افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
0

لوازم یدکی خودروهای وارداتی ارائه نمی شود. مواد مصرفی تاکسی برقی کجاست؟

  • کد خبر : 405652
لوازم یدکی خودروهای وارداتی ارائه نمی شود. مواد مصرفی تاکسی برقی کجاست؟

امید محمدی; بازار: چالش تامین قطعات و لوازم یدکی خودروهای چینی و وارداتی هر روز به بحران نزدیک می شود، یافتن مواد مصرفی و بدنه بسیاری از این خودروها از جمله خودروهای برقی در بازار بسیار نادر است. این موضوع ممکن است در کوتاه مدت برای صاحبان خودرو و شرکت های عرضه کننده خودرو چالشی […]

امید محمدی; بازار: چالش تامین قطعات و لوازم یدکی خودروهای چینی و وارداتی هر روز به بحران نزدیک می شود، یافتن مواد مصرفی و بدنه بسیاری از این خودروها از جمله خودروهای برقی در بازار بسیار نادر است. این موضوع ممکن است در کوتاه مدت برای صاحبان خودرو و شرکت های عرضه کننده خودرو چالشی ایجاد نکند. اما در دراز مدت مشکلات زیادی را برای تامین کننده و مصرف کننده به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه کمترین توجه به بحث خدمات پس از فروش در واردات خودرو شده است، شاید وقت آن رسیده است که وزارت حراست دولت چهاردهم خدمات پس از فروش این محصولات را مورد بررسی مجدد قرار دهد. در غیر این صورت، سیاستگذاران صنعتی باید منتظر التهاب در بازار لوازم یدکی باشند. برای بررسی این موضوعات با سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات خودرو تهران گفت وگو کرده ایم:

* در روزهای اخیر نرخ ارز سیر صعودی را طی کرده است، آیا با وجود نوسان صعودی نرخ ارز، قیمت قطعات خودرو افزایش یافته است؟

خیر، به دلیل رکود شدید در بازار لوازم یدکی، تاکنون شاهد افزایش قیمت نبوده ایم. تعهدات مالی شبکه تامین قطعات خودرو، تجار، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان یکی دیگر از دلایل عدم افزایش قیمت لوازم یدکی است.

* آیا می توان به خروجی بازار لوازم یدکی در نیمه دوم سال جاری خوش بین بود؟

مصرف برخی از قطعات خودرو در بازارهای فرعی بسته به فصل متفاوت است به عنوان مثال تیغه برف پاک کن خودرو در نیمه دوم امسال بیشترین مصرف را دارد. اما اگر وضعیت اقتصادی صنعت خودرو با در نظر گرفتن نوسانات نرخ ارز تغییر نکند، توزیع عادلانه ارز بین دلالان و تولیدکنندگان صورت نخواهد گرفت. در چنین شرایطی قیمت قطعات خودرو با سایر ماه های سال متفاوت خواهد بود.

در اجرای واردات خودرو، آموزش نیروی فنی تعمیرات، ایجاد نمایندگی و تامین قطعات یدکی در اولویت قرار نگرفت. البته این مشکل تنها مربوط به خودروهای وارداتی نیست، خودروهای چینی نیز با چالش های مشابهی روبرو هستند و ظاهرا واردکننده یا مونتاژکننده هیچ تعهدی برای تامین بازار لوازم یدکی و آموزش نیروی فنی ندارد.

* برخی کارشناسان طی گفتگو با رسانه «بازار» اعلام کردند که فروشندگان لوازم یدکی خودروهای وارداتی را وارد نمی کنند. آیا این حقیقت دارد؟

متاسفانه چالش بزرگی در کشور وجود دارد. عدم بررسی کامل پروژه ها و مشکلات توسط مسئولین و مدیران. زمانی که سیاست گذاران صنعتی تصمیم به اجرای برنامه واردات خودرو گرفتند، مسائل تخصصی مانند خدمات پس از فروش را نادیده گرفتند. در اجرای واردات خودرو، آموزش نیروهای فنی برای تعمیرات، ایجاد نمایندگی و تامین قطعات یدکی در اولویت قرار نگرفت. البته این مشکل تنها مربوط به خودروهای وارداتی نیست، بلکه خودروهای چینی نیز با چالش های مشابهی مواجه هستند و ظاهرا واردکننده یا مونتاژکننده هیچ تعهدی برای تامین بازار لوازم یدکی و آموزش نیروی فنی ندارد. بارها گفته ام که قیمت قطعات خودروهای چینی در بازار افترمارکت بیشتر از خودروهای ژاپنی و کره ای است.

*آیا قطعات محصولات چینی در بازار پس از فروش خودرو کمیاب است؟ وقتی مشتریان برای خرید قطعات محصولات چینی به بازار لوازم یدکی خودرو می روند، چه چالشی پیش روی مشتریان قرار می گیرد؟

تقریبا تمامی خودروهای چینی موجود در کشور مشکل تامین قطعات یدکی را دارند که البته در برخی برندها وضعیت متفاوت است. در اینجا باید از متولیان صنعت خودرو بپرسید که چرا نفت و فرآورده های معدنی به چین صادر می شود، اما وقتی صحبت از تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش خودروهای تولیدی در کشور مذکور می شود، آیا تحریم ها چالش برانگیز است؟ بهانه؟ خودروهای چینی وارداتی یا مونتاژ شده در کشور باید دارای نمایندگی خدمات پس از فروش در مراکز استان ها باشند اما در حال حاضر چنین وضعیتی وجود ندارد و همچنین کمبود متخصص تعمیر وجود دارد.

قبل از ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی، لازم بود «قطعات مصرفی مانند لنت ترمز و غیره یا اجزای بدنه شامل سپر و گلگیر» تهیه شود. اما تا به امروز شاهد عرضه این گونه قطعات و حتی مشورت مسئولان در این زمینه با بازار لوازم یدکی نبوده ایم.

* به عنوان آخرین سوال، مدتی است که تاکسی های برقی در پایتخت فعالیت می کنند و شهرداری نیز برای این ناوگان خودروهای برقی وارد کرده است. آیا این محصولات در تامین قطعات یدکی چالشی دارند؟

بله، خودروهای برقی در شرایطی وارد کشور و ناوگان حمل و نقل عمومی شدند که زیرساخت های آن فراهم نبود. جا دارد از شهرداری تهران و شرکت های عرضه کننده این محصولات جویا شویم که آیا نیروی متخصصی برای تعمیر و قطعات یدکی این خودروها وجود دارد یا خیر. قبل از ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی، لازم بود «قطعات مصرفی مانند لنت ترمز و غیره یا اجزای بدنه شامل سپر و گلگیر» تهیه شود. اما تا به امروز شاهد عرضه این گونه قطعات و حتی مشورت مسئولان در این زمینه با بازار لوازم یدکی نبوده ایم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=405652

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.