشته.

به عنوان مثال، در شهریور 1386، حسن قشقاوی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه، در خصوص ادعای دروغ امارات درباره ابوموسی گفت: هرگونه سوء تفاهم در مورد ترتیبات اجرایی جزیره ابوموسی در چارچوب مذاکرات دوجانبه قابل حل است. گفتگو بدون مشارکت طرف های دیگر

رامین مهمانپرست در اسفندماه 1388 گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای گفت‌وگوی دوجانبه و مستقیم در خصوص سوء تفاهم ایجاد شده در جزیره ابوموسی در خصوص ترتیبات اجرایی تفاهم‌نامه سال 1971 اعلام کرده است./جهان. دیپلماسی

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=30576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.