افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 11 October , 2024
1

لطمه زدن به آبروی طلای یزد در بازار

  • کد خبر : 392713
لطمه زدن به آبروی طلای یزد در بازار

سومیا گلابگیریان بازار؛ همه ما هنگام خرید طلا بدون توجه به کیفیت کالایی که می خریم به فاکتور اعتماد می کنیم. بر اساس قاعده، نام شهر و نام طلاساز بر روی آن حک شده است و اگر طلا نام و نشانی نداشته باشد، نباید به آن اعتماد کرد. این در حالی است که مردم پس‌اندازی […]

سومیا گلابگیریان بازار؛ همه ما هنگام خرید طلا بدون توجه به کیفیت کالایی که می خریم به فاکتور اعتماد می کنیم. بر اساس قاعده، نام شهر و نام طلاساز بر روی آن حک شده است و اگر طلا نام و نشانی نداشته باشد، نباید به آن اعتماد کرد.

این در حالی است که مردم پس‌اندازی برای خرید طلای نو ندارند، اما برای سرمایه‌گذاری به طلای دست دوم روی می‌آورند و حتی طلای آب‌شده را خریداری می‌کنند که در این صورت حتی نمی‌توانند استانداردهای خود را رعایت کنند.

مردم مراقب باشند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر یزد در گفتگو با خبرنگار بازار از اهالی استان یزد خواست طلاهای ریخته گری یا دست دوم را فقط از طلافروشی های مجاز با فاکتور فروش معتبر خریداری کنند و به فروشنده های ناشناس مراجعه نکنند.

مدیرکل استاندارد یزد: امکان کنترل طلای آب شده و دست دوم را نداریم

محمدرضا نوری زاده با بیان اینکه ذوب طلا کاری بسیار تخصصی است و چندین نفر غیر ماهر و انتفاعی بدون مجوز و پروانه کسب وارد این حرفه می شوند و اکثر این افراد با توجیه این امر شناسایی و تحویل مراجع قانونی داده شده اند، اظهار داشت: این امر موجب شده است که ذوب طلا از طریق ذوب طلا به عنوان شغلی مورد توجه قرار گیرد. از مردم مالیات و درصدی از ارزش افزوده نمی گیرند، از اعتمادشان سوء استفاده می کنند زیرا 90 درصد قیمت این طلافروشان ناپایدار و پایین است و در مواردی جعلی و دزدی است.

وی توجه خریداران طلا را به کارگاه های خانگی جلب کرد و افزود: خرید از واحدهایی که پروانه، پروانه کسب و فاکتور ندارند درست نیست زیرا از یک طرف ضربه جدی به حرفه طلافروشی وارد می کند. استان و از سوی دیگر به مصرف کنندگان طلا. از طرفی در استان یزد 900 صنف مجاز داریم که در 23 دسته طلا، نقره و ساعت تقسیم می شوند و نزدیک به 300 کارگاه صنایع دستی وجود دارد. تحت نظارت اداره استاندارد و اتحادیه در آنها به طلاسازی اختصاص دارد.

بنر بالای سر زرگرها.

مدیر کل استاندارد یزد در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: رصد بازار طلا با نمونه برداری از واحدهای تولیدی و یا خرید یا نمونه برداری از فروشگاه ها انجام می شود اما این موارد فقط مربوط به واحدهای طلا و کارگاهی نو است. طلای دستی و رقیق شده مشمول این کنترل ها نیستند.

حمید مطهری گفت: سالانه 200 نمونه طلای استان مورد ارزیابی قرار می گیرد که این میزان در سال گذشته به 400 نمونه و در سال جاری به 700 نمونه رسیده است و هر سال نظارت عمیق تر می شود، اما مردم توجه داشته باشید که این نمونه ها فقط هستند. طلای نو و دست دوم به هیچ وجه مورد تایید نیست چون ما نظارتی نداریم و نمی توانیم نظارت کنیم چون اقدام قانونی نیست.

وی اعلام کرد: دو سال پیش 25 درصد نمونه های برداشت شده از بازار طلای استان یزد بیش از 3 خط خطا داشتند و عیار استاندارد نداشتند و با پیگیری ها و نظارت ها این وضعیت در سال گذشته کاهش یافت. و امیدواریم با تشدید ردیابی به تدریج کاهش یابد، البته همچنان شاهد فروش کم در نمونه برداری هستیم.

غیرقانونی بودن طلای دست دوم

مدیر کل استاندارد یزد تصریح کرد: هر واحد طلای نو باید دارای کد باشد و این کد زمانی صادر می شود که محصول نظارت و نمونه برداری شده و مراحل دریافت کد استاندارد را طی کرده باشد. در استان یزد 800 کد وجود دارد که در 15 سال گذشته مجوز تولید دریافت کرده اند. حرف y نشان دهنده استان یزد، محل تولید است و عددی که بعد از آن درج شده شماره واحد سازنده است. بنابراین اگر طلا چک شود و خط و خش داشته باشد و فروش پایینی داشته باشد، سازنده مشخص است و خواهد بود. معاهده

خرید طلای مذاب و دست دوم به یک تاکتیک توجیه اقتصادی برای طلافروشان تبدیل شده است.

مطهری افزود: امکان کنترل طلای آب شده و دست دوم را نداریم بنابراین ارزش آن قابل اثبات نیست. شکایاتی هم در این زمینه داریم که بیشتر توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری می شود و بیشتر مربوط به محصولاتی است که نام و نشانی ندارند و قابل پیگیری نیستند و در صورت رد شدن در تست، می شوند. منجر به ابطال پرونده می شود، اما در صورت نداشتن علامت، قاچاق محسوب می شود و توسط ستاد قاچاق ارز و کالا مورد رسیدگی قرار می گیرد و طبق قانون استاندارد، اصناف به عنوان متولی صدور پروانه باید رسیدگی کنند. این تخلفات

وی تاکید کرد: اگر طلا شماره نداشته باشد یا قاچاق است یا در کارگاهی ناشناس تولید می شود و فروشنده مسئولیت کیفیت آن را بر عهده دارد اما مردم باید در نظر داشته باشند که از فروشندگان معتبر خرید کنند. اداره کل استاندارد. از کسانی که کد ندارند مراقبت می کند. بله، اما اگر کسی متوجه این تخلفات نشود، این روند ادامه خواهد داشت.

خانواده طلا و یزدی

بازار طلا و جواهر یزد از قدیم الایام محلی است که یزدی ها برای خرید طلا به عنوان سرمایه ای ضروری برای خانواده مراجعه می کنند و در حال حاضر گردشگران نیز به دلیل پذیرش طلا برای خرید طلا به طلافروشان یزدی مراجعه می کنند، اما اگر این اعتبار به دلیل عملکرد باشد. برخی افراد با مجوز یا بدون مجوز، نه تنها صنعت طلا، بلکه بخشی از صنعت گردشگری نیز تحت الشعاع قرار می گیرد.

اطلاع رسانی به مردم در این مورد بسیار حائز اهمیت است زیرا در این شرایط اقتصادی خرید طلای دست دوم و ریخته گری به یک تاکتیک توجیه اقتصادی برای طلافروشان تبدیل شده است و خریداران بدون توجه به عیار واقعی خرید و فروش می کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=392713

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.