افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

لزوم بازنگری در بودجه زیست محیطی

  • کد خبر : 368681
لزوم بازنگری در بودجه زیست محیطی

به گزارش رکنا، علی عبدی زاده با بیان اینکه صندوق ملی محیط زیست علاوه بر بودجه سنواتی دو منبع قانون هوای پاک و ماده 12 مدیریت پسماند را در اختیار دارد، گفت: تنها یک بار در سال 1398 یک درصد از 35 درصد آلودگی را به خود اختصاص داده است. مالیات به صندوق خواهد رفت. […]

به گزارش رکنا، علی عبدی زاده با بیان اینکه صندوق ملی محیط زیست علاوه بر بودجه سنواتی دو منبع قانون هوای پاک و ماده 12 مدیریت پسماند را در اختیار دارد، گفت: تنها یک بار در سال 1398 یک درصد از 35 درصد آلودگی را به خود اختصاص داده است. مالیات به صندوق خواهد رفت. تعیین تکلیف شد و در سالهای بعد متوقف شد.

مدیرکل صندوق ملی محیط زیست با بیان اینکه تلاش می کنیم سهم صندوق ملی محیط زیست از عوارض آلایندگی را احیا کنیم، ابراز امیدواری کرد که این قانون بتواند از جاهای دیگر به صندوق ملی محیط زیست کمک مالی کند.

عبدی زاده با بیان اینکه منابع اختصاصی صندوق چندان قابل توجه نیست که بتوان با سیاست های اهرمی به آن ضریب داد و گفت: باید بتوانیم مشارکت خود را در بودجه سالانه کشور افزایش دهیم.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست تصریح کرد: در بودجه بندی داریم که مربوط به حقوق معادن، خسارت ناشی از اکتشاف یا بهره برداری از معادن است و با احتساب آلودگی های زیست محیطی، مبلغی به صندوق ملی محیط زیست از محل اعتبارات مربوط می شود. درآمد این اداره به درخواست جبران خسارات ناشی از این گونه فعالیت ها.

عبدی زاده ادامه داد: فراتر از بحث اکتشاف و بهره برداری از معادن، با بحث استخراج نفت و گاز مواجه هستیم. چرا که تالاب های ما در مناطق جنوبی کشور در معرض خطر اکتشاف ذخایر نفت و گاز است.

مدیرکل صندوق ملی محیط زیست تاکید کرد: اگر می خواهیم محیطی پویا داشته باشیم باید بخشی از منابع درآمدی نفت و گاز خود را به محیط زیست اختصاص دهیم تا بتوانیم آلودگی و آسیب را جبران کنیم.

عبدی زاده گفت: از آنجایی که سازمان حفاظت محیط زیست طبق قانون نمی تواند مستقیماً در این بخش دخالت کند. از این رو صندوق ملی محیط زیست با تصویب هیات مدیره و تایید شورای نگهبان در سال 1392 ایجاد و راه اندازی شد.

مدیرکل صندوق ملی محیط زیست با بیان اینکه در این سال ها این صندوق به عنوان تنها نهاد مالی سازمان حفاظت محیط زیست کار خود را آغاز کرد اما از رسالت اصلی خود دور بود، گفت: در نظر داریم به جای آن صندوق را تعریف کنیم و بر اساس انتظارات قانونی انجام شود.

عبدی زاده افزود: ما نه تنها نیاز به ظرفیت سازی برای صندوق در بازار سرمایه و پول داریم، بلکه باید از منابع بودجه ای که از محل درآمدهای منابع طبیعی است و ارتباط مستقیم با محیط زیست دارد، استفاده کنیم.

مدیرکل صندوق ملی محیط زیست گفت: باید محیط زیست را در درآمد خود از منابع طبیعی ببینیم و در نهایت ماموریت های آن را مشخص کنیم و به زبان ساده بگوییم که از آن منبع درآمد چه هدفی را باید دنبال کند.

عبدی زاده تصریح کرد: با توجه به دستورات مقام معظم رهبری در موضوع محیط زیست و همچنین تاکیدات رئیس جمهور چهاردهم و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، آسیب های زیست محیطی با جدیت در حال شناسایی و رفع است.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست با اشاره به نقش موثر دولت، سازمان برنامه و بودجه، مجلس و حتی وظیفه شورای نگهبان گفت: امیدواریم دستگاه ها دست به کار شوند تا اقلام بودجه برای حفاظت از محیط زیست به عنوان سرمایه اصلی نسل های آینده و سرمایه بین نسلی در جهت تحقق. اهداف برنامه هفتم (میانگین رشد صادرات نفت 4/12 درصد، متوسط ​​رشد صادرات غیرنفتی 6/22 درصد) باید محقق شود.

عبدی زاده گفت: بیش از 10 بند را در تبصره های مختلف در مورد محل منابع درآمدی بودجه تفکیک حساب کردیم و در اختیار ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست قرار دادیم تا ایشان به عنوان رئیس صندوق ملی محیط زیست حمایت و همکاری کنند. سازمان برنامه و بودجه آن را انجام دهد

مدیرکل صندوق ملی محیط زیست با اشاره به مطالعات انجام شده هشدار داد و گفت: در صورت عدم رعایت بندهای بودجه ای، احتمال دارد صادرات ما در 5 سال آینده و اهداف قانون هفتم در معرض خطر قرار گیرد. برنامه توسعه محقق نخواهد شد.»

عبدی زاده تصریح کرد: در سال های آینده بسیاری از کشورها پس از رعایت استانداردهای زیست محیطی، ورود کالا به کشور خود را منوط به رعایت حداقل های زیست محیطی و گواهینامه های ISO می کنند.

مدیرکل صندوق ملی محیط زیست بیان کرد: به عنوان مثال کشورهای اروپایی واردات قیر در بشکه را ممنوع کرده اند، زیرا بازیافت بشکه ها گران است و برای محیط زیست مضر است، بنابراین باید استانداردهای زیست محیطی را نیز به شیوه جدیدی رعایت کنیم به بسته بندی .

عبدی زاده در پایان، تامین منابع مالی را شرط تحقق اقتصاد سبز عنوان کرد و گفت: اقتصاد سبز یعنی تولید بدون آلایندگی، مشابه آنچه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه می گذرد و در ایران نیز باید تولید شود. این کار باید هر چه سریعتر برای حفظ منافع ملی انجام شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=368681

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.